Jouw definitie van succes als ondernemer

Wat is jouw definitie van succes eigenlijk? Wanneer ben je een succesvol ondernemer? Wat wil je bereiken? Voor mij was succes heel lang afhankelijk van externe factoren. Ik zocht succes buiten mezelf en kon pas genieten van het leven als ik bepaalde doelen bereikt had.

Rupsje nooitgenoeg

Voor mij was het jaren lang, nooit genoeg. Ik keek wat anderen deden en naar mensen die al verder waren dan ik. En daar werd ik dan onrustig van, en kwam in actie. Maar zodra ik mijn doelen bereikt had, wilde ik weer iets nieuws. Ook ontdekte ik dat er dingen in het leven zijn die niet persé gelukkig maken, maar die wel zinvol zijn. Die de moeite waar zijn om voor te vechten, al doen ze pijn.

The inner game

Ik heb ontdekt – letterlijk, want de kennis was er al – dat succes zowel een ‘inner game’ als een ‘outer game’ is. Sindsdien stel ik mezelf bij elk doel de vraag “En dan?”. Wat als ik dat doel bereikt heb, wat brengt me dat dan?
En is er niks mis met streven en ‘naar buiten’ kijken: doelen stellen en daar naar streven. Als je doelen helder zijn, is de kans groter dat je jouw energie de goede kant op richt. Je vergelijken met anderen is -mits met mate – ook prima, omdat het je een drive kan geven om aan de slag te gaan. Denk maar aan Michael Jordan. Hij had nooit de top bereikt door zijn grenzeloze competitiedrang. Maar het is ook belangrijk om naar binnen te kijken, te rade te gaan bij jezelf en je gevoel. Te weten waarom je doet wat je doet. En te waarderen wat je hebt.

En/en-denken

Ik heb vroeger geleerd dat je moet kiezen. Dat veel dingen binair zijn: of/of. Maar alles is verbonden. Natuurlijk zijn er tegenstellingen, en kun je ‘goed’ en ‘kwaad’ onderscheiden. Maar heel vaak ook niet. Je hoeft als ondernemer niet te kiezen tussen zakelijk, of spiritueel. Niet tussen of jij, of de ander. Niet of doelen stellen, of ‘maar wat doen’. Je kunt financieel succesvol zijn én met ‘het hogere’ en zingeving bezig zijn. Je kunt goed zijn voor jezelf én goed voor een ander. Je kunt heldere doelen stellen en af en toe lekker aankloten. It’s all good!

Werk jij op een zonnige dag?

Je mag én heel hard werken om je doelen te bereiken, én genieten en in het moment zijn. Op een heerlijke zonnige dag even helemaal niks doen. Of, alsje wél zin hebt om te werken op die zonnige dag… Ga je gang! Jij mag het bepalen, voor zover je jouw eigen leven bepaald.

Denk na over wat je wilt. Stop vervolgens met denken en ga aan de slag. Steek je handen uit je mouwen en help een ander. En geniet van de reis. Veel plezier!

Wil jij bewust groeien?
Zou je vaker bewust willen werken aan jouw persoonlijke groei als ondernemer? Kom dan een keer kijken bij de Groeiclub voor Ondernemers! Plan hier een vrijblijvende sparsessie in voor meer informatie.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!