If you want to be succesfull, hire someone smarter than you. Alle slimme ondernemers weten dit. Toch is het vinden van talent en het samenstellen van een dreamteam nog niet altijd even makkelijk. Hierbij de 6 stappen naar meer vrijheid als ondernemer door vaker te delegeren en de juiste mensen om je heen te verzamelen. Zodat jij alleen nog hoeft te doen waar jij écht supergoed in bent en van geniet #likeaboss.
De juiste mensen om je heen: geen overbodige luxe
Of je nu een eenpitter bent of al een team leidt: ondernemers lopen vaak tegen dezelfde dingen in hun weg naar meer winst en vrijheid. Het is ook best moeilijk om niet alles alleen te willen doen, perfect te willen doen, sneller te willen doen en vooral ook: op jouw manier. Want net als ieder ander ondernemer, ben jij ook een tikkeltje eigenwijs. Eerder vertelde ik al in mijn blog Hey ZZP´er! Waarom doe jij het eigenlijk nog alleen? dat het mij bij Eager People ook moeite heeft gekost om mijzelf misbaar te maken. Toch ervaar ik nu meer vrijheid, omdat ik heb geleerd om te delegeren. Een luxe die meer ondernemers zich kunnen permitteren.
Zo pak je het aan
1.Inventariseer de werkzaamheden
De eerste stap is een inventaris opmaken van de werkzaamheden waar je niet goed in bent, en een hekel aan hebt. En maak een inschatting van hoeveel uur je daar per maand aan kwijt bent. Je kunt dit eventueel ook gaan bijhouden, bijvoorbeeld via de Gekko uren timer app.
Bijvoorbeeld:
- Bedrijfsadministratie doen (6 uur per maand)
- Blogs schrijven (5 uur per maand)
- Social media posts (3 uur per maand)
- Klantenservice e-mails beantwoorden (30 uur per maand)
Tel het aantal uren bij elkaar op, en schrijf ook voor jezelf op wat je dan in die tijd zou kunnen doen.
Bijvoorbeeld
- Dagelijks potentiële klanten spreken
- Nieuwe proposities bedenken
- Een boek schrijven
- Ondernemersreizen organiseren
2. Maak een businesscase
Vervolgens ga je oriënteren wat een specialist als uurprijs vraagt om deze taken voor jou over te nemen. Ben je bijvoorbeeld 20 uur per maand bezig met administratie, dan doe je dat keer 60 euro per uur voor als een Virtual Assistant die werkzaamheden voor jou overneemt. De vraag is dan: kun jij in de 20 uur die jij niet met admin bezig bent meer dan 1.200 euro verdienen? Als het antwoord daarop ja is, dan is de businesscase rond, en kun je verder naar de volgende stap: het vinden van de juiste mensen.
3. Stel een gevarieerd team samen
Uitzoeken wie je zelf bent en wat je tekortkomingen zijn is de eerste stap in het samenstellen van een gevarieerd team. Als je dat scherp hebt, dan kun je professionals uitzoeken die goed bij jou passen en met jouw zwakke kanten kunnen omgaan.
De tweede stap voor het bouwen van een gebalanceerd team is het begrijpen van teamdynamica. We neigen ernaar om mensen aan te nemen waarmee we een klik hebben. Maar dat zijn vaak mensen met hetzelfde profiel en dat brengt een risico met zich mee. Een team met allerlei creators betekent veel ideeën en innovatie, maar dan wordt er niets geborgd of uitgevoerd.
4. Delegeer
Wanneer de juiste mensen voor jou klaar staan om te starten, dan is op de juiste manier delegeren ook nog wel een kunst. Wat helpt is om David Allen´s Getting Things Done-aanpak hiervoor te gebruiken. Wat je doet is alles wat je delegeert opschrijven. Bijvoorbeeld: Eva komt met een begroting. Aan het einde van de week loop je die lijst dan na. En bij alles wat nog niet is opgepakt besluit je: daar ga ik nu achteraan, of ik wacht nog een weekje. Het systeem wordt steeds waterdichter, omdat jouw team doorkrijgt dat jij alles wat je bij ze neerlegt bijhoudt en opvolging verwacht. Daardoor komt iedereen zijn afspraken na.
Wil je nog meer delegeertips? Bekijk hier 20 andere tips om te delegeren.
5. Laat het blijvend los
Als het team eenmaal draait, is het tijd om te durven loslaten. Als een toch team niet functioneert zoals je dat wilt, dan is het jouw taak om ervoor te zorgen dat het team wel goed draait zonder jou. Vertrouwen geven dus, en je laten verrassen door de creativiteit waarmee anderen de taken oppakken. Spreek met jezelf en het team af dat je eens in de zoveel tijd incheckt. En probeer in de tussentijd afstand te nemen en je te focussen op what you do best.
6. Afscheid durven nemen
Wat als het toch écht niet lekker loopt met één van de vaste medewerkers? Ik sprak Suzanne Meijers hierover voor een Groeivoer podcast. Zij lost als arbeidsrechtadvocaat dagelijks HR-problemen op en schreef daarover het boek Geen gedoe met personeel. “Is een samenwerking toch geen match, neem dan afscheid. Begin opnieuw. Ja, afscheid nemen is duur, ook als je meerekent wat je in die persoon hebt geïnvesteerd. Maar als het niet goed voelt, verleng dan niet. Het is meer waard om zonder buikpijn naar kantoor te kunnen en lekker te kunnen slapen ’s nachts.”
Vanuit Groeivoer wensen wij jou veel succes bij het samenstellen van jouw dreamteam. Tot slot: een geweldig team is niet opgebouwd in een weekje tijd. Groei kost tijd, en investeren in jezelf en in de ander. Maar geloof mij: het levert ook erg veel op.
Kom deze week kijken bij onze Groeivoer masterclass!
Wil jij leren hoe je jouw ideale team samenstelt? Kom dan morgen vrijblijvend kijken bij onze 1,5 uur durende masterclass aanstaande woensdag (27 januari) van 9.30 -11.00 uur. Elke twee weken is er een mogelijkheid voor gasten om te komen kijken. Dus komt morgen niet uit? Dan plannen we een andere datum met je.
- Wil jij jezelf niet meer klein houden door te ontdekken wat jouw beperkende gedachtes zijn?
- Wil jij meer vrijheid en jouw omzet verdubbelen met de juiste mensen om jou heen?
Dan heb je deze week de mogelijkheid om een masterclass hierover bij te wonen met als spreker Karin Verhagen van de GrowthFactory. Ook zullen andere ondernemers jou uitdagen om na te denken over jouw blokkades. En ga je sparren over hoe je vandaag nog kunt starten met delegeren. Lijkt jou dit interessant? Reserveer dan nu jouw gratis virtuele plekje in de zoom-call. Het aantal plekken is beperkt dus wees er wel snel bij. Het bijwonen van deze masterclass is gratis en vrijblijvend, maar als je je aanmeldt verwachten we wel dat je erbij bent. Gezien we anders jouw plekje aan een andere ondernemer kunnen geven.
Kun je niet op dit tijdstip maar wil je hier toch graag mee aan de slag? Neem dan contact met ons op.
Foto: De Ondernemer