Accountmanagers zijn honden

Accountmanagers zijn honden. En dat bedoel ik positief! Honden zijn namelijk hele lieve, loyale dieren, die altijd voor hun baasje klaar staan. Die met veel plezier buiten lopen maar ook altijd weer thuiskomen. Maar… Accountmanagers hebben anno 2019 toch helemaal geen baas? Nee, dat klopt, tegenwoordig is iedereen ‘baas in eigen baan’. We zijn zelfsturend geworden en bepalen zelf wanneer we werken, waar, waaraan en met wie.

Wie is de baas?

Er is niks mis met de loyaliteit van accountmanagers. Maar wie is eigenlijk de baas? De klant, de werkgever, of de accountmanager zelf? Of alle drie? Ook als is het woord ‘baas’ niet populair, we werken als accountmanagers niet alleen voor onszelf. We doen wat we doen, ten dienste van andere mensen. In het geval van de accountmanager is dat de klant. Als je er zo naar kijkt is de baas van de accountmanager niet alleen de werkgever, die het salaris betaald, maar juist de klant die excellent geholpen wordt.

Gemanaged worden

Een accountmanager is er dus voor de klant. De naam zegt het al: de accountmanager, managed een account. Maar wil een ‘account’, een klant dus, eigenlijk wel ‘gemanaged’ worden? Ik denk het niet. Een klant wil vooral goed geholpen worden. De klant wil van een probleem af. Als dat met goede communicatie en een beetje extra liefde en persoonlijke aandacht kan, heel graag.

Liefde & aandacht

Het mooie is dat wat klanten willen, naadloos aansluit op wat een goede accountmanager wil. Problemen oplossen en liefde & aandacht geven. Dus als je het zo bekijkt, zijn ze een goede match. En dat is de essentie van het werk van een accountmanager. Het probleem van een klant diepgaand begrijpen, vertalen naar een oplossing, de klant bereid vinden hier goed voor te betalen, en alles dat beloofd is, volkomen naar wens uitvoeren.

Maak het of kraak het

Accountmanagers zijn eigenlijk geen honden. En ook geen ‘managers’ van een account. Het zijn net mensen. Die andere mensen willen helpen. Zoals het al eeuwenlang is, ver voordat het woord accountmanager ingeburgerd raakte. Wat vind jij? Maak jij deze term, of kraak je deze term? Moet de term accountmanager in de prullenbak? Reageer met JA als je het hier mee eens bent en NEE als je wilt dat de term accountmanager blijft! Een uitgebreidere reactie mag natuurlijk ook.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!