8 groeikansen in crisistijd

Laten we het niet mooier maken dan het is. Deze crisis is klote. Het Corona virus maakt slachtoffers en de wereld staat op z’n kop. Pijn, verdriet en angst zijn het gevolg. Mensen raken geïsoleerd, verliezen hun baan of komen in een depressie. Ook de impact op ondernemers en het bedrijfsleven is niet gering. Winsten verdampen, bedrijven vallen om en er is grote onzekerheid over de toekomst. Hoe lang gaat dit duren? Komt het ooit weer goed? Wat het antwoord ook is. We moeten omgaan met de situatie. Maar hoe kun je als ondernemer het beste maken van deze crisis? In dit artikel vind je een heel aantal ideeën voor groei in crisistijd. Zaken waar jij als ondernemer concreet mee aan de slag kunt.

Wie profiteren er van de crisis?

De één z’n nood, is de ander z’n brood. Zo werkt de economie nu eenmaal. Bedrijven die al een dienst hadden, die nu enorm in trek is, hebben ‘geluk’. Denk aan online supermarkt Picnic, Bol.com en aanbieders van meeting software zoals Zoom. Ook webinar software gaat als warm broodjes over de toonbank.

Ook mooi: als je een op zichzelf heel gewoon product hebt (plastic) en je kunt met een paar aanpassingen ineens kuchschermen verkopen. Of je bent kapitaalkrachtig en kunt adverteren, terwijl je concurrenten geen cash meer hebben, en hun advertenties stop moeten zetten. Zo kun je online je slag slaan en klanten van rivalen, die voor het oprapen liggen, binnenhalen. 

Als je toevallig op de juiste plek bent, op het juiste moment, neemt de vraag in potentie oneindig toe en kun je dankzij de crisis, prachtige resultaten behalen.

Het heruitvinden van je bedrijf

Veel ondernemers proberen in allerijl hun bedrijf opnieuw uit te vinden. Dat levert soms gestuntel, en vaak ook krachtige verbeteringen op. Zelf ben ik met mijn Groeiclub voor ondernemers een weekly call via Zoom gestart. Dit levert een flinke instroom van nieuwe ondernemers op die zich aansluiten bij de Groeiclub om wekelijks te sparren. Juist deze crisis zorgt voor exponentiële groei van mijn bedrijf.

Een ander voorbeeld. Jasper Smit van Halfes houdt wijnproeverijen via Skype en groeit hierdoor hard. Hij krijgt klanten binnen die normaal gesproken de drempel te hoog vonden om naar een wijnproeverij te komen. Zo verkoopt hij meer wijn dan ooit, dankzij de crisis. 

Je bedrijf wordt efficiënter
Online biedt mogelijkheden die we voor de crisis niet zagen, of niet wilden zien en omarmen. Het werken op afstand en met digitale tools, wordt ineens massaal omarmt. Waardoor je anders naar je bedrijf gaat kijken. Bij mijn recruitmentbedrijf Eager People bijvoorbeeld, deden we standaard alle intakes live. Dat kost vaak wel 3 arbeidsuren al met al. Voorbereiding, het gesprek, opvolging. Om nog maar te zwijgen van de tijdsinvestering van de kant van de kandidaat, die ook nog reistijd heeft. Zo’n eerste intake blijkt ook in 1,5 uur te kunnen. Of denk aan een accountmanager van een bedrijf uit Meppel, die een klant in Maastricht gaat bezoeken. Moet dat echt, al die reistijd?

Natuurlijk zijn we mensen en is een fysieke afspraak van meerwaarde. Maar doordat we ineens leren werken met tools die al lang voorhanden waren, maken we een enorme efficiencyslag.

Ik denk dat de economie daardoor een comeback zal maken. Als we met z’n allen 20% effectiever gaan werken omdat ze tools als Zoom, Webex, Teams & Skype onder de knie hebben, gaat dat heel veel geld opleveren. Niet alleen voor bedrijven, maar ook in de zorg, onderwijs en overheidsinstellingen. Er staat ons niets in de weg dit maximaal te benutten.

Mijn verwachting is dat veel bedrijven na de crisis sterk veranderd zijn. In sommige gevallen zal online de nieuwe standaard worden, en het live ontmoeten van mensen een premium product.

Door de crisis wordt je bedrijf hybride, en je dienstverlening blended, een combinatie van online en offline. Omdat het moet, maar ook omdat het kán. En het goede nieuws: je schaalbaarheid neemt toe. Want ineens kun je klanten uit heel Nederland (en daarbuiten) helpen, in plaats van alleen lokaal.

Een bedrijf starten in de crisis?

En dan is er de optie om proactief kansen te pakken in de crisis. Als je genoeg geld hebt, snel kunt schakelen en precies snapt hoe je een nieuwe dienst of een nieuw product uit de grond stampt, dan heb je nu goud in handen. Een mooi voorbeeld daarvan is het bedrijf Screenation, die bedrijven voorziet van professionele achtergronddoeken. Zodat je medewerkers er thuis bij de Zoom call niet bij zitten alsof ze net uit bed komen, voor een slecht belichte muur of met een rommelige achtergrond. Maar met een professionele uitstraling, al dan niet voorzien van een bedrijfslogo.

Een nieuw bedrijf starten is niet voor iedereen weggelegd. Het lijkt zo simpel, maar een goed bedrijf neerzetten kost gewoon geld. Je moet het professioneel aanpakken, want als het niet klopt, gaat het niet draaien. Opportunisme leidt tot rammelende concepten die, zodra de crisis weer voorbij is, omvallen. Het moet bij je passen, maar ik bouw het liefst alleen solide bedrijven, die lang meegaan en ook op lange termijn waarde toevoegen.

Hoe kan ik als ondernemer groeien?

Behalve zakelijke kansen, biedt de crisis ook kansen om te groeien als ondernemer. Om aan jezelf te werken. En dat is enorm waardevol. Als ondernemer ben je soms de beperkende factor in je bedrijf. Want als jij groeit, groeit je bedrijf met je mee. Waar kun je in groeien?

1.       Je waarneming

De crisis kan een wake-up call voor je zijn, als je er achter komt dat je bedrijf niet winstgevend genoeg is om overeind te blijven in een moeilijke periode. Door de pijn die optreedt word je gedwongen om in actie te komen. Je gaat de dingen scherper zien, als je tenminste bereid bent om de waarheid onder ogen te zien. De crisis helpt je om beter waar te nemen.

2.       Je creativiteit

De crisis daagt je uit creatief te zijn, met nieuwe oplossingen te komen om waarde te leveren. Het doel is dat je overleeft of misschien zelfs profiteert van de omstandigheden. Je verzint producten en diensten, of aanpassingen op je business, die je daarvoor niet zag. Als je die creativiteit vasthoudt, kun je nog ver komen.

3.       Je focus 

Jouw bedrijf wordt ‘lean’ doordat je alle niet noodzakelijke medewerkers en kosten weg moet snijden. Ook je eigen effectiviteit neemt toe. Afspraken blijken minder tijd te kosten. Als het goed is, word je gedwongen terug te gaan naar de essentie van je bedrijf en alles wat ballast is, los te laten. Je focus is gegroeid.

4.       Je persoonlijke groei

Als alles beweegt, ga jij je afvragen wat nu echt belangrijk is en wat niet. Je wordt geconfronteerd met je zwaktes, je angsten, je verlangens en je pijn. Hierdoor kom je hopelijk tot nieuwe inzichten die je niet alleen iets kosten, maar ook opleveren. Die je dichter bij je zielsmissie brnegen. Crisis kan een goed moment zijn om een nieuwe weg in te slaan met je leven. Weer te gaan doen wat echt bij je past.

5.       Nieuwe ondernemersskills

Door crisis leer je nieuwe dingen. Je digitale skills komen in een stroomversnelling. Je wordt beter in cijfers. Je leert (misschien hardhandig) hoe belangrijk cashflow is en hoe je dat concreet regelt. Je wordt je bewuster van het belang van een ruime winstgevendheid: een beetje winst is niet genoeg om klappen op te vangen. Je wordt een betere leider, en kunt complexe situaties beter hanteren. Je gaat groeien in het nemen van beslissingen onder tijdsdruk en leert je hoofd koel te houden. Je oefent jezelf in crisiscommunicatie.

6.       Je krijgt eelt op je ziel

Jewordt, uiteindelijk, sterker van tegenslag. Ook al doet het pijn, juist daardoor word je sterker. Je krijgt de kans om karakter te tonen. Zelfs als je failliet zou gaan, zal dit je uiteindelijk sterker maken als mens en ondernemer.

7.       Je relaties versterken zich

In tijden van nood, leert met zijn vrienden kennen. Tijdens een crisis kom je erachter wie je “echte vrienden” zijn. In goede tijden is het makkelijk om vriendelijk te zijn, maar juist bij tegenslag en onder spanning, ontdek je op wie je wel en niet kunt bouwen. Dat geldt voor al je stakeholders: intern (medewerkers, compagnons, enz.) maar ook extern (klanten, leveranciers, de bank, etc.). En natuurlijk thuis, als je een partner en/of kinderen (of huisdieren) hebt, waar je in vrede mee samen wilt leven.

8. Je gaat groter denken

Door de crisis ga je ineens kansen zien die je daarvoor niet zag. Online mogelijkheden ontvouwen zich. Je afzetmarkten nemen toe. Als je dit slim speelt, kun je in een stroomversnelling raken met je bedrijf. Als dat kan, zonder je idealen en plezier te verliezen, en je nieuwe werkwijze ook na de crisis nog werkt, dan heb je goud in handen.

De crisis raakt ons allemaal, en dat is niet eenvoudig. Maar laten we er samen het beste van maken. Accepteren wat is. Rouwen om wat was. De goede dingen die de crisis brengt omarmen en gebruiken. En groeien waar het kan en mag.

Waar liggen jouw kansen?

Wil je weten waar jouw kansen liggen in deze crisis? Plan een sparsessie met Gerhard in via deze link om het erover te hebben! Je kunt voor een beetje hulp van andere ondernemers ook terecht bij de Groeiclub of inspiratie opdoen bij een webinar van Groeivoer, bijvoorbeeld bij deze eerstvolgende editie.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!