Ben jij als ondernemer geboren?

Gerhard te Velde aan de telefoon voor een interview

Gerhard te Velde wordt geïnterviewd door Claudia Esveldt over zijn ondernemerscarrière.

1. Kan je je ondernemerscarrière samenvatten in 5 zinnen? 

Mijn allereerste onderneming was een handeltje in kennis: als freelancer maakte ik uittreksels van ruim 100 studieboeken. Daarna begon ik voor mezelf als hovenier: ik verhuurde mezelf als “tuinstudent”, naast m’n studie sociologie in Utrecht – en hielp in twee jaar tijd ruim 200 klanten. In 2008 startte ik m’n eerste échte bedrijf: samen met twee vrienden richtte ik MijnStudent op, het eerste studentenklusbedrijf van Nederland. We hielpen meer dan 10.000 particuliere klanten. Ondanks dit succes gingen we in 2014 als vrienden uit elkaar omdat beide vrienden een ander bedrijf wilden starten: ik ging door met MijnStudent. In 2017 bouwde ik MijnStudent om naar Eager People – for a better workplace – dat in heel Nederland actief is met het leveren van personeel in de facilitaire branche. Sinds 2019 heb ik mijn operationele rollen bij Eager People neergelegd en ben ik een nieuw bedrijf gestart: Groeivoer. Samen met een team van partnercoaches geven wij onze kennis en ervaring in het ondernemen door aan anderen. Wij helpen ondernemers bij persoonlijke groei en bedrijfsgroei. Dat doen we met de Groeiclub (een ondernemersclub) de Groeivoer Podcast voor ondernemers, business coaching op maat, en waar mogelijk door te investeren in bedrijven.

2. Ben je als ondernemer geboren? Zo niet, wie of wat heeft de meeste invloed gehad?

Ik was altijd een ondernemend kind, vanaf mijn vierde struinde ik de buurt af en maakte overal een praatje. Zo raakte ik verzeild in leuke (en soms minder leuke) avonturen. Dus het exploratieve zat er altijd al in. Maar verder denk ik dat ondernemerschap voor veel mensen een optie is. Ik zie wel verschil tussen de ‘professional’ die weliswaar een kvk nummer heeft, maar verder niet heel erg onderneemt, en ondernemers die echt een bedrijf met personeel bouwen. 

Het bouwen van een bedrijf is, net als het bouwen van een huis of een auto, een vak dat je kunt leren. Voor mij geldt dat ik het ondernemersvak ingerold ben, in een tijd waarin er weinig werk was voor pas afgestudeerde sociologen. Vervolgens ben ik me het vak eigen gaan maken, vooral door veel fouten te maken. De laatste drie jaar is mijn ontwikkeling als ondernemer in een stroomversnelling gekomen doordat ik veel bewuster aan mijn persoonlijke groei ben gaan werken. Door heel veel te lezen en die kennis toe te passen in m’n bedrijven. Door podcast te luisteren – en later te gaan maken, – door seminars te bezoeken en door me te omringen met slimme ondernemers die net iets verder zijn dan ik. Mijn advies aan andere ondernemers: leer van mensen die al een keer gedaan hebben wat jij wilt bereiken. Alles is al een keer gedaan, dus leer van ervaren ondernemers en je komt een heel eind.

3. Vind je het lastig om je bedrijf Eager People los te laten?

Ja en nee. Natuurlijk heb ik soms de neiging om ’terug in de ring te springen’ maar ik weet dat dit niet werkt op de lange termijn. Ik ben op m’n best als ik nieuwe dingen mag (helpen) creëren. Terwijl sommige dingen juist beter worden door niet te veel te veranderen. Ik heb ervoor gekozen om helemaal niet (of sporadisch) aanwezig te zijn op kantoor. Als ik er ben, ga ik me toch met dingen bemoeien en gaan mensen ook naar mij kijken bij een beslissing. Of ik ben er, of niet. Maar iets er tussenin werkt niet zo goed voor mij.

4. Welke waarde voeg jij toe met Groeivoer? En wat wil je met je bedrijf bereiken?

Groeivoer helpt ondernemers bij het versnellen van persoonlijke groei en bedrijfsgroei. De stroomversnelling waar ik zelf in terecht kwam toen ik aan m’n persoonlijke groei als ondernemer ging werken, gun ik anderen ook. Door aan jezelf en aan je bedrijf te werken, in plaats van alleen maar IN je bedrijf, kun je serieuze stappen maken. Er is zoveel kennis en ervaring voorhanden… Dat je als ondernemer jezelf tekort doet door er géén gebruik van te maken. Natuurlijk moet je zelf ook fouten maken, maar je kan echt veel gemakkelijker en sneller ondernemen door te leren van mensen die meer ervaring hebben dan jij.

5. Kan je vertellen welke andere bedrijven je aan het opzetten bent?

Nee, dat blijft voorlopig nog even onder de radar 🙂

6. Welke business trends verwacht je in 2020?

Ik vind het altijd lastig om trends en hypes van elkaar te onderscheiden. Wat is nou echt relevant, en wat is gebakken lucht? Er wordt op de social media bijvoorbeeld ontzettend veel geschreven over werkgeluk. Natuurlijk is niemand tegen werkgeluk, maar het gelul erover…. waar bij iedereen elkaar napraat… Ik word daar wel eens moe van. Mijn wens voor 2020 is dat we meer tijd besteden aan waar het echt gebeurd: in echt persoonlijk contact met klanten. Focus op je klant, de problemen waar je klant mee worstelt, en los die zo goed mogelijk op. Daar ligt echte meerwaarde.

7. Welke tip heb je voor mensen met een gouden business idee maar geen ondernemerservaring?

Valideer je idee met behulp van een Lean Canvas, een tool waarmee je jouw concept kunt toetsen, net zo lang tot je het juiste spoor gevonden hebt. Een idee kan heel inspirerend en opwindend zijn, maar is letterlijk waardeloos als je het niet om kunt zetten in een verkoopbaar product. Een alternatief is om je idee te pitchen aan minimaal 3 ervaren ondernemers en hun feedback serieus te nemen. 

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!