Optimisme is dodelijk

Liggend op een koffer alsof je vliegt als vliegende start voor ondernemers

Ben jij een optimist, en vlieg je altijd op grote hoogte? Optimisme is een enorme valkuil voor jou als ondernemer. Optimisme zorgt dat je te weinig oog hebt voor risico. Waardoor een droomvlucht in een kamikaze vlucht kan veranderen. Ik kan het weten: ik ben een rasoptimist. Waar iedereen wolken ziet, zie ik de zon erachter. Ik zie geen beren op de weg, maar heb alleen maar de bestemming voor ogen. Bedreigingen zijn kansen en bij elke tegenslag vraag ik “what’s great about it?”. Het heeft me al heel wat gekost bij de scale-ups die ik heb geleid. Gelukkig heb ik inmiddels ontdekt hoe je de nadelen van optimisme kunt neutraliseren.  

De afgrond

Laat ik duidelijk zijn. Optimisme is een goede eigenschap. Als ik de dingen niet zo zonnig zag, had ik misschien wel nooit de stap aangedurfd om voor mezelf te beginnen. Je moet een beetje ‘gek’ zijn om te gaan ondernemen. Een positieve kijk sleept je er doorheen als het tegenzit met je bedrijf. Optimisme zorgt dat je kansen ziet die anderen laten liggen. En laten we eerlijk zijn. Mensen die alleen maar klagen en zichzelf als slachtoffer zien, zijn ook niet echt een feestje om mee samen te werken.

Maar je kan ook te optimistisch zijn. De dingen te rooskleurig te zien. Beren over het hoofd zien, die er wel degelijk zijn. En zo misschien zelfs je bedrijf om zeep helpen. Door alleen maar positief te zijn, mis je essentiële feedback, waarmee je jouw bedrijf richting de afgrond brengt. En misschien zelfs te gronde richt.

Maar het kan ook minder dramatisch. Optimisme kan ook betekenen dat je te lang doorgaat met een medewerker die je al lang had moeten ontslaan. Dat je een product op de plank houdt, dat al jaren niet rendeert. Of dat je op de zoveelste kans duikt, die eigenlijk jouw tijd niet waard is.  

Doe alles keer drie

Door alleen maar positief te zijn, onderschat je hoeveel tijd en geld het kost om een project van de grond te tillen. Een mooie vuistregel die ik bij een Quote 500-lid tegenkwam: doe alles wat je bedenkt keer 3. Elk plan duurt 3 keer langer dan je dacht, kost 3 keer meer geld en levert 3 keer minder plezier op dan je verwacht had 😊

Denken in kansen is mooi maar het moet wel in balans zijn. Daarbij helpt het om jezelf te omringen met mensen beter zijn in het inschatten van risico. Die beren op de weg zien die jij gemist had en die snappen hoeveel werk het is om een plan ook echt uit te voeren. Die zien hoeveel werk er nodig is om van idee naar concrete business te komen.

Reality check

Daarom ben ik donders blij dat ik altijd mensen om me heen heb gehad die mij aanvullen. Me bij de grond houden. Mij een reality check geven. De nadelen van een situatie zien. Wellicht dat zij zonder mij niet in beweging zouden komen, maar zonder hen zou ik niet zo ver komen. Als je een optimist bent heb ik een paar tips voor je om jouw optimisme te balanceren:

·        Train jezelf in de growth mindset. Door altijd te willen groeien, sta je open voor nieuwe inzichten, ook als ze niet in jouw straatje passen.

·        Stel je oordeel uit: als iemand informatie geeft die jou niet bevalt, en die jij te negatief vindt, laat die informatie eerst even bezinken. Door je oordeel uit te stellen, kan het rijpen en zul je ontdekken dat er een kern van waarheid in zit.

·        Doe alles keer 3, zoals de Quote 500-man al zei. Vooral bij taken of projecten die je ‘even’ wilt doen moet je oppassen. Het woord ‘even’ is vaak synoniem voor langer dan je dacht.

·        Partner up. Samen kom je verder als ondernemer. Zoek een compagnon (of meer) en als je die al hebt, ga nog vaker naar hem of haar luisteren,.

·        Zoek een peer group. Zoek een betrouwbare peer group om je heen, bijvoorbeeld de Groeiclub voor Ondernemers, zodat je andere gezichtspunten krijgt.

·        Luister echt. Mijn oma zei altijd: je hebt twee oren, en één mond! Zet je oren open, luister oprecht en doe je voordeel met informatie die jou in eerste instantie niet bevalt.

·        Neem een business coach, die jou scherp houdt en tegen betaling zegt wat je niet wilt horen. Het grappige is, als je er voor betaalt, neem je het waarschijnlijk meer serieus.

Waar sta jij?

Ben jij een optimist, een ‘pessimist’, of noem jij jezelf liever een realist? Waar je ook staat, je hoeft het niet alleen te doen! Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!