Afmaken waar je mee bezig bent

Ik ben een ondernemer, en een echte pionier. Pionieren brengt me veel goeds. Dat is fijn. Maar pionieren brengt ook een hoop gedoe met zich mee. En dus dwing ik mezelf om betere keuzes te maken, en af te maken waar ik aan begin.  

Levensles

Toen ik 12 was kreeg ik mijn eerste berisping, van mijn toenmalige baas Jan-Rein Boer. Hij leerde mij de levensles: maak af waar je mee bezig bent. Ik werkte als hulpje in een dierenwinkel en had altijd een nieuw idee. Ik zag altijd kansen om iets efficiënter, beter, strakker, mooier in te richten of neer te zetten. Zo kon het gebeuren dat ik wel op vijf verschillende plekken in de winkel bezig was dingen overhoop te halen. De normaal gesproken netjes opgeruimde winkel, veranderde in een slagveld van vogelkooitjes, hondenmanden, blikken Whiskas en kriskras opgestapelde zakken duivenvoeder. Als ik toch bezig was, wilde ik ook altijd heel grondig schoonmaken. Jan-Rein was blij met mijn passie en inzet, maar legde me uit dat ik beter eerst één project goed af kon ronden, om dan pas door te gaan naar het volgende. Afmaken waar je mee bezig bent.

Veranderlust

Grappig genoeg heb ik die neiging om van alles te beginnen, veel overhoop te halen, grondig te willen werken en lang niet alles af te maken, nog steeds. Ja, natuurlijk ben ik veranderd als mens. De scherpe randjes van mijn karakter verdwijnen langzaam. Ik word milder en wijzer. Leer strategieën om mijn zwaktes minder pijnlijk te maken en ontwikkel vaardigheden om een meer veelzijdig persoon te zijn. Maar in essentie, zijn mijn karaktereigenschappen nog dezelfde. Het jochie van 12 is nu een man van 36, maar ik heb nog steeds dezelfde passie, gedrevenheid en veranderlust. En ren daarbij nog steeds in dezelfde valkuilen.  

Goldrush

Ondernemers van het type pionier, zoals ik, hebben een heleboel ideeën, die allemaal fantastisch voelen. Ik noem het the goldrush. Er komen elke dag zoveel mooie, gouden ideeën bij me bovendrijven, dat ik er helemaal lijp van word. Al die kansen, die mogelijkheden die zich in mijn hoofd openbaren en schreeuwen om uitgevoerd te worden… Als de eerste golven van enthousiasme zijn weggeëbd, blijft gelukkig een beperkte set ideeën over, die ik toets aan mensen om me heen. Of ik gebruik een Lean Canvas en leg mijn idee voor aan potentiële klanten. Van de geteste ideeën voer ik slechts een deel uit. Maar, eerlijk is eerlijk, ik werk wel het liefst aan meerdere projecten tegelijk. Met als risico dat een project niet de aandacht en kwaliteit krijgt die het verdient.

Afmaken en afmaken

En dus dwing ik mezelf om dingen af te maken. Afmaken kan op twee manieren. Aan de ene kant, ergens mee kappen. Ik stop er gewoon mee. Zet een project stop, laat een medewerker gaan, verbreek een samenwerking. Dit killen van een initiatief, project of samenwerking is van nature één van de moeilijkste dingen om te doen voor een ondernemer, omdat je vaak aan je ‘kindjes’ werkt. Maar net als met schrijven, moet je af van alle onnodige bijzinnen, overbodige woorden en andere redundantie. Less is more. Haal het onkruid weg uit je bedrijf. Kap wat niet werkt af, en creëer ruimte voor andere plantjes, zodat zij het wél gaan halen.

Afmaken betekent ook: iets tot een bepaalde kwaliteitsstandaard brengen. Dit betekent dat ik van tevoren nadenk welk resultaat ik wil. Dan heb ik een duidelijk doel om naartoe te werken en weet ik ook wanneer iets af is. Door het aanbrengen van deze focus, haal ik een veel beter rendement uit mijn tijd, geld en energie! Uiteraard is het fijn om daarbij vaker offline te gaan. Ik kies ervoor om minder tijd op internet door te brengen zodat ik met meer focus kan werken. Daarnaast betrek ik waar mogelijk en nodig mensen die van nature wél goed zijn in dingen afmaken, om mij te helpen.

Kappen of klappen?

Ik raad je aan, om jezelf te accepteren. Als jij een pionier bent, en van vernieuwing en verandering houdt, omarm dat. Er is maar één versie van jou en dat ben jij. Houd van jezelf. Maar je mag jezelf tegelijkertijd ook uitdagen om meer resultaat te halen uit je inspanningen. Om beter na te denken waar je aan begint. Beter te definiëren welke uitkomsten je wilt. Om betere keuzes te maken, die tot minder frustratie leiden.

Wat mij helpt is nadenken waar ik voor ga klappen omdat het zo geweldig is, en waar ik mee ga kappen, omdat het eigenlijk niet werkt. Wat ik ook inspirerend vind is het Engelse woord decision van het de-cision, cision = snijden de-cision = afsnijden, afkappen. Het woord zegt: snij dingen af. Ik heb een aantal vragen voor je, die je hierbij kunnen helpen:  

  1. Wat heeft het je tot nu toe gekost, om teveel tegelijk te doen?
  2. Aan welke projecten werk je momenteel, waarvan je eigenlijk wel aanvoelt, dat je er mee moet stoppen?
  3. Welke plannen heb je, waarvan je weet dat je er niet aan moet beginnen?
  4. Wat is je belangrijkste project? Wanneer is dit volgens jou succesvol? Wat is een realistische deadline om dit project af te ronden?

Succes met kiezen en afmaken! Jij kunt dit!

Wat vind jij?

Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen? Wil je reageren? Laat het mij weten!

 

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.19.17″ custom_padding=”0|0px|54px|0px|false|false”][et_pb_row _builder_version=”3.19.17″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.17″][et_pb_code _builder_version=”3.19.17″]

 [/et_pb_code][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!