Hoe bouw ik een succesvolle online marktplaats?

Wout Withagen in de Groeivoer Podcast studio met het boek '"Bouw een Succesvolle Online Marktplaats" in zijn hand

Droom jij er wel eens van om een online platform te starten? Het succes van Airbnb, Etsy, Thuisbezorgd of Marktplaats te hebben? Waarom ben je nog niet gestart dan? Vaak beginnen we er niet eens meer aan. Wout Withagen van Freshheads, dé online marketplaces-expert van Nederland, weet er alles van. Hij stond aan de wieg van Werkspot en schreef het boek “Bouw een Succesvolle Online Marktplaats”. Tijdens een masterclass bij de Groeiclub voor Ondernemers deelde Wout de 5 meest voorkomende beren die ondernemers op de weg zien. En natuurlijk de stappen die je moet zetten om jouw platform- idee toch succesvol te maken. 

Een online marktplaats is een platform die de transactie tussen een verkoper en een koper faciliteert, zoals bij Marktplaats en Thuisbezorgd. Matchmaking tussen vraag en aanbod is een tweede vorm van een online marktplaats. Voorbeelden hiervan zijn UpWork, Fiverr en Wouts ´kindje´ Werkspot.

Wout (40), uit Brabant, die Werkspot inmiddels heeft verkocht aan een Amerikaanse investeerder, kijkt terug op een roerige startfase van zijn internetonderneming. ‘Niemand snapte wat we aan het doen waren, hoe het model werkt en wat het achterliggende mechanisme is’, vertelt hij. ‘Dat kun je je nu niet meer voorstellen.’ In de jaren die volgden was Wout samen met zijn compagnons betrokken bij succesvolle én minder succesvolle marketplaces. De marketplaces die geen succes hadden, waren degene waarvan het idee niet goed genoeg was. Of niet goed ten uitvoer werd gebracht. Dat brengt ons meteen op de eerste beer op de weg voor succes met je online marktplaats- idee.

Beer 1: mijn idee is niet goed genoeg

Op de vraag: ‘Wie heeft er een goed idee voor een marketplace?’ zal menig ondernemer zijn hand opsteken. Maar is het idee ook goed genoeg? Wout: ‘Jouw idee is goed genoeg als je een belangrijk probleem oplost voor zowel de vraag- als de aanbodkant. En als je daar vervolgens zelf ook prima aan verdient. Met andere woorden: als je een win-win-win situatie creëert. Dan heb je als platform toegevoegde waarde in de markt.’

Beer 2: mijn idee voor een marketplace bestaat al 

Over dit excuus is Wout keihard. ‘Dat is het slechtste excuus dat ik ooit heb gehoord. De ruimte om te starten naast bestaande succesvolle spelers is namelijk groter dan je denkt. Al helemaal voor regionale marktplaatsen, platforms in specifieke branches en voor platformen in branches waar nog niet teveel dominante spelers zijn. Een voorbeeld:  YoungOnes startte naast Temper en is een groot succes. Alles wat je bedenkt is vaak al een keer bedacht, het gaat erom of je in staat bent om het goed neer te zetten.’

Beer 3: het risico dat mijn idee wordt gekopieerd is te groot

Wie online zichtbaar is, loopt altijd de kans om gekopieerd te worden. In een vrijemarkteconomie zullen altijd nieuwe spelers komen. 

Wout: ‘Wat niet te kopiëren is, is het vertrouwen en de snelheid van jouw marketplace. Dat is een toegevoegde waarde die alleen jíj kunt garanderen. En ook de sleutel voor succes. Want frictieloos faciliteren, daar draait het om. Als je puur een leadgenerator bent, dan wordt het lastiger. Dan is het een kwestie van wie het goedkoopst aan klanten kan komen. Maar doe je ook dat extreem goed, dan speel je de concurrentie weg.’

Beer 4: ik heb geen investeringsbudget

Een goede marketplace opzetten is prijzig, daarover zal Wout niet liegen. Niet alleen de opstart is kostbaar, maar juist het kunnen volhouden.

Maar niet getreurd als je geen startbudget hebt. Wout: ‘Start gewoon klein, maar start! Met Google forms kun je al vrij gemakkelijk vraag en aanbod bij elkaar brengen. Dat geldt ook voor online tools als Shopify, Sharetribe en Mendix. Zodra blijkt dat bezoekers jouw platform gebruiken én terugkeren, dan heb je een valide reden om op te schalen. Wellicht durf je dan wél je eigen geld erin te steken, of te starten met crowdfunding bij vrienden, familie of investeerders. Ook een aanrader: bouw een abonnementsmodel in, zoals  Catawiki dat doet. Dan verdien je vanaf het begin geld met je platform.’

Als je een dienstenmarktplaats wil starten, waar vraag en aanbod bij elkaar komen, dan raadt Wout wel een groot investeringsbudget aan. ‘Het matchen van professionals staat of valt met de snelheid van het platform. De snelste match tot nu toe gemeten bij YoungOnes duurde 15 seconden. Om dit voor elkaar te krijgen is meer techniek en maatwerk nodig.´

Beer 5: de runway naar winstgevendheid is te lang

Wout: ´Voor elke business geldt: om te groeien moet je investeren. De vraag waar het om draait is: wat zijn de acquisitiekosten per transactie? Heb je dat inzicht, dan kun je op basis daarvan een prognose maken. En kun je inschatten vanaf wanneer jouw marketplace winstgevend is.´

Een marketplace starten: zo pak je het aan

En… overweeg je om in 2021 tóch te gaan starten?

Hierbij dan de beste tips van Wout:

  • Start klein. Maak een landingspagina, een prototype. De volgende stap is je idee valideren. Kijken of het werkt. Verzamel data, zowel online als offline door in gesprek te gaan met de doelgroep. Verbeter je aanbod, en ga opnieuw testen. Begin niet te groot. Wees een growth hacker die in kleine iteraties ideeën bedenkt, test en meet.
  • Schaal op. Gaan er genoeg klanten op jouw platform over tot transactie? Dan heb je een bewezen prototype én een goede reden om op te schalen.
  • Stel een goed founding team samen. De juiste disciplines aan boord, professionals die de weg kennen in de niche waarin je start. 
  • Focus op frictieloos faciliteren door snelheid, gemak, vertrouwen en kwaliteit te bieden. Daar ga je het verschil maken.
  • Bedenk een duurzaam verdienmodel met helder inzicht in het winstpercentage per transactie.
  • Zonder passie geen succes. Intrigeren marketplaces jou net zo als Wout? Vind je het écht leuk om te doen? Dan kost het uitbouwen van een marketplace jou namelijk geen energie, maar maakt het jou gelukkig. En dan steek je er automatisch zoveel tijd in als nodig is om er een succes van te maken.
  • Win-win-win. Zorg ervoor dat het verdienmodel win-win-win is. Een goede marketplace is er een waar alle partijen (en dus ook de marktplaats zelf) significant beter van worden.

Meer weten over marketplaces?

Luister dan de podcast Groeivoer aflevering over ´Hoe bouw ik een online marktplaats´ met Wout Withagen. Of bestel het boek: Bouw een succesvolle online marktplaats, een handboek voor entrepreneurs en intrapreneurs (Wout Withagen en Joost Gielen). 

Wil je in contact komen met Wout? Klop dan aan bij zijn digital agency Freshheads. Wout en zijn team kunnen je dan helpen om de marketplacekansen voor jouw organisatie te ontdekken en te verbeteren. 

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!