Ik ben onmisbaar (dacht ik)

vakantieomgeving waarbij man in zwembad springt

Ik moet overal bij betrokken zijn, anders gaat het mis. Ik ben de beste in al het werk in mijn bedrijf. Als ik het werk zelf doe, kost het geen geld. Als ik er niet ben, komt alles stil te staan. Ik ben onmisbaar in mijn bedrijf. Herken je dit? Dan doe je iets heel erg verkeerd! Als ondernemer heb je een beperkte hoeveelheid tijd tot je beschikking. Aan jou de taak die tijd zo waardevol mogelijk te besteden. Dat mag als slaaf van je eigen bedrijf, maar het hoeft niet!

Zes dagen zult gij arbeiden

Toen ik 25 jaar was, in 2008, begon ik met twee vrienden het eerste studentenklusbedrijf van Nederland, MijnStudent (nu heet mijn bedrijf Eager People). Vol vuur, passie en ambitie lieten we ons bedrijf groeien. Mijn kernwoord in die periode: knallen! Ik dacht dat als ik vooruit wilde komen met het bedrijf, ik gewoon keihard moest werken. Doorhalen in de avonduren, ook in het weekend werk verzetten en altijd nog een stapje extra zetten. Knallen, gas geven, gaan met die banaan. Zelf in de touwen hangen, het goede voorbeeld geven en vooral heel veel uren maken. Maar na jarenlang zes dagen per week, twaalf uur per dag gewerkt te hebben, waren we er toch wel een beetje klaar mee. Het werk hield toch nooit op, onze energie wel.

Werkweigering in je eigen bedrijf

We waren al begonnen met medewerkers op kantoor aannemen en besloten via die weg verder door te groeien. We bouwden functieprofielen, een functiehuis en namen teamleden aan, die ons werk overnamen. Dat scheelde al een boel. Ik deed in die periode ook voor het eerst actief aan werkweigering. Ik besloot op een dag dat ik per 1 januari 2010 nooit meer de kantoortelefoon op zou pakken, behalve in noodgevallen. Laat iemand anders het maar doen! Dit is voor mij nog steeds een effectieve manier om taken die ik niet meer wil doen, af te stoten. Ik hang er een datum aan, verklaar het werk tot ongewenst en kap er gewoon mee. Ik weiger het nog langer te doen. Het bedrijf moet het maar oplossen 😊

Een luie ondernemer

De volgende stap in mijn evolutie als ondernemer was om slimmer te gaan werken, in plaats van harder. Ik ging meer nadenken, werd iets minder impulsief en maakte zelfs geregeld een plan voor ik ergens aan begon. Ik vroeg input van anderen op mijn plannen, en zag die feedback niet als aanval, maar als waardevolle grondstof om mijn plannen beter te maken. Ik heb zelfs een tijdje aan andere ondernemers verkondigd dat een goede ondernemer, een luie ondernemer is. Mits goed uitgelegd is dit een uitspraak waar ik nog steeds achter sta. Bill Gates was ook dol op ´luie´ programmeurs: medewerkers die met minimale inspanning, een maximaal resultaat wisten neer te zetten.

Own it, don’t operate it

Een echt grote stap maakte ik pas in 2017 naar aanleiding van een event van Taco Oosterkamp met de titel “Opschalen”. We kwamen bij elkaar in een hotel in Maarssen, met 150 ondernemers in een zaal een dag lang inspiratie opdoen over het laten groeien van je bedrijf. Taco legde uit dat je als ondernemer in één van de volgende vijf versnellingen kan zitten: 1. Werknemer in je eigen bedrijf, 2. Meewerkend voorman/-vrouw, 3. Manager, 4. Directeur, 5. Aandeelhouder. Taco noemde de cijfers die bij de versnellingen hoorde op en als deelnemer mocht je dan je hand opsteken als je jouw versnelling hoorde. Ik zat op dat moment tussen manager en directeur in. Ik stuurde nog wel mensen aan, maar had ook al wat meer vrijheid.
Voor mij was het seminar van Taco een game changer. Alles wat ik tot die tijd geleerd had over uitbesteden, delegeren en overdragen, zat al wel in mijn hoofd, maar had voor mij nog niet geleid tot een duidelijke keuze. Die dag maakte ik de keuze om mijn bedrijf voor mij te laten te werken, in plaats van voor het bedrijf te werken. Om met een investeerdersbril naar mijn bedrijf te gaan kijken. Of zoals andere business goeroes het samenvatten: own a business, but don’t operate it.

Schaamteloos delegeren

Natuurlijk mag je zo hard werken als je zelf wilt, maar het hoeft niet. Het is prima om een operationele rol te spelen in je bedrijf, als je dat leuk vindt, maar het hoeft niet. En wees eens eerlijk: denk je niet regelmatig na over het opstarten van nieuwe diensten, bedrijven, initiatieven? Maar is er geen tijd omdat je te druk bent?
Als je jouw tijd beter wilt besteden, lees dan om te beginnen het boek Schaamteloos Delegeren van Taco Oosterkamp. Je leert wat jij per uur kost en welke keuzes je kunt maken om taken uit te besteden. Taken die je voor €10 per uur kunt uitbesteden, moet je per direct uitbesteden. Taken die €100 per uur waard zijn mag je blijven doen, maar kan je ook uitbesteden, zodat je zelf tijd overhoudt voor activiteiten waarin je misschien wel €1000 per uur waard bent. En je hoeft je daar dus niet voor te schamen. Het is jouw bedrijf, jij bepaalt! Je hoeft echt niet het goede voorbeeld te geven en alles zelf te doen of kunnen. Sterker nog, gun andere mensen werk dat bij ze past en waar zij, anders dan jij, wel plezier aan beleven!

80-20-regel

Het gaat in het €10-€100-€1000-denken niet om de exacte bedragen, maar om het inzicht dat je bewuste keuzes maakt met je tijd, en dat je streeft naar een zo hoog mogelijke waarde per uur. Dit sluit ook aan bij de inzichten van Perry Marshall, die de 80/20 regel van Pareto, toepast op tijd. 20% van jouw tijd, zorgen voor 80% van het resultaat. En binnen die 20% geldt weer dit Pareto principe. Dus 4% van jouw tijd is extreem waardevol, de rest minder. Waarom dus niet veel bewuster kiezen waar jij je tijd aan besteedt? Het streven is om jezelf omhoog te trekken in de “food chain” van activiteiten. Zodat je niet de €10- of €100-taken doet, maar de €1000-taken, en je bezighoudt met de 4% of 20% taken die het meest toevoegen, in plaats van de 80%-taken die maar weinig meerwaarde leveren. En natuurlijk mag je af en toe even lekker hersenloos werk doen en chillen. Graag zelfs, ondertussen draait je brein door en kom je tot nieuwe inzichten.

The Who

Een ander inzicht dat mij enorm geholpen heeft, komt uit het boek “The Who” van Geoff Smart en Randy Street. Het boek begint met de stelling dat je als ondernemer betere vragen moet stellen, als er taken of problemen op je pad komen. De vraag is niet “hoe ga ik dit doen” of “wanneer ga ik dit doen”, maar “wie ken ik die dit voor mij op kan lossen?” of “wie gaat dit doen?”. Vervolgens gaat de rest van het boek over het vinden van topmedewerkers, A-spelers, voor je bedrijf. Werk uitbesteden is niet erg, als je maar over de juiste medewerkers beschikt.
Na het seminar van Taco ben ik gaan werken aan mijn eigen exitplan. Ik ging op zoek naar manieren om mezelf misbaar te maken. Ik leerde Dennis Maaijen kennen, en droeg het team dat ik toen nog aanstuurde aan hem over. Dennis is nu commercieel verantwoordelijk. Floor Fillekers, die al een tijd bij Eager People werkt, is sinds eind 2018 verantwoordelijk voor onze backoffice. De combinatie van Dennis & Floor als leiderschapsteam van Eager People maakt dat ik mijn bedrijf in maximaal twee dagen per week kan runnen.

Pioniers zijn slopers

Wil jij een actieve rol in je bedrijf spelen? Dat mag natuurlijk! Maar wees je er van bewust dat dit een keuze is en geen verplichting. Als je een ondernemer van het type pionier bent is de kans groot dat je meer kapot maakt in je bedrijf, dan je presteert, omdat je lousy in structuur bent en continu dingen verandert. Stop met het kapot maken van je bedrijf door continu te veranderen, en draag je bedrijf over aan een goed team dat het bedrijf runt voor de lange termijn. Of zoals ondernemerscoach Eelco de Boer het zo mooi zegt: haal het kind van de borst en geef het aan iemand anders, om het verder groot te brengen.
Overigens moet er dan wel genoeg geld verdiend worden in je bedrijf om goede medewerkers aan te kunnen nemen. Als je iets doet wat heel veel concurrenten ook doen en je concurreert op prijs, zijn de marges klein en is er weinig budget om personeel aan te nemen. Dit kun je alleen doorbreken als je meer waarde gaat toevoegen voor klanten en/of meer geld gaat vragen voor je dienstverlening. Je verdienmodel moet kloppen.

Kies voor vrijheid

Inzichten zoals die van Perry Marshall, Geoff Smart en Taco Oosterkamp helpen je op een andere manier naar je rol als ondernemer en de besteding van je tijd te kijken. Maar er verandert alleen iets als jij iets anders gaat doen of laten. Een aantal vragen om je een paar stapjes op weg te helpen:

  • Schrijf eens voor jezelf op waar wie je nu bent als ondernemer, en schrijf op wie je wilt zijn. Waar zit de kloof? Wat moet je gaan doen of laten om die kloof te dichten?
  • In welke versnelling zit je nu, in jouw bedrijf? Naar welke versnelling wil je doorschakelen? Wil je meer vrijheid en een je tijd besteden aan zaken die meer impact maken dan je nu doet?
  • Waar ga je dan vanaf komende week mee stoppen?

Wat je ook doet, kies voor vrijheid. Zet jezelf niet vast in je eigen bedrijf, maar kies wat je echt graag wilt doen. Het leven is te mooi om alleen maar hard te werken. PLONS!

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!