Ideale werkweek? Exact weten wat je wilt en daar keihard voor gaan!

Tijd kun je maar één keer uitgeven. Je kunt het niet kopen. Toch besteden we onze tijd vaak slechter dan we zouden willen. Aan zaken die er niet toe doen, bijvoorbeeld. Deze week staan wij met de deelnemers van het Geniaal Groeivoer-programma stil bij de ideale werkweek. Met als doel: met een laser focus keuzes maken en vanaf deze week starten met slimmer werken, niet harder. 

Als je wisselt ben je af

Compleet gefocust werken: het is steeds meer nodig maar gebeurt steeds minder. Want we worden platgegooid met e-mails van collega´s en klanten, die verwachten dat je ze meteen beantwoordt. En appjes, en berichten in Slack, Basecamp, Trello en WhatsApp. De kantoortuinen, werken met kids thuis tijdens corona-tijd: hoeveel momenten van diep gefocust werken ervaar jij nog in een week?

Stel, je schrijft een artikel. Na een paar minuten zit je er lekker in. Na een paar minuten wordt je gebeld. Je verwacht dat je dit belletje binnen 1 minuut kunt afronden, dus je neemt op. Dit soort wisselingen in taken, hoe klein ook, bekijken we altijd vanuit een taakperspectief. Fout, zegt focus-goeroe Mark Tichelaar in zijn boek Focus Aan-Uit. Elke keer dat we wisselen van taak, blijft een deel van ons brein hangen bij dat waar we mee bezig waren. Hierdoor daalt tijdelijk ons IQ en kost het meer moeite verder te werken. Het probleem is niet het tijdsverlies (1 minuut bellen), maar het verlies van hersencapaciteit door de wisseling. Dat is veel langer dan 1 minuut. Binnen de neuropsychologie wordt dit ook wel aandachtsresidu genoemd: een deel van onze aandacht blijft hangen bij de vorige activiteit. Dit is het belangrijkste effect van de concentratielekken. En dus: als je wisselt ben je af!

De focus van een genie

Zat Einstein zijn Instagram te checken toen hij E = mc2 (en de relativiteitstheorie) op het bord kalkte? Was Picasso afgeleid door Tinder toen hij Guernica schilderde? Om op een geniaal piekniveau te komen moet je gedurende lange tijd aan dezelfde taak werken, vol passie, compleet geconcentreerd. Dat zegt Cal Newport in zijn boek ´Diep werk, werken in een wereld vol afleiding. Compleet opgaan in een taak, ook wel flow genoemd, maakt in theorie zijn comeback. Maar ervaar je dat nou écht elke week in de praktijk? Cal Newport moedigt je aan dit wel op te zoeken, omdat je, als je in diepe concentratie werkt, al je cognitieve vaardigheden optimaal benut. Kies je dan ook nog eens het werk waar jij supergoed in bent, dan presteer je in jouw vakgebied automatisch op het niveau van Einstein en Picasso. En dat gaan klanten ook zien.

Less is more

Waarom leveren we niet elke week geniale resultaten? Dat komt omdat we tegen teveel dingen ´ja´ zeggen. Veel ondernemers maken zich schuldig aan ‘stapelgedrag´. Denk bijvoorbeeld aan het stapelen van: teveel klanten, teveel verantwoordelijkheden, teveel ideeën en onnodig veel producten & diensten. Ik schreef eerder een blog over stapelgedrag en hoe je de eenvoud terug kunt brengen. Ook sprak ik vorig jaar voor een groeivoer podcast Rick Pastoor, auteur van het boek Grip, over slimmer werken, niet harder. Hij heeft een no-nonsense-aanpak ontwikkeld die rust, ruimte en richting in je werkweek geeft. Die letterlijk grip geeft. Het resultaat? Je gaat niet alleen efficiënter aan de slag, maar vooral effectiever. En zodra je grip hebt, ontstaat er ruimte voor grotere plannen en levensdromen. 

Heb jij ook last van kiespijn?

Goede keuzes maken en daarvoor gaan. Daar komt ook Rick´s methode voor een groot deel op neer. Maar hoe doe je dat als je onderneming ook werkzaamheden en taken van je vraagt waar je van nature niet zo goed in bent of zelfs een hekel aan hebt? Ons advies: probeer deze taken zoveel mogelijk te delegeren (lees hier mijn tips hoe). 

En zorg er aan de andere kant voor dat er geen taken op je to-do-lijst komen die niet bijdragen aan jouw doelen. Kiezen wat je wel en wat je niet doet, is een ontzettend belangrijkste skill. Als je niet kiest, dan kies je ook. En loop je de kans om in ´het moeras van teveel´ te belanden. Als je enthousiast bent (zoals ik), veel energie en tijd hebt, dan neem je het ´teveel op je bordje´ op de koop toe. Maar heb je minder tijd en ben je wat meer moe, dan gaat dit zijn tol kosten. Zo nam ik vorige week maar liefst 3 podcasts op! Erg leuk allemaal, maar het kost toch weer veel meer tijd dan ik van tevoren heb bedacht. Is dat nou écht een goede keuze, denk ik dan, of had ik weer last van kiespijn?

De belangrijkste activiteiten in jouw week

Als je betere keuzes maakt, dan kun je meer bereiken dan je denkt. In dezelfde of minder uren per week. Belangrijk daarbij is dat je scherp hebt wat je wilt, en vooral: wat je niet wilt.  Wat helpt om voortaan bewust te kiezen welke activiteiten je toelaat in jouw werkweek, is een goed beeld krijgen van jouw non-negotiables. Dit zijn dingen die  voor jou en jouw business zo belangrijk dat ze niet onderhandelbaar zijn. 

Een voorbeeld van mijn non-negotiables in mijn week zijn: 

  • sporten;
  • uitrusten met het gezin;
  • ondernemers helpen;
  • alleen zijn;
  • schrijven/creëren.

Je focussen op jouw non-negotiables betekent trouwens niet dat je de hele week alleen maar ‘high level’ shit moet doen. Maar het is wel slim om op z’n minst je 20% non-negotiables veilig te stellen in jouw week, oftewel, door dit te blokken in je agenda. 

Groeien als ondernemer met het Geniaal Groeien Programma

Wil jij groeien met jou bedrijf en groeien als ondernemer? Investeer dan in de groei van jezelf én je bedrijf door jouw kennis, skills en jouw netwerk uit te breiden. In april starten we weer het Geniaal Groeien Programma, waar behalve de ideale werkweek, veel andere belangrijke aspecten van het ondernemerschap aan bod komen. Doe je mee? We hebben een maximaal aantal deelnemers, dus reserveer snel jouw plekje. Boek nu met korting jouw plekje bij het Geniaal Groeien Programma. Dan ga je in een periode van 12 weken, 2 uur per week intensief aan de slag gaat met jouw talenten, persoonlijke effectiviteit, drijfveren & doelen stellen, het perfecte team, jouw verdienmodel(len), sturen op getallen, de ideale klant, sales die werkt en nog veel meer.

Ja, ik wil Geniaal Groeien

Interesse? Boek vóór 1 maart met korting!

Vraag nu jouw gratis kennismaking aan via deze link of kom op 10 februari een keertje kijken. 

Meer lezen over slimmer werken niet harder

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Lotte van Dijl

Lotte van Dijl

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!