Zo maak je meer winst met de juiste strategie en tools

Wat is jouw plan voor 2021? Wil je groeien? Een hogere klanttevredenheid behalen? Meer productie draaien, of juist meer tijd vrijmaken voor wat jij belangrijk vindt? Wat jouw doelen ook zijn, met de juiste combinatie van software kun je veel winst behalen. Met de juiste online tools bespaar je namelijk tijd, kun je nieuwe klanten aantrekken én je diensten verbeteren.

Tools slimmer en flexibeler gebruiken

Vroeger huurde je een bedrijf in om een softwarepakket op maat te bouwen. Die tijd is met de opkomst van software as a service gelukkig voorbij. Software sluit je nu namelijk gemakkelijk zelf online af, in abonnementsvorm. Vervolgens kun je de tools raadplegen vanaf elk device, real-time en in de cloud. Software is ook slimmer geworden en veel flexibeler in gebruik. Logisch dus dat veel meer bedrijven investeren in slimme tools om te groeien als professional en bedrijf.

Software als business accelerator

Software is een vliegwiel geworden voor zakelijk succes vanwege de volgende voordelen:

  • Je bespaart tijd en energie. Denk aan het automatisch verkopen van e-books, tickets of incasseren van betalingen en versturen van facturen.
  • Het boost de creativiteit. Herhalende, saaie taken uitvoeren zoals importeren, exporteren, knippen en plakken legt een beslag op je hersencapaciteit en is killing voor je creativiteit. Software kan deze taken automatisch voor je uitvoeren, en bovendien veel sneller en nauwkeuriger. Zodat jij je kunt bezinnen op het tackelen van de problemen en uitdagingen van jouw klanten.
  • Het biedt waardevolle stuurinformatie als basis voor groei. Met de software die je gebruikt verzamel je bakken met data. Data die je kunt gebruiken om je diensten te verbeteren, de gezondheid van je bedrijf te monitoren en je klanten beter te helpen. Zonde om deze stuurinformatie te laten liggen dus. Met oplossingen als PowerBI en Google Data Studio is het toegankelijker dan ooit om jouw data te weergeven in overzichtelijke, up-to-date dashboards. Kortom: Excel exports zijn verleden tijd.
  • Je wordt ontzorgd. Software zorgt ervoor dat je niets over het hoofd ziet. En dat betekent minder zorgen. Tools als Zapier en Microsoft Automate bijvoorbeeld maken het mogelijk om zonder veel kennis van ICT veel processen te automatiseren.

Meer winst uit jouw software in 5 stappen

Hoe zorg je dat je software vóór jou kunt laten werken? En hoe kun je nog winstgevender worden met software? Met de 5 volgende stappen helpen wij jou op weg.

1.      Bepaal je strategie & KPI’s

Waar wil jij eind 2021 staan? Of in 2026? Wat is jouw BHAG? En hoe ga je daar komen? Ongeacht wat je wilt verbeteren aan je bedrijf, het begint altijd bij waar je naartoe wilt. Wat wil je bereiken en welke stappen ga je zetten om daar te komen? Alles start met de juiste strategie, en KPI´s om te meten of je op de goede weg bent.

2.      Breng de processen in kaart

Wat zijn de processen binnen jouw bedrijf? Heb je ze allemaal scherp? Hoe werk je nu, en hoe tevreden ben je over de manier waarop dingen verlopen? Zodra je hier inzicht in hebt, kun je bepalen welke taken software uit handen kan nemen. Of kan helpen verbeteren. Tip: breng je processen in kaart via een flowchart.

3.      Kies de juiste tools

Zodra je weet wat je wilt verbeteren, kun je op zoek naar software die jou daarbij helpt. Het zal in het begin best even zoeken zijn, gezien het grote aanbod aan pakketten. Wat helpt is de zoektocht opknippen per categorie, bijvoorbeeld CRM, Mailing, E-commerce of boekhouding.

4.      Koppel de software via een API

Wanneer je jouw eigen mandje met software hebt samengesteld, wil je deze natuurlijk koppelen met de rest van jouw software en processen. Een bestelling in je webshop gehad? Dan moet deze bestelling ook naar de boekhouding worden gestuurd, en het liefst automatisch. Zolang jouw softwarepakketten over een API beschikken, is dit vaak mogelijk. 

5.      Test & train

Erg belangrijk bij het implementeren van software is de testfase en de trainfase. Test eerst of de software werkt zoals je had gehoopt. Zo ja, dan is het tijd om je de software eigen te maken. Zorg ook dat iedereen binnen je bedrijf weet hoe zij met de software moeten werken. De beste software wordt met plezier door alle medewerkers gebruikt. Maak ook goede werkafspraken, zodat de software voor jou aan het werk gaat in plaats van andersom.

Investeren in strategie en software

Wil je 2021 slimmer aanpakken qua strategie en het slimmer inzetten van jouw software? Bijvoorbeeld omdat je hebt uitgerekend wat je gaat besparen of juist extra gaat verdienen met de juiste strategie en software? Zo ja, dan helpen wij jou graag verder. Ja, het kost je in het begin een investering qua tijd en geld. Als je eenmaal up-and-running bent, dan ga je die investering keihard terugverdienen. Maar dat had je zelf natuurlijk allang uitgerekend.

Vrijblijvend adviesgesprek over strategie? Plan een afspraak met Gerhard.
Vrijblijvend adviesgesprek over software? Plan een afspraak met Tom.

Geschreven door Gerhard te Velde & Tom Faas

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!