Ondernemer, laat je helpen

Gerhard te Velde biedt hulp aan

In de afgelopen maanden heb ik heel wat financiële bijstand gekregen van de overheid voor m’n bedrijven. Zonder die steun had ik het niet gered denk ik. Dat zette me aan het denken over hulp ontvangen. Als ondernemer kom je verder als je van tijd tot tijd hulp vraagt en leert ontvangen. Als jij eenmaal over je ego heen durft te stappen ervaar je hoe waardevol het is om hulp te krijgen van anderen. Maar hoe stel je een goede hulpvraag? En hoe ga je bijvoorbeeld om met ongevraagd advies?

Weten wat je nodig hebt

De juiste hulp ontvangen begint met inzicht. Inzicht komt door het stellen van de juiste vragen. Stel dat je te weinig winst maakt in je bedrijf. Je zou dan bijvoorbeeld als ondernemer de hulpvraag kunnen stellen: ‘ik wil meer klanten’.

Maar er is een kans dat dit niet je probleem oplost. Als je nu te weinig geld verdient met je bedrijf, zul je als je eenmaal meer klanten hebt, harder moeten werken. Daarbij is het maar de vraag of je daarmee meer winst gaat maken. Je moet ook meer kosten maken, meer uren draaien en als je dat gaat terug rekenen is dat plaatje niet altijd positief.

Alternatieve oplossingen voor je gebrek aan winstgevendheid zouden kunnen zijn:

  • Afscheid nemen van klanten, zodat je meer tijd overhoudt voor een selectie van klanten die echt bij je past. Je hulpvraag zou kunnen zijn: ‘ik zoek iemand die met mij mee kan denken over mijn ideale klant om keuze te kunnen maken voor wie ik wil werken en voor wie niet’.
  • Je prijzen verhogen. Door je tarieven te verhogen ga je meer geld verdienen en zul je meer klanten aantrekken die bij jou passen. Je hulpvraag zou in dit geval kunnen zijn: ‘ik zoek iemand die mee kan denken over mijn prijsbeleid’.
  • Stoppen met geld uitgeven. Misschien geef je wel veel te veel geld weg doordat je steeds met geld aan het strooien bent dat je niet hebt. Door korting te geven of dingen te kopen die je niet nodig hebt.
  • Een nieuwe dienst verkopen. Misschien is er dan wel een hele gemakkelijke upsell die je kunt doen die je nu gratis weggeeft. Je ziet die kans zelf ook liggen, maar weet niet hoe je er geld voor moet vragen. Je hulpvraag kan zijn: ‘hoe maak ik van een idee, een verkoopbaar product’?

Je hulpvraag formuleren

Hoe concreter je hulpvraag, hoe beter. Maar soms weet je gewoon nog niet wat je hulpbehoefte is en wat er allemaal mogelijk is om jouw probleem op te lossen. In dat geval is het handiger om het open te houden.

De beste manier om jouw hulpvraag te formuleren:

  1. Beschrijf de situatie zoals jij deze ervaart;
  2. Omschrijf waarom je een probleem ervaart, welke pijn je hebt;
  3. Omschrijf wat je al gedaan/geprobeerd hebt om het op te lossen;
  4. Omschrijf je ideale situatie, waar je naar toe wilt, waar je naar verlangt.

Mensen weten nu waar je vandaan komt, naartoe wilt en wat je mogelijk nodig hebt.

Je kunt een hulpvraag stellen in een groepsgesprek, 1 op 1 of via een hotseat.

Tips bij het ontvangen van hulp

Het kan onprettig voelen om hulp te ontvangen. Het kwetst je ego misschien omdat je in een ‘behoeftige’ rol zit. Maar uiteindelijk helpt het je verder. Een paar tips om het maximale uit een hulpvraag te halen:

  1. Laat je helpen. Het is geen afgang om te ontvangen van anderen. Er is een tijd van geven en een tijd van ontvangen. Soms ben jij de persoon die geeft, soms de persoon die krijgt. En voor andere mensen is het fijn je te mogen helpen.
  2. Luister. Neem de hulp die geboden wordt in je op en verdedig je niet meteen. Laat eventuele tips over je heen komen en bezinken. Door ideeën van anderen te laten rijpen, haal je er het beste uit.
  3. Groei. Durf te ontvangen en daardoor te groeien als ondernemer. Je wordt een betere ondernemer door af en toe oplossingen van anderen uit te testen. Door kennis te absorberen en nieuwe mensen te ontmoeten.
  4. Kies. Maak zelf de beslissing wat je wilt met de aangeboden hulp. Het is jouw weg en niemand kan je dwingen om iets te doen of laten.
  5. Erken. Bedank mensen voor wat ze je geven, ook als het je (nu) niet past. Wie weet komt een aanbod je later een keer van pas. Dankbaarheid is een belangrijk aspect van ontvangen.
  6. Volg op. Laat een uitgestoken hand niet hangen, maar volg een aanbod met hulp netjes op. Ook als dat betekent dat je beleefd bedankt voor het aanbod.
  7. Geef door. Ooit sta jij weer op een plek om je hulp bij anderen aan te bieden. Geef door wat jij kunt en wilt missen en laat de ander daarbij in zijn waarde.

Heb je een hulpvraag en wil je een keer sparren met mij? Plan hier een belafspraak in. Of kom een keer langs in onze mastermind sessies, elke week via Zoom of eens per maand live. De Groeiclub voor Ondernemers helpt jou verder. Neem contact op!

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!