Kap met postzegels plakken

In mijn vindtocht naar de beste inzichten van ondernemers kom ik boeiende personen tegen. Zo ook Han Hendriks, Co-founder van Powered by Meaning en daarmee captain van een ware vloot aan impactbedrijven. Aim for the Moon, de Social Impact Factory en YSE zijn slechts een aantal van de parels in deze mooie verzameling ondernemingen. Ook bekend is Kirkman Company, een consultancy bedrijf dat in de topleage van consultany meespeelt. Wat kan een ervaren ondernemer zoals ik leren van een ervaren ondernemer zoals Han? Nou, heel wat! Ik was vooral benieuwd hoe Han investeringsbelissingen maakt. Met die inzichten kan ik mijn eigen rollen als ondernemer en investeerder beter vervullen.

Postzegels plakken
Het eerste waar je mee moet kappen als je groot wilt worden in investeren is zelf postzegels plakken. De belangrijkste vraag is niet het ‘why’ maar het ‘who’. Wie gaat je bedrijf succesvol maken? Intuïtief voelde dit voor mij meteen raar. Vooral omdat ik vrijwel altijd zelf het succes van mijn bedrijven gemaakt heb. Door goede marketing. Door sales. Door gedrevenheid, geduld en doorzettingsvermogen. Dus hoezo moet ik het bedrijf loslaten en anderen de ruimte geven? Nou, omdat je eigen bedrijf eindeloos blijven runnen een waste of talent is. Tenzij je bedrijf als kool groeit, ga je vaak snel onder je niveau werken. Je echte, creatieve ik kom niet maximaal tot uiting. Hoe je dit ook voor jezelf goedpraat, feit is dat je altijd meer kunt dan je nu doet.
Maar hoe pak je dat dan aan, het vinden van mensen die jouw bedrijf gaan runnen? Hoe kom je van de operator-rol naar de owner-rol? Begin sowieso met schaamteloos delegeren, zoals we van Taco Oosterkamp kunnen leren. En ook: bepaal met een objectieve derde, zoals een business coach of adviseur erbij wat jouw zone of genius is. En: zoek naar mensen met een ondernemende mindset die écht de competenties hebben om succesvol te zijn. Die in huis hebben wat nodig is om je bedrijf verder te laten groeien. Zonder dat jij klanten binnenhaalt, mensen aanstuurt of… postzegels plakt.

Durf te delen
Nog zo’n heerlijk businesscliché: als je niet kunt delen, kun je niet vermenigvuldigen. En waarom is het dan toch, dat zoveel ondernemers liever alles zelf houden? In mijn geval is het vooral angst. Ik kan alles beter, ik weet wat er gedaan moet worden. Het uit handen geven van een deel van het bedrijf is een risico. Want wat als alles misgaat? Ok. Maar draai het is eens om! Wat als alles goed gaat. Het bedrijf zonder jou als kool groeit en niet alleen jij, maar ook de mensen waarmee je winst en/of aandelen deelt, succesvol zijn? Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Dus durf te delen. Je zult er in goede en slechte tijden dankbaar voor zijn.

Zie alles als een business
Natuurlijk snapt Han best wel dat niet alles in het leven een business is. Met drie tieners in huis komt Han regelmatig voor dilemma’s te staan waarin businesslogica geen antwoord biedt. Ook het overlijden van zijn vader was ingrijpend voor Han. Zoiets bekijken je niet als bedrijf, zelfs als je wel ondernemer bent. Maar als je naar investeren in start-ups, scale-ups en grown-ups kijkt, of naar het zelf starten van bedrijven, kun je niet om de business-kijk op zaken heen. Han vraagt zich altijd af wat hij kan toevoegen, bovenop het geld dat hij aan boord kan brengen. En dat begint met het lean startup denken. Welk probleem los je voor wie op, en hoe zorg je dat jouw eerste klant daar ook echt geld voor betaald?
Natuurlijk kun je ook subsidies gebruiken bij het bouwen van een werkend business model. Dit is hoe Han in partnership met de Gemeente Utrecht de Social Impact Factory begon. Als je met je bedrijf een maatschappelijk probleem oplost, is het niet meer dan fair dat je daar evenredig voor betaald wordt. Maar richt je nieuwe bedrijf niet op voorhand in als goed doel. Want dan kom je ook in de mindset van goede doelen terecht, die anders is dan die van de ondernemer. Het is niet voor niks dat de groep van bedrijven die Han heeft, Powered by Meaning heet. Han onderneemt al jaren vanuit zowel idealen als de wil om winstgevend te zijn.

Korting = klote
Jos Burgers roept het al jaren, en terecht: geef nooit korting! Korting geven is onzin, vooral als je er niets voor terugkrijgt. Ok, je mag best eens water bij de wijn doen. Maar dat kan alleen als er iets voor terugkomt. Economie is uitwisseling van waarde. En dus moet er, als jij je prijs laat zakken, iets aan de andere kant gebeuren om dit te compenseren. Zoals gezegd, niet alles is een transactie. Maar door continu alles maar gratis te doen, kom je niet verder. Mensen nemen gratis al gauw ‘for granted’ en waarderen minder wat je doet. Price sets value: je prijs geeft een signaal af over de waarde van het product. Als je prijs dus te laag is ben je verkeerd bezig. Je doet jezelf tekort en misschien wel zonder het door te hebben. Er is namelijk volop geld. Dus waarom zou je dat niet met hogere prijzen naar je toe halen?
Hetzelfde geldt voor korting. Vaste klanten, vrienden of andere relaties van je korting geven is nergens voor nodig. Vraag liever juist meer geld. Stel een vriendentoeslag in. Als je vrienden echt zoveel van je houden dan zijn ze vast wel bereid je meer te betalen. Wel zo liefdevol.

Laat de lullo’s voor je werken
Deze uitspraak ken je wel: met geld maak je geld. En de uitspraak klopt. Ook al kan het altijd misgaan, over het algemeen heeft geld de eigenschap dat het meer geld aantrekt. Maar met wiens geld ga je eigenlijk investeren? Moet je altijd zelf geld ergens instoppen om iets succes te maken? Als het even kan, investeer dan zeker nooit alleen met eigen geld, adviseert Han. Zelf heeft hij heel wat bedrijven van de grond af aan opgebouwd. Vaak ook met eigen geld, of dat van andere compagnons waar Han mee samenwerkte. Eigen geld in een bedrijf stoppen zorgt voor skin in the game. Door zelf pijn te lijden als het misgaat, maak je betere beslissingen.
Maar je hoeft echt niet alles zelf te financieren. Juist door een externe financier te betrekken in een venture, is de uitkomst beter. Equity partijen zijn – mijn woorden – lastpakken. Ze stellen vragen die je niet wilt horen. Ze komen met uitkomsten die je niet wilt zien. En voelen dingen aan, die je niet wilt voelen. Het zijn misschien lullo’s -wederom, mijn woorden – die professionele investeringsboys. En niet altijd de mensen waarmee je graag op een feestje staat. Maar het zijn wel hele slimme lullo’s, die hun vak verstaan. Juist doordat zij weten hoe je geld maakt, helpen ze jou om dat ook te doen.

Geld is het probleem niet
De wereld heeft volop problemen en volop geld. Ook al is geld misschien vaak in “verkeerde handen”, er is genoeg van. Als je weet dat geld in overvloed aanwezig is, kun je daar van leren. Zoek als je wilt groeien nooit alleen naar geld maar naar een investeerder die toevoegt wat jij niet hebt. Iemand die een frisse blik heeft, een gezichtspunt inbrengt dat jij gemist hebt. Die kennis heeft van een markt die gemakkelijk verovert kan worden. Die al een bedrijf bezit dat complementair is aan het jouwe. Die ervaren is en aan knoppen draait om je bedrijf te kantelen. Zodat het vele malen meer succesvol is dan het was. Pas dan ga je het effect van kruisbestuiving optimaal benutten. En natuurlijk profiteer je daar van mee.

Kopieer niet
Ik kan enorm veel leren van ondernemers zoals Han Hendriks en heb enorm genoten van het open en leerzame gesprek met hem. Tegelijkertijd bevestigd dit gesprek ook hoever ik zelf al ben. In 2006 begon mijn leercurve toen ik mezelf als tuinman begon te verhuren. Sindsdien is de lijn omhoog niet te stoppen geweest. Het ondernemen heeft veel betekent voor medewerkers en klanten. En mij persoonlijk veel voldoening gebracht. Het bouwen van en participeren in bedrijven kan ik nu blijven doen met Groeivoer. Het is dus niet nodig om naar andere succesvolle ondernemers te kijken. Leuk en leerzaam is het wel!
De uitsmijter van het gesprek met Han is dan ook duidelijk: kopieer niet van anderen. Je mag best leren en je laten inspireren. Maar uiteindelijk wéét je wat je moet doen. Als je tijd maakt om daar bij stil te staan, kom je er vanzelf achter. Alle antwoorden zitten al in je. Maak tijd om die antwoorden te vinden. Geloof in jezelf. Wees slim. Zoek de juiste partners of investeerders om je heen. En doe wat je moet doen. Dan ben je altijd goed bezig.

Leestips
Wil je meer Groeivoer? Check dan deze boeken:
Schaamteloos Delegeren, Taco Oosterkamp
Zakkompas voor Persoonlijke Groei, Gerhard te Velde
Eckarts Notes, Eckart Wintzen
Mak, Buy or Ally, Han Hendriks & Ivar Davids
Profit First, Mike Michalowicz
Geef nooit Korting, Jos Burgers

Wat vind jij?
Wil je reageren op dit artikel, meer weten over Groeivoer of samenwerken met Gerhard? Neem dan contact op met Gerhard te Velde via gerhard@groeivoer.nl Voor meer informatie over Han Handriks en Kirkman Company ga naar www.kirkmancompany.com

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!