Waarom goede voornemens niet werken – en goede gewoonten wel

2019 komt eraan! Een mooi moment om te reflecteren op het oude, en vooruit te blikken op het nieuwe jaar. Wat zijn je plannen en ambities voor 2019? Waar ga je mee beginnen, of juist stoppen? Wat je ambitie ook is, blijf niet hangen in goede voornemens, maar maak werk van betere gewoonten. Want goede voornemens werken niet, goede gewoonten wel.

Voornemens vervagen

Als ondernemer heb je altijd dingen die je wilt veranderen in je business. Iets waar je graag meer van wilt, of juist minder. Afscheid nemen van een lastige medewerker die je al te lang tolereert, stoppen met korting geven of meer tijd besteden aan je vrienden en familie bijvoorbeeld. Wat je wensen ook zijn, als het bij voornemens blijft gaat er weinig voor je veranderen. Voornemens zijn vaak ‘wensdenken’: het voelt goed om je dingen voor te nemen, je begint er vol goede moed aan, maar binnen no-time is je discipline `op´ en val je terug in je oude gedrag.

Patronen doorbreken

Als je écht stappen wilt maken in je business, moet je gedragspatronen die je niet verder helpen, doorbreken. Dat begint met een goede analyse van je eigen doen en laten. Welke patronen herhalen zich steeds weer, en waarom? En hoe kun je die patronen doorbreken?

Het grootste deel van gedrag wordt gestuurd door gewoonten. We zijn als mens uitgerust met een survival brain, dat continu zoekt naar optimalisatie. Handelingen worden geautomatiseerd zodat je niet steeds opnieuw hoeft na te denken. Iets dat in je voordeel werkt bij goede gewoonten, maar ook keihard in je nadeel bij slechte gewoonten.

The Habit Loop

Als je gewoonten wilt veranderen is het boek The Power of Habit van Charles Duhigg de moeite waard. In dit boek staat “The Habit Loop” centraal. In dit model beschrijft Duhigg hoe een gewoonte werkt. Een gewoonte bestaat uit drie elementen: (1) een stimulus, (2) een respons en (3) reward. Voorbeeld: je ziet een koud biertje in de koelkast liggen (stimulus), drinkt het biertje op (het feitelijke gedrag, de respons) en je voelt je ontspannen (de beloning).

Bij vrijwel elk gedrag dat jij laat zien, is sprake van een beloning of gebrek aan straf. Denk maar aan de vele keren dat je social apps checkt op je mobiel. Bij elk bliepje, pingetje of nieuw berichtje, komt er een stofje vrij dat je ‘hooked’ houdt. Daarom zijn smartphones zo verslavend.

Alcoholvrij bier

Radicaal stoppen met gedrag kan werken, maar vaker werkt het beter om een gewoonte om te bouwen tot een nieuwe of het gewoontesysteem te doorbreken. Je kunt bijvoorbeeld de stimulus weghalen (geen bier in huis halen, je telefoon uitzetten), ander gedrag als replacement gaan uitvoeren (alcoholvrij bier drinken, of een Nokia kopen waar je niet mee kunt appen) of een beloning/straf invoeren voor het gedrag dat je wilt aanleren of afleren (je moet op de bank slapen als je toch alcohol drinkt door de week).

1 januari? Nee: begin vandaag

Wat je ook wilt veranderen, wacht niet tot het nieuwe jaar en begin vandaag met het verbeteren van je gewoonten, jezelf en daarmee je bedrijf. Veranderen doe je met bewustwording, een analytische blik, creativiteit en concrete actie.

Stap 1: Inventariseer. Pak een vel papier of open een leeg document op je computer en maak twee rijtjes: één met je goede gewoonten, en één met je slechte gewoonten.

Stap 2: Waardeer. Kijk eerst naar je goede gewoonten. Wees er blij mee en waardeer ze! Als je wilt, kun je die positieve gewoonten nog verder uitbouwen? Zijn er gewoonten die je graag zou willen toevoegen?

Stap 3: Prioriteer. Pak nu je lijstje met slechte gewoonten en breng prioriteit aan. Welke van deze gewoonten wil je het eerste aanpakken? Welke slechte gewoonte is belangrijk en misschien ook wel urgent?

Stap 4: Analyseer. Analyseer je slechtste gewoonte, welke logica zit er achter deze gewoonte? Waarom doe je dit? Wie heeft je dit gedrag geleerd en wanneer? Wanneer ben je ermee begonnen en waarom? Welke stimuli zorgen ervoor dat dit gedrag in stand gehouden wordt? Welke beloning zit er in het gedrag, wat haal je eruit voor jezelf? En wat levert het op als je die gewoonte verandert? Meer winst, gezondheid, vrije tijd bijvoorbeeld… Alleen al nadenken over waarom je doet wat je doet, zal de kwartjes bij je laten vallen.

Stap 5: Get creative. Nu de cruciale stap waar jouw creatieve ondernemerskant goed van pas komt. Formuleer concrete maatregelen en alternatieven voor het gedrag. Je kunt op meerdere punten in The Habit Loop ingrijpen: de stimuli weghalen, het gedrag vervangen door ander gedrag of voor een andere beloning of straf zorgen.

Stap 6: Deel met anderen. Wat goed werkt bij het veranderen van gewoonten is om anderen deelgenoot te maken van je verandering. Zo ontstaat er een gesprek in je bedrijf over welk gedrag je wel en niet wilt en is het makkelijker vol te houden omdat anderen je aan je eigen afspraken houden. Het interessante is ook dat je de cultuur in je bedrijf verbetert! Je kunt je lijstje ook op het homescreen van je smartphone zetten, of je lijstje uitprinten en in de kantine en/of thuis op de koelkast plakken.

Stap 7: Maak er een gewoonte van. Tot slot: als je echt wilt groeien als ondernemer, maak dan structureel tijd om aan jezelf te werken. Creëer denktijd voor jezelf, blok een dag per maand offline op een externe locatie en doe een review van je persoonlijke ontwikkeldoelen.

Groeien maar!

Als je eenmaal de smaak te pakken hebt en doorkrijgt hoe gemakkelijk het eigenlijk is om aan jezelf te werken en te groeien als ondernemer, dan is de sky the limit. Veel succes met het ombouwen van je gewoonten en maak van 2019 een onvergetelijk jaar!

Doorgroeien?

Wil je jezelf en/of je bedrijf verder ontwikkelen? Kom dan een keer naar één van mijn groeidagen. Van harte welkom!

 

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!