Aflevering 15 – INTERVIEW – Stefan Braam, UtrechtInc

Stefan Braam is directeur van UtrechtInc, één van de eerste business incubators van Nederland. UtrechtInc werd opgericht door Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht en slaat de brug tussen wetenschap en bedrijfsleven.
Luister naar een mooi gesprek over Stefan’s reis naar Silicon Valley, wat hij daar leerde over het zo lean mogelijk opzetten van een nieuw bedrijf, de kracht van cofounders en nog veel meer. Mijn grootste les uit dit interview voor ondernemers: fall in love with the problem, not the solution.

Veel luisterplezier gewenst met deze aflevering!

Meer informatie over de Groeiclub voor Ondernemers.
Voeg Gerhard toe op LinkedIn.
Plan hier jouw kennismaking in met Groeivoer.

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Eager People – for a Better Workplace.

— De Groeiclub voor Ondernemers? —
De Groeiclub is het ondernemersnetwerk van Groeivoer. Een Mastermind voor Ondernemers, maar dan voor een fractie van de prijs. In een wekelijkse videocall en elke maand een live meeting, vieren we onze successen, delen we onze knelpunten en maken we elkaar beter. Lijkt je dit interessant? Plan hier een gratis testride in om te zien of we bij elkaar passen!

— Verbinden met Gerhard? 
Voeg Gerhard gerust toe op LinkedIn of volg Groeivoer op Facebook en Instagram. Je kunt ook naar een webinar van Groeivoer komen, of een vrijblijvende kennismaking inplannen.

— Business coaching? 
Groeivoer helpt ondernemers bij persoonlijke groei en bedrijfsgroei. Dat doen we met 1-op-1 business coaching, Groeiprogramma’s op maat en de Groeiclub voor Ondernemers. Bij Groeivoer werken we vanuit openheid, kwetsbaarheid, liefde én met oog voor wie jij bent.

 — Meer informatie? 
Voor meer informatie over Groeivoer, ga naar www.groeivoer.nl of neem contact op via info@groeivoer.nl en 030-2072333. 

Het gesprek

00:00:00
Gerhard te Velde: Welkom kom bij de Groeivoer podcast. Leuk dat je weer luistert. Mijn naam is Gerhard te Velde, en mijn missie is mensen en organisaties helpen bij hun groei. Dat doe ik onder andere door het delen van mooie verhalen over groei en ondernemerschap. In deze aflevering van de Groeivoer podcast kun je luisteren naar een interview met Stefan Braam van Utrecht Inc. Utrecht Inc is één van de allereerste business incubators van Nederland, opgericht door onder andere de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht, het UMCU. Utrecht Inc slaat de brug tussen wetenschappers en het bedrijfsleven. Dat doen ze onder andere door het aanbieden van werkplekken maar vooral met het doorgeven van kennis. Het begeleiden van ondernemers en het verbinden van ondernemers met elkaar en het verbinden van ondernemers met eventuele investeerders. Stefan is dus beroepsmatig bezig met groei en ondernemerschap. Je hoort hoe Stefan in Silicon Valley rondliep en daar het licht zag. En je hoort wat hij daar ontdekte over de Lean Startup methodiek. We gaan ook wat dieper in op wat de gewone ondernemer kan leren van de denkwijze van Lean Startup. Stefan gaat in op de kracht van business partners en hoe je met een business partner sterker staat dan alleen. We hebben het ook over sharks, over angel investors en hoe de interactie met investeerders überhaupt werkt. Kortom, genoeg te leren en te ontdekken in deze aflevering. Ik wens je heel veel luisterplezier in dit interview met Stefan Braam van Utrecht Inc. Leuk dat ik vandaag bij jou mag zijn om wat meer te horen over wie jij bent, en over Utrecht Inc. Ja ik zou graag willen beginnen met jou: Wie is Stefan Braam?

00:02:13
Stefan Braam: Nou welkom allereerst. Ik heb zelf ooit op het Science Park in Utrecht een bedrijfskundige HBO-opleiding afgerond. Ik heb in die jaren ook zelf een startup gehad. Alleen toen heette het nog niet startup, mobieltelefoonboek.nl, in een poging om alle mobiele nummers van Nederland doorzoekbaar te maken voor degene die daar mee instemde. Is faliekant mislukt. Maar we hebben heel veel lol gehad. Dus ik heb op die manier al even kunnen snuffelen aan het ondernemerschap. Ik ben daarna eigenlijk in de digitale productontwikkeling terecht gekomen. Vijftien jaar lang gewerkt in nou de grote bekende corporaties van Nederland. Ik heb de webshop gedaan van KLM, de webshop van ANWB. Ik heb de boekingsmodule van NS internationaal gedaan. Nog een aantal losse klussen en toen ben ik daarna drie jaar bij RTL aan de slag gegaan. De digitale poot van RTL. Dus daar valt nu Buienradar onder, Videoland, RTL d X, Ccouverts en nog een aantal merken. En daar vooral bezighouden met alles rondom online payments en online identity. En na drie jaar heb ik de overstap gemaakt naar een energiebedrijf, Energie scale-up, onderdeel van een grote internationale energie boe. En in die hoedanigheid, eigenlijk als innovatie manager, in aanraking gekomen met Lean startup, ik mocht  naar Silicon Valley om daar meer over te leren. Hele leuke eye opener voor mij geweest. Singularity University bezocht. Daar echt in een soort pressure cooker, in een korte tijd heel veel kennis opgedaan en tegelijkertijd was dat eigenlijk het moment waarop ik dacht: ja, maar dat gaat dus ook niet lukken binnen deze enorme internationale corporaties. De neiging die grote corporaties hebben is dat ze zelf olietanker zijn. Ze willen speedboodjes zijn, want dat zijn de startups ook. Maar in plaats daarvan maken ze hele kleine olietankertjes. In het Engels zegen t ze wel eens the immune system of the mother kills the startup. Dus bij zo’n grote internationale corporaties zijn alle alarmbellen erop gericht om precies het innovatieve gedrag van zo’n team de kop in te drukken

00:04:19
Gerhard te Velde: Ja. En hoe noemde je dat? Kun je het nog eens herhalen?

00:04:21
Stefan Braam: The immune system of the mother kills the startup.

00:04:25
Gerhard te Velde: Een goede samenvatting. En dat proberen volgens mij heel veel bedrijven hè. Die willen meer ondernemerschap, die willen innovatie. Jij was innovatie manager. Dat heb je drie jaar gedaan als ik het goed heb geluisterd. En dankzij dat bedrijf ben je naar Sillicon Valley gegaan. Dus dat is mooi meegenomen. En daar ben je in aanraking gekomen met Lean Startup. Kun je daar eens wat meer over vertellen? En dan gaan we straks nog wat dieper in op Utrecht Inc waar we natuurlijk vandaag zijn. Maar ik ben wel heel benieuwd Lean Startup voor wie dat niet kent, wat is het? En het tweede wat ik ook graag zou willen weten is dat verhaal in Silicon Valley. Vertel gewoon eens hoe dat was. Ik denk dat heel veel mensen daar, iedereen kent Silicon Valley, maar wie is er nou echt geweest. En jij bent er geweest. Vertel.

00:05:16
Stefan Braam: Wellicht allereerst even over de Lean Startup. De twee voortrekkers in wat uiteindelijk tot Lean Startup heeft geleid zijn Alex Osterwalder en Steve Blank. En ze hebben alle twee, het zijn al heren op leeftijd, hebben heel veel gezien van de traditionele aanpak, van bedrijven bouwen, van producten lanceren, producten ontwikkelen, en eigenlijk hebben zij de methodieken van lean, die natuurlijk oorspronkelijk bij Toyota vandaan komen, gecombineerd met wat je ook ziet in IT-development, scrum en agile, en dat vertaalt naar een eigenlijk een iteratief ontwikkel proces voor beginnende bedrijven. Waarbij je alles wat onzeker is proberen naar voren te trekken en te toetsen. Dat noemen wij valideren. En op die manier eigenlijk te derisken want een startup is eigenlijk niets meer dan een concept met ongelooflijk veel aannames. Dus je wilt van die aannames af. Dat hebben zij eigenlijk neergezet. Daar zijn boeken uit voortgekomen. Er is onder andere ook het Business Model Canvas naar voren komen, wat mensen wellicht wel gezien hebben. Wij passen dat hier bij Utrecht Inc losjes toe. Maar goed dat eventjes over de Lean Startup. Waarom sprak mij het aan… Ik heb heel veel met IT en tech-mensen samengewerkt in het verleden. Ik zag eigenlijk al heel snel hoe ongelooflijk efficiënt het is om met scrum en agile te werken in het ontwikkelen van code.

00:06:41
Gerhard te Velde: Scrum en agile dat zijn methodieken om projecten gedaan te krijgen of producten te ontwikkelen?

00:06:47
Stefan Braam: Ja het is: Hoe organiseer je development team en hoe werken zij om zo snel mogelijk kunnen inspelen op veranderingen bij de klant. Of verandering en in de markt zijn. Dus eigenlijk is dat wat aan de tech-kant en IT-kant al jaren gangbaar was is eigenlijk toegepast op ondernemen. De dat was voor mij een hele logische stap en absoluut een gevoel van ja, zo moet je dingen aanpakken. Er wordt veel te veel gepraat over hoe het uiteindelijk zou moeten worden. Zeker in grote bedrijven. En niemand die ook maar in zo’n meeting op tafel durft te leggen van laten we eens valideren of die aannames die we hier allemaal doen of die wel kloppen. Nou gaan we een project starten, twee jaar verder, 200 miljoen verder, en dan blijkt er helemaal geen vraag te zijn of de klant had inderdaad twee jaar geleden die vraag, maar nu niet meer.

00:07:37
Gerhard te Velde: Ja. Ik heb een klein beetje voorkennis. Ik heb het boek The Lean Startup gelezen van Eric Ries, en sinds die tijd ben ik ook het lean canvas gaan gebruiken. Dus dat A4’tje. En ik heb hem naar het Nederlands vertaald zodat ik hem wat makkelijker kan gebruiken. En als ik een business idee heb dan zet ik het op een A4-tje. Wat ik uitdagend vind of lastig is dat stuk klantonderzoek. Dus het idee om op één A4-tje te zetten an sich is al waardevol omdat je dan ook ziet waar de caps zitten en aannames. Alleen om echt een traject in te gaan van drie maanden lang, en tot drie, vier, vijf keer toe met een bepaalde potentiële groep klanten praten, om dat echt goed gestructureerd aan te pakken dat is mij nog niet gelukt.

00:08:20
Stefan Braam: Nee, het is ook niet makkelijk.

00:08:21
Gerhard te Velde: Nee dus ik heb dan nu een voorbeeld: ben ik met mijn groei programma bezig om een groeiprogramma te maken voor ondernemers en voor startups. Dus met bedrijven die willen groeien en voor startups. Dus ik heb wat mensen in mijn omgeving die laat ik het dan lezen. Dus dan zet ik het op een A4-tje en dan mail ik het naar wat mensen toe van hé wil je er een keer naar kijken. Maar dat kan je niet echt een Scientific Approach noemen.

00:08:45
Stefan Braam: Als je een A4-tje aan iemand aanbiedt dan geef je iemand eigenlijk het probleem wat je wilt oplossen plus de oplossing. En daarmee snij je denk ik een heel groot stuk af, want als je mensen nog niet verteld wat je oplossing is en je laat ze gewoon exploratief vertellen over het probleem en hoe ze het vandaag de dag oplossen, dan denk ik dat je daar nog veel meer uit kunt halen. En dan moet je ze later pas vertellen wat voor oplossing je daarbij in gedachten had.

00:09:10
Gerhard te Velde: Oké. Dus dat is een cruciale. Dus niet gewoon je oplossing presenteren maar je vraag of je probleem voorleggen.

00:09:18
Stefan Braam: Ja. Laat mensen er gewoon over praten. Bij Utrecht Inc zeggen we vaak ook hè follow up with the problem, not the solution. Er komen veel mensen hier bij ons, en ik ga zo meteen nog wel even uitleggen wat Utrecht Inc nou precies doet, maar er komen veel startende ondernemers bij ons die zeggen ik kan nu met tensor flow technologie kan ik gezichtsherkenning doen en dan kan ik een cameraatje plaatsen, en dan kan ik zien wie er in de ruimte is. En dan kan ik dit en dan kan ik dat. Ja dat is fantastisch, maar ik vind het totaal niet waardevol als je niet kan uitleggen welk probleem je oplost. Dus hoe meer tijd je doorbrengt met het begrijpen van het probleem, hoe makkelijker en beter uiteindelijk de oplossing wordt. Als je, en we zitten hier aan tafel met glazen water op tafel, als ik tegen jou zeg ok heb hier een product bedacht en nu moet ik een glas en daar doen we water in, vind je het cool? Dan ga jij ja zeggen, omdat het heel logisch is als je het ziet. En ten tweede ga je ja zeggen omdat je mensen graag wilt pleasen. Maar het is veel interessanter als je dat glas eventjes weg zet en niet aan jou laat zien, en ik vertel hoe ga jij om met je behoefte om te drinken? En hoe ga je om met vocht binnen krijgen? Vertel daar eens over. Hoe gaat dat vandaag de dag. En als je onderweg bent hoe neem je dan vocht mee of hè laat mensen daar gewoon over vertellen. Als je dat keer op keer op keer doet, dan zie je een patroon ontstaan, en dan is vervolgens dat glas een veel betere aansluiting, de oplossing. Als je al die kennis daarin meeneemt.

00:10:46
Gerhard te Velde: Ik zie je een vliegtuig voor me. Het staat al klaar. Waarschijnlijk vloog het vliegtuig vanaf Schiphol. Jij komt aan met je rol koffer. Je gaat naar Silicon Valley. Kan je dat moment nog terug halen? Kan je je nog herinneren die dag en die reis, en je eerste dag in Silicon Valley?

00:11:04
Stefan Braam: Ja. Ik had er natuurlijk wel over gelezen. Ik had er ook wel een beeld over gevormd maar niet heel concreet. Dus ik kwam daar aan en het was vooral heel uitgestrekt. En wat er is dat we in een hotel kwamen en de volgende dag meteen aan de bak gingen. Waarbij we eerst, ja geprimed werden, in een geestestoestand werden gebracht dat alles wat we eigenlijk vertrouwden uit het verleden dat we dat maar eens even los moesten gaan laten. Het leuke was dat daar ook een hoger management directie van de internationale corporate ook bij waren en die stonden ook gewoon lekker op sneakertjes en in spijkerbroeken. Iedereen was heel toegankelijk. Dus de begeleiding daarin was heel goed, want alle ego’s die moesten mensen bij de voordeur laten liggen. En toen gingen we eigenlijk op een speelse manier aan de slag, met zoeken naar problemen die je op zou kunnen lossen. En vervolgens ‘s middags verder in zoomen op de mogelijke oplossingen die daar op aan zouden sluiten. En na een aantal dagen uiteindelijk tot een business proposal zijn gekomen die ook gepresenteerd moest worden, et cetera. We hebben daarin het hele trajectje in een mini forum doorlopen. En tussendoor hebben een aantal bedrijven bezocht. Zoals ik net al zei ook Singularity University. Wat niet een echte universiteit is, maar meer een denktank voor exponentieel ondernemerschap. Wat ik heel erg interessant vind. En zij pleiten ook voor een positieve toekomst. Dus mensen zijn vaak bang voor nieuwe technologie en dat het allemaal niet meer goed is, en dat het vroeger beter was. En zij pleiten er eigenlijk voor dat vandaag de dag zo verschrikkelijk goed gaat en alleen nog maar beter wordt. Er zijn nog nooit zo weinig oorlogen geweest. Er is nog nooit zo weinig honger geweest, er is nog nooit zo weinig ongelijkheid geweest, er is nog nooit zo weinig ongeletterd geweest. Toegang tot hygiënische sanitaire voorzieningen, drinkwater, scholen, et cetera, is nog nooit zo hoog geweest.

00:13:02
Gerhard te Velde: Klinkt alsof ik Bill Gates hoor praten.

00:13:04
Stefan Braam: Ja. Er zit wel…

00:13:05
Gerhard te Velde: Dat is iets wat hij ook uitdraagt volgens mij. Kan je iets meer vertellen over Singularity en ja ook het woord? Waarom heet het zo, waar komt het vandaan, wat is het gedachtegoed? Ik heb er wat over gehoord maar wat is het nou echt?

00:13:21
Stefan Braam: Singularity heeft een oorsprong in de natuurkunde, heeft te maken met de event horizon rondom zwarte gaten. Het gaat er eigenlijk om dat je in bepaalde situaties de toekomst niet kunt overzien omdat die toekomst zo snel verandert dat die eigenlijk van je af beweegt. En de filosofie die rondom exponentiële organisaties en bij Singularity University ziet is dat zij zeggen: alles waar technologie een rol speelt hij heeft de neiging om Moore’s law te volgen, de wet van Moore. En die komt eigenlijk uit de chips, de computerchips hoek, waar werd gezegd een chip wordt iedere vijf jaar twee keer zo snel en twee keer zo goedkoop. En het blijkt waar te zijn, al sinds 1948 geloof ik. Op het moment dat technologie een component is in de kern van je bedrijf dan heeft dat de neiging, de ontwikkeling van die technologie, heeft de neiging om die wet te volgen. Dus twee keer zo goedkoop worden, of twee keer zo sterk of slim, of twee keer zo snel, of twee keer zo krachtig. En laten we eerlijk zijn, volgens mij is bijna ieder bedrijf vandaag de dag een technologiebedrijf. Dus er zit altijd die data software algoritme component zit er altijd wel in. Als dat zo is, betekent dat we nog nooit zo snel zijn veranderd als vandaag de dag, en dat diverse versnellingen alleen maar aan het toenemen is. En dat betekent dat het dus ook geen zin heeft om naar het verleden te kijken om iets over de toekomst te zeggen. De beschikbaarheid en de betaalbaarheid van allerlei nieuwe technologieën, Cloud, EI, Bots, Sensors, noem maar op, die beschikbaarheid is enorm toegenomen en de prijs is alleen maar verder en verder gedaald. En dat biedt an sich zo verschrikkelijk veel nieuwe kansen dat we ons daar maar met onze lineair denkende brein, gebaseerd op wat we in het verleden hebben mee gemaakt, helemaal niet kunnen bevatten hoe snel dat bij ons is. En dat aanstormende punt waarin al die technologie elkaar versterkt, dat noemen ze ook wel Singularity.

00:15:30
Gerhard te Velde: Oké. Dus eigenlijk is het een begrip. Het is een filosofisch begrip. Het is een beweging ook.

00:15:37
Stefan Braam: Dus in de praktijk is het misschien makkelijker te begrijpen als je bedenkt dat je misschien in je eigen onderneming gebruik maakt van allerlei services die Google aanbiedt, die Amazon misschien met de Cloud aanbiedt. En al die technologieën die zorgen voor dat jij dagelijks kunt bezig zijn met dat waar jij goed in bent, maar op geen enkele manier is die technologie die jou daarbij ondersteunt vertragend. Die is altijd één stap voor. En daar zorgen die grote tech bedrijven voor. En dat betekent eigenlijk dat jij ook continu in een versnelling terecht kunt komen omdat je steeds meer gefocust kunt zijn op dat wat jij aan waarde toevoegt als ondernemer en nooit terug gehouden wordt door lang lopende programmatrajecten die vier jaar duren want het is er al of het komt morgen.

00:16:27
Gerhard te Velde: Wat mij heel erg triggert is ook met technologie, voor mij voelt het ook als een soort machtsongelijkheid zeg maar. Dus de kleine ondernemer, bij wijze van spreken, heeft niet de financiële middelen om bepaalde technologie te ontwikkelen en kan dat misschien wel gebruiken maar niet ontwikkelen. Dus de cap tussen producent en consument wordt daardoor misschien wel groter. Ik geef je een praktijkvoorbeeld, mijn bedrijf heet Eager People. Wij zitten in de recruitment. Er wordt in de recruitment veel geschreven over ~ intelligentie. Er wordt gezegd straks neem Amazone, je hebt Google Home en je hebt Alex geloof ik, die gaan de recruitment markt overnemen. Dus ik heb me daar in verdiept, van hoe moet ik hiermee omgaan. Moet ik nou ook een algoritme gaan schrijven of moet ik gaan investeren in EA, weet ik veel, maar ik ken die niet. Eager People is een prima en succesvol bedrijf, maar wij zijn niet Randstad of wij zijn niet enorm kapitaalkrachtige club die dat groot aan kan pakken.

00:17:33
Stefan Braam: Ik denk dat je niet moet proberen dat wiel opnieuw uit te vinden maar neem gewoon eens een jongen van 16/17 jaar oud erbij, gedurende een zomer, en laat hem eens in kaart brengen wat er aan technologieën beschikbaar is. Gewoon over the counter met jouw specifieke bedrijf, of propositie, of markt een stap verder zou kunnen brengen. En je kunt je daarin onderscheiden. Ik denk dat het heel voor de hand liggend is om je te vergalloperen op: de tech reuzen gaan het toch wel winnen, ik kan dit niet overzien, ik kan het niet betalen, ik kan het niet doen. Ik zou veel meer vanuit een can-do mentaliteit willen redeneren en zeggen wat kan ik op eenvoudige manier aan elkaar knopen aan bestaande technologieën waardoor ik toch mijn propositie in mijn markt uniek maak voor de time being. Waardoor je natuurlijk een stap voorwaarts neemt ten opzichte van je competitors, of dat je bijvoorbeeld die kosten omlaag kunt gooien waardoor je op die manier een verschil kan gaan maken. Ik denk in jouw voorbeeld dat mens tot mens contact dat dat voorlopig niet vervangen gaat worden. En dat dat is waar jij en je bedrijf in kunnen onderscheiden. Maar de afhandeling back-office processen, zijn die wel helemaal gestructureerd op een optimale manier? Geen idee. En dan moeten we het nog over Utrect Inc gaan hebben.

00:18:57
Gerhard te Velde: Ja inderdaad. Nou zo’n mooi bruggetje krijg ik zelden. Dus vertel. Want we zijn vandaag te gast bij Utrecht Inc.

00:19:05
Stefan Braam: Utrecht Inc is de startup incubator van de universiteit en het Universitair Medisch Centrum in Utrecht. We richten ons niet exclusief op wetenschappers maar heeft wel een groot deel van onze aandacht. Utrecht Inc is een jaar of tien geleden opgericht. We zijn een zelfstandige BV, met als aandeelhouders de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum. We zijn not for profit. Toen Utrecht Inc begon tien jaar geleden, toen waren er vijf startup incubators in Nederland. Als je dan als ondernemer in de kroeg stond te vertellen over je plan dan moest je vervolgens echt op zoek naar iemand die je daarbij kon gaan helpen. Vandaag de dag zijn er 132 startup incubators, of althans als je iedereen die zichzelf incubator noemt meetelt. Nou hoe onderscheiden wij ons dan nog na tien jaar. Het komt met name denk ik door de warme relatie die we hebben met de universiteit en het Universitair Medisch Centrum. We zitten hier op Science Park De Uithof in Utrecht. Wat er hier op deze vierkante kilometer aan kennis rondloopt is echt belachelijk, qua dichtheid. Dat kunnen we allemaal in tappen.

00:20:16
Gerhard te Velde: Ik voel het ook.

00:20:19
Stefan Braam: Kennis.

00:20:19
Gerhard te Velde: Utrecht Science Park. Dat is een hub, een kennis hub. En daar zitten meerdere bedrijven?

00:20:29
Stefan Braam: Ja er zitten de faculteiten van de universiteit, van het ziekenhuis, UMC is de grootste werkgever van Utrecht. Dertienduizend man, een gigantisch grote organisatie met allemaal takken die we helemaal niet kennen. Dat is één kant van de partij hier op Science Park. Andere kant is, zijn de bedrijven zelf die ook steeds meer de weg weten te vinden naar de wetenschap. Nutricia heeft hier een groots onderzoekscentrum. Zo zijn er nog een aantal grote partijen die die verbinding zoeken met die wetenschap. En wij zweven daar een beetje tussen omdat wij ooit als startup incubator begonnen zijn vanuit de filosofie dat kennis die hier is opgebouwd niet alleen maar gepubliceerd moet worden in allerlei hoogdravende academische bladen, zoals Science Nature, wat dan vervolgens weer gelezen wordt door alleen maar diezelfde wetenschappers, maar dat die kennis en uitvindingen ook hun weg terug moeten vinden naar de maatschappij. En dat dat heel goed kan door die kennis op een wagentje te zetten en dat wagentje is een bedrijf. Dus ondernemen is een manier om kennis terug te brengen naar de maatschappij. En dat zien we als onze rol. Utrecht Inc heeft de afgelopen tien jaar meer dan 200 bedrijven naar de markt mogen begeleiden. Dus we hebben als taak om bedrijven een zo goed mogelijke start te kunnen geven. En ik maak wel eens de link met letterlijk een broeikasje, wij zorgen dat de lichtinval en de bemesting en de luchtvochtigheid en de temperatuur optimaal zijn, zodat het plantje maximaal kan groeien. Dat hebben meer dan 200 bedrijven gedaan de afgelopen tien jaar. Waarvan na vijf jaar vijfenzestig procent nog bestaat. In de praktijk zonder incubator van dit soort bedrijven bestaat na vijf jaar vijfendertig procent nog. Dus we kunnen eigenlijk een derde toevoegen aan de succeskansen van je onderneming.

00:22:38
Gerhard te Velde: Cool. En wat moet ik doen om in aanmerking te komen voor Utrecht Inc?

00:22:42
Stefan Braam: Nou wij zijn er met name voor de ondernemer. En de ondernemer niet voor ons. Dus wij proberen ons daar zo goed mogelijk in aan te passen. Best wel een groot stuk is ook maatwerk. Wat we aanbieden is met name gericht op wat we dan noemen early speech first time entrepreneurs. Dus de serial entrepreneur die zich verveelt en bedrijf vier wil gaan opstarten. Die hebben we niet heel veel te bieden.

00:23:08
Gerhard te Velde: Nee. Jullie hebben ook geen winstoogmerk?

00:23:10
Stefan Braam: Nee. Geen equity in bedrijven die we helpen. Er zijn de nodige startup facilitators of peters of incubators, vragen meteen bij de voordeur al om aandelen, dat doen we niet. En wat we wel doen is dat we naast de faciliteiten die we bieden, wat een soort basis laag is van een werkplek, een kantoortje, wifi, goede koffie, meetingruimtes, et cetera, et cetera. Maar dat is vrij passief. Leggen we daarboven op een actievere laag van coaching mentaling, workshops viermaands-programma wat we aanbieden, waarin bedrijven echt proberen te versnellen. Het heet ook een accelerator programma. En heb je bijna dagelijks workshops, masterclasses. En proberen we je na vier maanden klaar te hebben met een eerste versie van je product, een betalende klant, dat je team op orde is en dat je investering klaar bent. Dan is de derde laag en daar hebben we eigenlijk heel weinig over te zeggen en dat kunnen we nauwelijks beïnvloeden, is onze community. Dus de sfeer creeëren van die dertig tot veertig startups die we altijd in huis hebben, die sfeer is bijna ongrijpbaar maar die zorgt er wel voor dat mensen elkaar vinden, elkaar inspireren, elkaar challengen, en dat kan gewoon even een kopje koffie drinken zijn samen, kan even en een broodje halen zijn samen maar hier ontstaan gesprekken die anders niet ontstaan waren.

00:24:34
Gerhard te Velde: Kan je dat eens ontrafelen dat DNA van Utrecht Inc?

00:24:39
Stefan Braam: Nou wat de bestanddelen zijn, zijn vaak in 50 procent van de gevallen mensen met een wetenschappelijke achtergrond. En dat is gewoon puur door de relatie met universiteiten en het ziekenhuis. Dat zijn PHD’ers, dat zijn artsen, onderzoekers, en die andere vijftig procent zijn eigenlijk mensen die heel graag willen ondernemen, die vaak zich gevestigd hebben hier in de regio Utrecht. En waar wij op letten is zit er een technologie component in het bedrijfsidee. En op het moment dat je academische wetenschappers samen zet met mensen met een ondernemende mindset dan gebeuren er mooie dingen. Maar we moeten wel eerst een aantal stigma’s afbreken. Als ik een wetenschapper om een ondernemer te beschrijven dan krijg ik een verhaal als The Wolf of Wall Street, Leonardo DiCaprio, sigaren, cognac BMW’s.

00:25:29
Gerhard te Velde: greed is good, geld… Ja. Ja.

00:25:29
Stefan Braam: Nou, en als ik een ondernemer vraag om een wetenschapper te beschrijven dan krijg ik een soort doc uit Back to the Future met die witte jas en die…

00:25:43
Gerhard te Velde: Bril, licht communicatief.

00:25:46
Stefan Braam: In het autistisch spectrum.

00:25:46
Gerhard te Velde: Geniaal.

00:25:48
Stefan Braam: Geen gesprek over dagelijkse dingen mee te voeren. Nou beide zijn niet waar. En dat bewijzen die 200 startups die we hier door de jaren heen hebben gehad ,waar successen uit voortgekomen zoals Snappcar en onlangs Skid Lab die een waardering van boven de miljard heeft gehaald. Ja we zijn daar heel trots op.

00:26:12
Gerhard te Velde: Één miljard?

00:26:13
Stefan Braam: Ja, dat is onze eerste unicorn. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ons aandeel daarin niet heel groot is geweest de afgelopen jaren want ze hebben zeven jaar geleden bij Utrecht Inc gezeten, zijn daarna zelf naar Amerika vertrokken. En daar heeft het merendeel groei plaatsgevonden. Maar goed tuurlijk zijn we trots dat we aan de wieg hebben mogen gestaan.

00:26:32
Gerhard te Velde: Je bent één van de trede van de ladder geweest.

00:26:36
Stefan Braam: Ja.

00:26:36
Gerhard te Velde: En hoe want wat ik heel graag zou willen weten is of die 200 bedrijven die jullie geholpen hebben of dat nu ook een community is, komen die elk jaar terug op een soort alumni dag? Of heb je in een Facebook groep gestopt? Of hoe kapitaliseer je eigenlijk dat netwerk want dat…?

00:26:56
Stefan Braam: Ja nog onvoldoende.

00:26:57
Gerhard te Velde: Oké.

00:26:59
Stefan Braam: We hebben een jaarlijkse graduated borrel. We noemen de startups die bij ons hebben gezeten graduates, en die zijn bij ons door die programma’s heen gegaan. Ze zoeken vaak elkaar nog op als ze met elkaar in een lichting hebben gezeten. Een soort jaar genoten gevoel. Maar ik denk dat er zeker nog kansen liggen om met name in die groeifase die ondernemers beter te ondersteunen. En wat ik net zei we focussen ons op early stage first, dat betekent dat wij, dat startups twee tot drie jaar bij ons zitten en dan vaak weggaan omdat ze te groot worden voor onze faciliteiten. Wat alleen maar een goed teken is. Maar daarna best vaak in een donker gat vallen omdat ze het dan helemaal zelf moeten doen. Precies het moment dat hun rol als founder compleet aan het veranderen is en veel meer operatie gericht is, en veel minder te maken heeft met productontwikkeling. Naast Utrecht Inc is er nog een instantie hier in Utrecht die heet startup Utrecht, en dat is een overkoepelende paraplu. Waar wij ons echter richten op die early stage, die starters, zijn zij ook aan het nadenken hoe ze beter die skill up problematiek kunnen tackelen en mensen daarbij kunnen empoweren en bij elkaar kunnen brengen. Er is zeker behoefte om ondernemers te helpen in die roerige jaren van laten we zeggen drie werknemers na veertig werknemers. Die stap daar zie je er gewoon heel veel sneuvelen. Niet omdat het slecht gaat maar omdat het founding team het geen klap meer aan vindt of niet kan.

00:28:34
Gerhard te Velde: Die moet je even uitleggen.

00:28:36
Stefan Braam: Als je een bedrijf start dan ben je de eerste tijd vooral heel erg bezig met begrijpen welk probleem je op lost, het bouwen van je product en het vinden van je eerste klanten. Dus dat is heel erg bouwend, en vormend, en ontdekkend en avontuurlijk. En daarna kom je in een fase waarin je moet gaan nadenken over personeel en over je positionering in je markt, en totaal andere keuzes. En die rol verandert. En dat is misschien niet de rol die je altijd voor ogen had, en kun je het dan loslaten, kun je het overdragen, kan je het juiste talent naast je vinden. Allemaal andere vragen vergeleken bij het starten van een bedrijf zelf.

00:29:18
Gerhard te Velde: Als je het door hebt van je zelf.

00:29:19
Stefan Braam: Ja. Daar begint het mee.

00:29:21
Gerhard te Velde: Precies. En denk nu Ray Dalio die een mooi boek geschreven heeft Principles. Ik weet niet of je die toevallig gelezen hebt.

00:29:28
Stefan Braam: Ik ken het wel.

00:29:28
Gerhard te Velde: Synopsis tot je genomen. Wat ik daar heel erg uit gehaald heb alles wat gebeurd is, is al een keer gebeurd. Alles wat ik nu voel, denk, zie, hoor, ruik, proef, dat is niet nieuw. Voor mij voelt het nieuw maar it’s al been done before. En dat geldt voor alle ideeën. Dus mensen denken ik heb een idee. Nee ideeën zijn niet van jou. Die hebben een grote ideeën energie. Die ideeën zijn er al en dat geldt dus ook voor het starten van je bedrijf. Dus jij denkt of hoe moet ik dit doen, en wat lastig, en ingewikkeld. Hé het goede nieuws it’s al been done before. We hebben gewoon hele proven methoden/technieken die we kunnen gebruiken. Hetzelfde geldt voor het opschalen. Doe je voordeel met die lessen in plaats van dat je alles zelf gaat proberen. Dat lijkt me ook heel cool voor jou om die rol te mogen spelen. Dat jullie met Utrecht Inc die succesrate omhoog trekken van vijfendertig naar vijfenzestig procent zitten. Echt substantieel.

00:30:35
Stefan Braam: Dat zit hem precies in dat alle fouten vaak al een keer gemaakt zijn. Dat alle ideeën al een keer bedacht zijn. Dus we kunnen je zo helpen met het derisken van je plan. Dus we kunnen aangeven hè deze 70 procent daar zijn anderen al mee bezig geweest en die hebben het zo aangepakt, en dat was het meest succesvolle. En ik ben zelf van oudsher of vanuit mijn persoon ben ik echt een ideeën man. Ik kan het niet eens uitzetten. Het komt gewoon de hele dag naar me toe. En het inzicht wat ik heb gekregen hier bij Utrecht Inc is dat het eigenlijk helemaal niet om het idee gaat. Mijn talent is meteen afgebrokkeld daarmee. Ik dacht altijd als je een idee hebt en geld dan kun je een startup beginnen. En het blijkt helemaal niet zo te zijn. 70 procent van de startups hier verdient vandaag de dag niet zijn geld , het idee waar ze mee binnen zijn gekomen. Dat in zichzelf bewijst al dat het niet om het idee gaat. Waar gaat het dan wel om, om executie kracht. En wat is het grootste component van executie kracht dat is je team. Dus ik geloof er heel erg in dat het juiste team een bedrijf succesvol maakt, en harder werken dan iedereen in jouw markt of slimmer werken. Dus ik heb hier startups zitten die bezig zijn met het ontwikkelen van een product markt combinatie van een propositie, en ik weet zeker dat als zij morgen zouden stoppen, en houten stoelen zouden gaan maken en verkopen, dat het ook succesvol gaat worden. Als ik de mensen spreek die hier komen die zeggen ja maar ik wil wel eerst een NDA want ik ga niet meer zo meer mijn ideeën met jou bespreken.

00:32:15
Gerhard te Velde: Die angst, heel begrijpelijk ook, want je denkt ja ik heb iets geniaals, als ik dit nu vertel dan ben ik de pineut. Dan loopt het bij mij weg.

00:32:23
Stefan Braam: En ik kan niet één voorbeeld verzinnen waarbij iemands idee gestolen is. Niet één, in ons eigen ecosysteem dan hier bij Utrecht, bij Utrecht Inc.

00:32:33
Gerhard te Velde: Hoe kan dat?

00:32:35
Stefan Braam: We moeten iets dieper op in gaan om te begrijpen dat wat we hier ontwikkelen is voornamelijk software, algoritmes, apps, datastructuren, en eigenlijk technologie gedreven op en software de nulletjes en eentjes, er zit copyright op. Daar heb je al heel weinig aan. En dat komt omdat software steeds sneller en sneller geupdatet wordt. Als je ziet hoeveel updates je ’s morgens op je iPhone hebt als je hem aan zetten, dat zijn er iedere ochtend weer zeven of acht. Dat gaat steeds sneller, sneller, sneller. Dat betekent dat wat jij beschermd hebt volgens copyright over een paar weken al niet meer klopt want de nulletjes en eentjes staan ja op dezelfde plek en copyright stamt nog uit de tijd van geschreven tekst, boeken. Dus die methode om te beschermen die voldoet niet meer. Als je kijkt naar hardware ontwikkeling en toepassingen, apparaten, machines, et cetera, dan kun je patenteren en dat kan in een enkel geval wel aan te bevelen zijn. Wat wij software en technologie gedreven bedrijven adviseren is steek nou al die tijd, energie en geld die je anders kwijt was in het proberen te beschermen van je idee, steek dat nou eens in voorwaartse snelheid. Ga gewoon harder rennen dan de rest omdat je die bescherming niet hebt, en als zij gaan kopiëren dan zijn ze over twee jaar op het punt waar jij vandaag de dag bent. Dan ben jij ook alweer twee jaar verder. Het is een beetje…

00:34:02
Gerhard te Velde: De energie moet naar andere dingen gaan. Net naar dat hele primaire want het is een primitieve reactie om vast te houden wat je hebt of wat je denkt dat je hebt.

00:34:14
Stefan Braam: Ja, reptielenbrein.

00:34:14
Gerhard te Velde: Ja. Exactly. Dus dat rammen jullie er dus meteen bij het begin al uit bij die ondernemer.

00:34:21
Stefan Braam: Ja, afhankelijk van de situatie want soms is patenteren wel degelijk heel interessant.

00:34:25
Gerhard te Velde: En spot je dat?

00:34:26
Stefan Braam: We hebben daar in ons netwerk de juiste mensen voor om te beoordelen of iets beter of een pas op de plaats kunnen maken. We gaan hier patent voor aanvragen. We wachten anderhalf jaar. Sommige medische toepassingen is dat wel heel interessant, en dan liggen de farmaceuten wel op de loer om het te jatten. En als de shark maar groot genoeg is dan kan het er altijd wel mee.

00:34:51
Gerhard te Velde: Dus het is eigenlijk een illusie om te denken dat als jij iets patenteerd…

00:34:56
Stefan Braam: Ja dat het beschermd is.

00:34:57
Gerhard te Velde: Ze kunnen je alsnog heel veel ellende bezorgen met juridische trajecten en dat soort dingen.

00:35:05
Stefan Braam: Ja. En uitzonderingen daarop zijn natuurlijk wel medicijnen bijvoorbeeld. Daar past de hele Lean Startup methode van ons ook niet op want je kan een soort eerste prototype live brengen van een pil waar mensen aan doodgaan. Oh, maar we hebben er wel van geleerd. Nee dat is een ander traject. En een medicijn kost vandaag de dag nog steeds een jaar of zeven en één miljard om het te ontwikkelen. Dus daar kunnen we niet zo heel veel in versnellen met de huidige regelgeving ook vanuit Europa. Maar voor alle andere toepassingen, met name als het richting technologie/software gaat, in general zou mijn advies zijn, versneld voorwaarts en ja zeg tegen je competitors catch me if you can.

00:35:47
Gerhard te Velde: Ja. Catch me if you can. Ja grappig. Dus is niet alleen een film maar ook een hele goede aansporing voor ondernemers die denken een briljant idee te hebben. Iemand aan het omvormen naar iemand die hij niet, hij of zij niet is. Dat is een beetje de gedachte er achter. Hoe zie je dat?

00:36:05
Stefan Braam: We hebben, het valt eigenlijk uiteen in twee categorieën. Dus de ene, misschien wel drie categorieën. Laten we zeggen dat er een hele kleine eerste categorie is van wetenschappers die gaat ondernemen. En die hebben eigenlijk niets meer van ons nodig dan onze koffiemachine die we hier hebben staan want het lukt ze zelf.

00:36:22
Gerhard te Velde: Naturals.

00:36:22
Stefan Braam: Naturals. Er zijn misschien onderzoekers die wel ondernemend gezin komen wat echt heel erg helpt. Dat hebben we gemerkt. En die vinden hun weg toch wel. Dus daar gaat Utrecht Inc als startup incubator toch niet echt het verschil voor maken. Dan hebben we grotere groepen en dat zijn de wetenschappers die heel erg goed zijn in hun vakgebied en daar enorme ontwikkelingen in hebben gemaakt de afgelopen jaren, maar misschien op het gebied van vaardigheden en eigenschappen die een ondernemer moet bezitten hebben ze niet die groei door gemaakt. Dan gaan we daarmee aan de slag en bieden we workshops aan, trainingen, coaching en kunnen we proberen zo’n iemand om te vormen of te verrijken tot eigenlijk een totaal ondernemer. Dat gaat niet altijd goed want sommige mensen kunnen het niet of mensen kunnen het wel maar voelen zich daar helemaal niet happy bij. Je moet soms wetenschappers niet vragen om een commerciële acquisitie gesprek bij een grote klant te voeren, of op een podium te gaan staan, of een marketing slogan te bedenken, daar kunnen ze zich helemaal niet senang bij voelen. En dan kom je bij die derde categorie. En wat we dan doen is dat we een ondernemer zoeken bij die wetenschapper, naast die wetenschapper. Dat noemen we meet your co-founder, daar hebben we ook events voor.

00:37:52
Gerhard te Velde: Oh wat vet.

00:37:52
Stefan Braam: En daarbij koppelen we mensen die graag willen ondernemen maar geen goed bedrijfsidee hebben, aan wetenschappers die ook willen ondernemen, maar die skills missen. En daar hebben we hele leuke voorbeelden van.

00:38:05
Gerhard te Velde: Ik heb, toeval of niet, maar ik heb vandaag een blog artikel gepubliceerd over de kracht van co-founders. Dus hoe kan je companions vinden die bij jou passen. Kan je daar iets meer vertellen van hoe/wat voor tips en tricks geven jullie? En misschien ook aan luisteraars die nu denken ik zoek eigenlijk wel een business partner, hoe pak je dat aan?

00:38:32
Stefan Braam: Laten we dan beginnen met de statistieken. De single founders, dus de mensen die alleen een bedrijf starten, zijn veel minder succesvol op de lange termijn dan bedrijven waar meerdere mensen aan het roer staan, co-founded companies. En dat zijn natuurlijk generealistische statistieken. Dus het geldt niet voor iedereen maar grosso modo is dat wel, zit daar wel een signaal waar je iets mee moet. En wat mij betreft om twee redenen. Eén het voorkomt tunnelvisie, als je alleen onderneemt is er niemand die in jouw schuitje zit. Die precies weet hoe de vork in de steel zit en jou daar ook niet op challenged. Dus je hebt de neiging om je aannames waarheid te laten worden. Dat is één. En twee is er zijn ook rotmomenten, er zijn gewoon kloten dagen, er zijn teleurstellingen, er zijn onzekerheden, en dan is het heel fijn als iemand anders eventjes die dag de kar kan trekken. Een ander even een schouderklopje kan geven want zelfs je partner thuis weet niet precies hoe alle details van je bedrijf zijn. Dus je hebt elkaar ook nodig.

00:39:48
Gerhard te Velde: Is zo herkenbaar wat je nu zegt.

00:39:50
Stefan Braam: Dus dat is zeg maar de uitgangsituatie. En dan krijgen we vervolgens krijgen we hier bij Utrecht Inc mensen die zeggen ja maar dan vraag ik wel iemand voor mijn studie. Dan krijg je dus eigenlijk twee klonen van elkaar. Maar dat is heel comfortabel want dat zijn mensen die denken zoals jij denken, die zich in sociale groepen begeven, die gelijk zijn, die misschien wel op vergelijkbare levensopvattingen hebben, et cetera, et cetera. Dus hoe comfortabel dat ook lijkt ik denk dat het voor een bedrijf veel interessanter is om te zoeken naar mensen die elkaar aanvullen en die een andere achtergrond hebben, die andere talenten naar de tafel brengen, die andere persoonlijkheidskenmerken hebben. Dus als je zelf chaotisch bent zoek dan een gedetailleerd personage.

00:40:35
Gerhard te Velde: Structuur natie noem ik dat altijd.

00:40:36
Stefan Braam: Ja precies. En dat geeft ook ongeveer aan waar jij staat.

00:40:43
Gerhard te Velde: Ja. Ik kan het ontkennen. Ik dacht ga ik het ontkennen, nee. Ik kan heel gestructureerd werken.

00:40:50
Stefan Braam: Ja ik ook.

00:40:50
Gerhard te Velde: Maar let op het woord kan. En jij zei net ik ben een ideeën man. Ik dacht ja fuck dat ben ik inderdaad ook, zo’n ideeën machine en dat gaat maar door en het gaat maar door.

00:41:00
Stefan Braam: En daar gaat het dus helemaal niet om.

00:41:00
Gerhard te Velde: Nee. Die ideeën maken geen ruk uit. Dat gaat om executie. Jij zegt van oké als je een single founder bent dan laat de statistieken gewoon zien dat je aantoonbaar minder vaak succesvol bent. Dus jullie adviseren mensen, zoeken een founding partner erbij.

00:41:19
Stefan Braam: Maar dat is makkelijk gezegd.

00:41:21
Gerhard te Velde: Ja. En waar ik naar op zoek ben is dus wat zijn de tips en tricks. Je gaf er al een weg van is ze mogen niet te veel op elkaar lijken. Oké, en what else. Waar let je verder nog op. Heb je al matches gemaakt waarvan je zegt ja dat is gewoon…?

00:41:35
Stefan Braam: Dus we hebben twee keer per jaar dat event meet your co-founder. En daarin proberen we ook een stukje begeleiding te doen in de periode daarna. Je moet je voorstellen als een relatie. Je gaat niet naar de eerste keer daten de volgende dag trouwen. En toch bestaat het idee van mensen, ik ga met iemand praten over mogelijk instappen in zijn bedrijf, maar hoeveel aandelen moet ik dan vragen. Hè of welke titel ga ik dan voeren binnen dat bedrijf. Dit is allemaal totaal irrelevant. Dus begin nou gewoon eens een maand lang samen te werken op dagelijkse basis om niets. En als één van de twee gedurende die maand zegt ik zie het niet meer zitten dan is het gewoon jammer. En dan wordt er ook niet afgerekend. Die loopt gewoon weg.

00:42:25
Gerhard te Velde: Je tijd zit erin en that’s it.

00:42:26
Stefan Braam: Ja is gewoon…

00:42:27
Gerhard te Velde: Geen ingewikkelde bullshit, geen contracten, geen gedoe .

00:42:32
Stefan Braam: Gewoon sweat aquity En uiteindelijk werk je naar een punt toe waarbij je zegt als we daar zijn, en we zitten er alle twee goed in, dan gaan we naar de notaris en dan word je een stapje in het bedrijf.

00:42:45
Gerhard te Velde: Maar wat kan je in die voorfase doen, stel bijvoorbeeld een joint venture of zo, of?

00:42:52
Stefan Braam: Het zijn zulke unieke situaties dat het heel moeilijk is om daar iets over te zeggen. Je moet het echt case by case zien. Ik denk dat het veel belangrijker is om zo vroeg mogelijk in zijn traject met elkaar het gesprek te hebben. Hoeveel tijd ga je investeren en waar kan ik op rekenen bij jou? Als we een keer een zaterdag en een zondag doorwerken kan ik je dat vragen? Hoeveel geld ga je investeren? Als er een keer 2000 euro bij moet ga jij dat gewoon er in potten of kan ik dat niet aan je vragen? En heel veel mensen starten een bedrijf samen en dat gaat allemaal onder de mantel der liefde. Alleen dan bouw je net zoals misschien wel in je liefdesrelatie bouw je geen goede basis mee.

00:43:38
Gerhard te Velde: Nee dat gaat rotten.

00:43:39
Stefan Braam: Dat gaat onderhuids gaat dat irriteren. De dingen blijven onuitgesproken en dan op een dag klapt de bom. En dan ben je waarschijnlijk al te ver om handig en goedkoop terug te kunnen. Dus heb zo vroeg mogelijk het gesprek van wat mag ik van jou verwachten en wat mag jij van mij verwachten. Kan ik jou accountable behouden voor bepaalde onderwerpen. En de eerste paar maanden doet iedereen alles en zijn er eigenlijk geen rolverdelingen, want het werk moet gewoon gedaan worden. Maar uiteindelijk ga je de taart wel verdelen met elkaar. Er is een methodiek bij, en ik had het net over de taart verdelen, het is heel grappig want de mensen die Slicing Pie, en Slicing Pie helpt je om je voor te bereiden op het officieel maken van dat co-founderschap. Voordat je naar een notaris gaat moet je natuurlijk bedenken wat de percentages zijn die je neemt in het bedrijf. Maar nog veel moeilijker een percentage van wat? Wat is het bedrijf waard. Eigenlijk dat hele voortraject daar geeft Slicing Pie een antwoord op. En kijk dan vooral naar wat heb je zelf meegebracht. Hoeveel heb je zelf aan uren en tijd en kennis geïnvesteerd. En daar zit een rekenmodelletje achter. Een hartstikke dun en makkelijk leesbaar boekje, en raad ik zeker mensen aan die in zo’n situatie zitten.

00:44:56
Gerhard te Velde: Het is een boekje, Slicing Pie?

00:44:56
Stefan Braam: Ja.

00:44:58
Gerhard te Velde: Waar kunnen we die bestellen of downloaden of vinden?

00:45:04
Stefan Braam: Op het internet web.

00:45:05
Gerhard te Velde: Het is niet jullie boek?

00:45:05
Stefan Braam: Nee.

00:45:05
Gerhard te Velde: Heb jij een boek geschreven?

00:45:06
Stefan Braam: Nee.

00:45:06
Gerhard te Velde: Ga je een boek schrijven?

00:45:08
Stefan Braam: Ja.

00:45:09
Gerhard te Velde: Hoe gaat het heten?

00:45:09
Stefan Braam: Weet ik niet. Vind ik niet belangrijk.

00:45:12
Gerhard te Velde: Heb je een leuke werktitel?

00:45:14
Stefan Braam: Nee, maar ik kan wel in een zin uitleggen waar het over moet gaan.

00:45:20
Gerhard te Velde: Vertel.

00:45:20
Stefan Braam: Als ik kijk vandaag de dag naar de modellen die we gebruiken om een bedrijfsnaam te kunnen beoordelen, dan wordt er vaak gegrepen naar een businessmodel campus eventueel aangevuld met een swot-analyse. En dat geeft eigenlijk een foto van een soort polaroid foto van je bedrijf. Heel summier. Maar geeft wel aan hoe je businessmodel in elkaar zit. Alleen daarin ontbreekt de factor tijd. Dus het is een foto. En ik wil van die Polaroid foto eigenlijk een film maken door eigenlijk de situatie vandaag de dag te beschrijven en de uiteindelijke situatie over een jaar te beschrijven. Dus laten we dat noemen businessmodel canvas 0 en businessmodel canvas 1. En 1 is over een jaar. Als je die op elkaar legt, en je maakt ze beiden, dan zie je in één keer heel erg duidelijk waar je aan moet gaan werken om volgend jaar succesvol te zijn. Wat is dan je go-to market strategie? Welke activiteiten moet je opvolgen? Daar heb ik nog geen boekje over gevonden. Dus ik ben nu bezig met iemand die zijn hele leven heeft ondernomen en docent ook aan de hogeschool hier is geweest rondom entrepeneurship en zijn we een boekje aan het schrijven.

00:46:24
Gerhard te Velde: Oké. Dus je bent er aan begonnen. Denk je dat het dit jaar nog af komt?

00:46:28
Stefan Braam: Weet ik niet. Het is vooral leuk.

00:46:29
Gerhard te Velde: Mooi, ja. Ja er schoot mij een titel te binnen ‘continuous lean’. Tenminste dat hoorde ik een beetje in je verhaal. Je hebt het heel kort verteld maar jij zegt eigenlijk van ja het maken van een momentopname van je bedrijf, dat is leuk, maar je wilt dat monitoren. Dus je wilt de groei zien. Ik heb zelf een boekje geschreven, het Zakkompas. Dat ligt hier. Dat laat ik ook graag achter. En ik ga ook een boek schrijven dat heet de ‘Betekenisberg,’ en de Betekenisberg gaat over het zoeken naar geluk, succes en zingeving, want dat is…

00:47:06
Stefan Braam: Weer een nieuwer probleem?

00:47:08
Gerhard te Velde: Ja dat is inderdaad iets waar iedereen mee bezig is. En nou niet alleen millennials maar ook iedereen die in een periode van zijn leven zit met vragen van hoe ga ik mijn tijd besteden. Dat is iets waar, ik zie mezelf niet als millennial, ik ben van bouwjaar 83. Wat ik zelf ervaar is een veelheid aan opties, keuzes, mogelijkheden. En ik noem dat de Netflix freeze, dus over Netflix, en het is gewoon te veel snap je? Ik kan dat gewoon niet meer aan.

00:47:40
Stefan Braam: Nee. Maar wat jij nu schetst over betekenisgeving en het probleem maar heel, waar ik heel veel millennials over hoor die hier komen, die zeggen ja maar ik wil een bedrijf starten want daar kan ik betekenis geven, want ik wil niet alleen geld verdienen.

00:47:55
Gerhard te Velde: Impact maken.

00:47:56
Stefan Braam: Ja. Maar dat is echt flinterdun. Dus het is ook echt gewoon een hype.

00:48:01
Gerhard te Velde: Hoe heb je dat gemerkt?

00:48:01
Stefan Braam: Ja het gaat uiteindelijk wel gewoon om knaken verdienen en een groter huis.

00:48:07
Gerhard te Velde: Dus zou kunnen.

00:48:08
Stefan Braam: Tenminste in mijn opvatting. Iedereen praat elkaar een beetje na. In de jongere generaties studenten die nu op komt waarbij ze allemaal in ieder geval willen etaleren dat ze een betekenisvol leven leiden.

00:48:20
Gerhard te Velde: Dat wordt de nieuwe standaard.

00:48:23
Stefan Braam: Ja.

00:48:23
Gerhard te Velde: Als nu iemand bij mij komt en zegt ja ik wil graag impact maken, dan zou ik zeggen oké ja ik ook, wie niet. Weet je wel. Dus dat is niet meer nieuw. Als iemand zegt ik wil graag geld verdienen want ik wil eten, slapen, wonen, en een leuke auto rijden, allemaal van dat soort crap, ja logisch wie niet. En dit is ook waar ik in de Betekenisberg wat over ga schrijven van het is inderdaad een soort piramide van Maslow, die basisbehoeften, en op een gegeven moment zul je ontdekken dat als je het dan voor elkaar hebt dat er altijd weer een next level is waar jij naar kijkt . En als je dat te veel doet word je ongelukkig.

00:49:00
Stefan Braam: En dat is ook de reden waarom we als mens zo ver zijn gekomen. Die onvrede zit bij ons ingebakken.

00:49:05
Gerhard te Velde: Dus het is een driving force. Dus gebruik het in je voordeel.

00:49:09
Stefan Braam: Ik denk dat we alles wat we om ons heen hebben vandaag de dag komt uit onvrede. Nog steeds tevreden in een grot gezeten. Ik denk dat betekenis geven aan je leven een probleem is wat nu de millennials ervaren en wat is van onze generatie, ik ben dan uit 77, ischien een midlife of quarter lifecrisis zouden noemen van ik heb dit altijd nagestreefd, ik heb me de pleuris gewerkt en ik word er helemaal niet gelukkig van. Wat doe ik fout? Heel herkenbaar. Ik zie het ook om me heen. Een uiteindelijk gaat het er natuurlijk om waar word je blij van?

00:49:45
Gerhard te Velde: Is het eigenlijk eng of moeilijk om te beginnen met ondernemen?

00:49:51
Stefan Braam: Ja. Als ik ondernemers spreek dan worden er allerlei metaforen bijgehaald. En eentje vond ik wel mooi. Iemand zei het is alsof je van een gebouw af springt naar beneden. En tijdens je val probeert een Boeing 747 in elkaar te zetten. En dat heeft te maken met de complexiteit en de chaos, en ook het gevoel van onzekerheid en angst op bepaalde momenten. Vooropgesteld ik denk dat het ideale moment om te starten met ondernemen niet bestaat. Er is altijd een reden. Iedere dag weer een reden om niet te starten met ondernemen. En ik hoor dat heel veel om mij heen. Mensen zeggen ik wil eerst mijn studie afmaken. Ik wil eerst een huis kopen of eerst een relatie of ik wil eerst trouwen, of ik wil eerst een wereldreis maken. Dat ideale moment daar kun je op wachten maar dat gaat niet komen. Dus je moet jezelf dwingen om op een gegeven moment maar die sprong te wagen. En ja er zijn nog heel veel open eindjes en onzekerheden maar je krijgt er ook heel veel avontuur en vrijheid voor terug. Dus ik zou het gewoon doen. Te weinig mensen doen het.

00:50:51
Gerhard te Velde: Mooi. Wanneer ga je zelf ondernemen?

00:50:53
Stefan Braam: Ja ik heb natuurlijk hier uitgebreid over nagedacht. Ik heb ondernomen jaren geleden, kortdurend overigens. Ik vind het leuker om aan de zijlijn te staan en heel veel verschillende ondernemers met verschillende problematieken in verschillende fases voorbij te zien komen en daar een klein aandeel in te kunnen pakken. Dan dat ik volledig dedicated op één concept zou moeten instappen, namelijk dat van mezelf. Ik sluit het niet uit maar ik heb nu niet de wens. Ik vind het wel ongelofelijk fijn om met ondernemers te werken. Het is niet het hoogst haalbare doel voor mijzelf.

00:51:28
Gerhard te Velde: Hé en hoe kunnen mensen nou connecten met Utrecht Inc?

00:51:32
Stefan Braam: Laten we vooropstellen dat ondanks het feit dat Utrecht Inc opgericht is door de universiteit en het UMC dat vijftig procent van onze startups helemaal geen relatie hebben met die wetenschap maar hier wel zijn gekomen. Overigens zijn daar wel hele mooie samenwerkingen uit voortgekomen met die academische wereld, maar dat was niet de aanleiding. We zijn een open organisatie. Het heeft alleen maar nut als wij kunnen zorgen dat we je of helpen of in contact brengen met mensen die je ergens anders niet was tegen gekomen. En daar zien we onze verantwoordelijkheid ook. Dus kijk bijvoorbeeld naar de programma’s die we aanbieden, de werkplekken die we aanbieden, de workshops, de trainingen maar we hebben ook allerlei hele leuke events door het jaar heen zoals meet your co-founder, wat ik eerder heb aangehaald, waarin we je proberen te helpen een compagnon te vinden. Er is een stagemarkt, en daarnaast een heel netwerk van meer dan honderd mentoren en coaches die we kunnen aanwenden. Dus ik wil vooral Utrecht Inc neerzetten als een organisatie die open is naar buiten gericht. En er is heel veel mogelijk maar je moet het zelf komen halen, maar dat is bij ondernemers niet tegen dovemansoren gezegd volgens mij.

00:52:39
Gerhard te Velde: De laatste vraag Stefan. Wat vond je van dit interview? Van dit gesprek?

00:52:44
Stefan Braam: Ja, ik vond het een verademing en ik krijg er absoluut energie van omdat van tevoren niet duidelijk was waar we zouden eindigen. En volgens mij hebben we een aantal hele leuke paden bewandeld met elkaar, waar ik vooraf geen rekening mee had gehouden. Wat dat betreft vind ik deze podcast daar een uniek medium in omdat het eigenlijk heel exploratief is en je komt er onderweg achter waar je gaat eindigen. Ik vind het heel erg leuk om te zien waar jij je accenten legt en welke vragen je stelt. En ik merk ook aan mezelf dat ik getriggerd wordt door een aantal onderwerpen en waar ik zeker na deze podcast ook nog verder over na wil gaan denken.

00:53:20
Gerhard te Velde: Cool. Thanks. Dat was hem al weer. Het interview met Stefan Braam van Utrecht Inc. Als je het leuk vindt om meer te weten te komen over het werk van deze incubator of Stefan Braam zoek Stefan even op op LinkedIn. Je kunt hem altijd een berichtje sturen. Ik vond het tof om dit verhaal met je te mogen delen en ik hoop dat je er van hebt genoten. Als je dit soort verhalen over groei tof vind, je zou me erg helpen met een positieve review om iTunes, maar wat ook veel simpeler en makkelijker is misschien is gewoon eens iemand anders een linkje sturen over deze podcast. Mijn missie is mensen en organisaties te helpen bij hun groei. Ik werk met en voor professionals. Ik werk voor nieuwe ondernemers en ik werk met groei ondernemers. Ik help concreet door te spreken, door het organiseren van inspiratie dagen en groeidagen bij organisaties, en ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een programma. Wil je meer weten of wil je mij een keer boeken, of wil je met mij samenwerken, ga dan naar gerhardtevelde.nl, en neem even contact op. Dank je wel voor het luisteren en graag tot een volgende keer.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen