Begin nooit een bedrijf!

Geposeerde foto Marc Wesselink

Zijn vader gaf hem een duidelijk advies: word geen ondernemer, jongen. Serie-ondernemer Marc Wesselink sloeg het advies van zijn vader in de wind en begon als student bedrijfseconomie al voor zichzelf. En niet zonder succes. Marc heeft zelf 12 bedrijven opgericht en timmert met venturebuilder VentureRock flink aan de weg. Ook hielp hij meer dan 160 startups op weg. Ik sprak Marc in aflevering 67 van de Groeivoer voor Ondernemers Podcast. In dit artikel lees je welke inzichten voor startende ondernemers ik uit dit gesprek haalde. 

Go your own way

Als kind uit een ondernemersgezin met een textielwinkel in Almelo, leerde Marc van zijn vader dat je hard moet werken. En hij kreeg ook een advies: word géén ondernemer jongen. Ondernemen is hard werken en levert weinig op. Je kan beter in loondienst gaan. En wat doe je dan als kind? Dan ga je uiteraard je eigen weg. Want een beetje ondernemer is natuurlijk eigenwijs.

Thuisbezorgd-concurrent

Marc koos voor de studie bedrijfseconomie in Utrecht en werd lid van het Utrechts Studenten Corps. Daar bouwde hij een netwerk voor het leven op. Nog tijdens zijn studententijd haalde hij als ondernemer Dyson naar Nederland. Ook kruiste hij de degens met Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl door het bouwen van een eigen bezorgplatform Hapgids, welke later werd gefuseerd met Just Eat.. Een strijd die uiteindelijk in een fusie tussen de 2 eindigde begin dit jaar.

Ruim 800 startups

Marc vervulde jarenlang een rol bij Startupbootcamp in Amsterdam, waar hij startup expert werd. Bij Startupbootcamp was Marc betrokken bij ruim 800 startups in ruim 80 accelerator programmas. Die formule werkt alsvolgt: Startupbootcamp biedt een werkplek, netwerk en begeleidin. In ruil daarvoor wordt Startupbootcamp minderheidsaandeelhouder in je bedrijf. Meestal is dat 6% á 8% van de aandelen. Deze aanpak is afkomstig uit de VS, waar vooral Y Combinator uit Silicon Valley deze methode hanteerde.

Weg met startup-consultants

Het grote voordeel van dit model is dat de belangen van de investeerder en de ondernemer 100% op één lijn liggen. Doordat de investeerder er letterlijk belang bij heeft dat de startup slaagt, zal deze ook alles doen om bij te dragen aan succes. Veel meer in elk geval dan een consultant die tijdelijk verbonden is aan een startup en op basis van ‘uurtje-factuurtje’ werkt. Marc merkt dat deze werkwijze langdurige relaties oplevert. Hij nog steeds appjes van ondernemers uit de tijd van Startupbootcamp. 

Hoe maak ik mijn startup succesvol?
Waar moet je als startende ondernemer op letten als je snel succesvol wilt zijn? Een bedrijf opzetten is gemakkelijker dan ooit, volgens Marc. Je hebt steeds minder geld nodig. Koop een laptop, een telefoon en bouw een website, en je bent van start. Maar hoe maak je van je startup ook echt een succes? Voor startende ondernemers heeft Marc een aantal adviezen:

  • Wat is je why? Als je purpose helder is, geeft je dat de kracht die je nodig hebt in moeilijke tijden. Zonder goede why ga je nooit zo hard werken als nodig is, in de startup-fase. Dus Marc vraagt altijd: waarom wil je dit?
  • Investor mindset. Als startup-entrepreneur steek je al je tijd, geld en energie in je bedrijf. Wat krijg je er voor terug? Door met de ogen van een investeerder naar je eigen bedrijf kijkt, ga je betere keuzes maken.
  • Begin gewoon & werk hard. Tegenwoordig is iedereen ondernemer. Maar als je een boek hebt gelezen, ben je nog geen ondernemer. Je krijgt pas succes als je begint en bereid bent hard te werken. Van vlieguren maken word je een betere ondernemer.
  • Groei. Zorg voor voldoende ‘groeivoer’ door webinars te bezoeken, je te verbinden met andere ondernemers (bijvoorbeeld in een groeiclub) en door te lezen. De leestip van Marc: Disciplined Entrepreneurship van Bill Aulet.
  • Blijf openstaan. Denk nooit dat je alles weet. Je moet altijd openstaan voor andere inzichten en zoeken naar externe feedback. Hoe meer je weet, hoe meer je weet wat je niet weet.
  • Gebruik ervaring. Verzamel ervaren mensen om je heen. Gebruik de kennis, ervaring en het netwerk van mensen die verder zijn dan jij.

Waar let een potentiële investeerder op?

Marc kan zich erg opwinden over mislukte investeringen. Er wordt veel geïnvesteerd op basis van heel weinig, aldus Marc. ­­Investeerders die ‘op gevoel’ investeren, daar heeft hij niks mee. Marc gaat voor zijn uitleg terug naar boerenwijsheden uit Twente en deelt waar een investeerder op let bij een startup.

  • Wat zijn de kansen? Dat je je kansen moet spreiden als investeerder, spreekt voor zich. Niet elke startup zal een doorslaand succes zijn. Dus gaat Marc er op voorhand vanuit dat niet elke ondernemer zal slagen.
  • Eén is geen. Marc investeert alleen als er een minimum viable team van twee complementaire founders is die hun markt kennen en fulltime voor het bedrijf willen gaan.
  • Softskills zijn key. Marc zoekt founders met de juiste softskills. Een bedrijf succesvol maken gaat steeds minder over de inhoud (de techniek), en steeds meer over communicatie en samenwerking.
  • Financier op basis van groei. Teveel geld in een bedrijf steken maakt startende ondernemers lui en vergroot de faalkans. Marc financiert op basis van groei, in stappen van 50K, 150K, 500K tot 1,5 mio. Worden bepaalde doelen gehaald, dan is er ruimte voor meer groeigeld. 
  • Geef ruimte. Marc geeft ondernemers graag de ruimte. Door te vaak met je trekker over de akker te rijden ga je startup ondernemers teveel op de huid zitten. Dus let hij erop de founders genoeg ruimte te bieden.
  • Goede afspraken. Het lijkt een open deur, maar dit gaat nog vaak mis. Vertrouwen is goed, maar als er strijd ontstaat of de wegen uiteen gaan, is het noodzakelijk dat de afspraken ook goed op papier staan.

Marc Wesselink heeft enorm veel ervaring met startups en deelde met plezier zijn inzichten. Wil je dit gesprek terugluisteren, volg dan deze link.

Meer weten?
Groeivoer brengt ondernemers samen in de Groeiclub voor Ondernemers. Wil je meer informatie of lid worden? Ga naar de website of neem contact op met Groeivoer voor een vrijblijvende kennismaking.  

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!