Je denkt misschien dat je fijne klanten hebt. Maar misschien zijn er nog véél leukere klanten. Zo leuk, dat ze een orgastisch effect op jou hebben. Werk jij voor iedereen die jouw product of dienst maar wil hebben? Of kies je gericht jouw ideale klant uit, passend bij de next level van jouw bedrijf? 3 adviezen voor een strengere selectie aan de voordeur voor meer impact, winst en werkgeluk.
1. Noteer jouw definitie van de ideale klant
Wie jij bent en wat jouw missie is, is het beste kompas voor het aantrekken van klanten die bij jou passen. Je kunt dan vanuit jouw hart ondernemen en ontzettend veel meerwaarde leveren door alleen dat te doen waar jij geniaal in bent en de rest uit te besteden.
Wie jouw ideale klant is kan in de loop der tijd veranderen. In de begintijd van je onderneming ben je blij met iedere klant. Gaandeweg ontdek je steeds meer wie er bij je past en wie niet. En naarmate jij groeit, kan het zijn dat je jouw klanten ontgroeid. Of dat zij jou ontgroeien. Uiteindelijk is jouw definitie van een ideale klant leidend.
Klanten zijn er in alle soorten en maten:
- Klanten die veel opleveren versus klanten die geld kosten;
- Klanten die veel voldoening geven en klanten die energie kosten;
- Klanten die netjes betalen en klanten waar je altijd achteraan moet;
- Klanten die eenmalig bij je kopen en klanten waar je langdurig mee werkt;
- Klanten waar je dol op bent, en klanten die je liever kwijt dan rijk bent;
- Klanten die georganiseerd zijn vs. chaoten;
- Klanten die jij zelf binnengehaald hebt en klanten die zijn komen aanwaaien.
Soms is waar je nu staat, niet (meer) waar je wilt zijn. Misschien moet je dan buiten de gebaande paden treden. Met wie wil jij werken, vandaag en in de toekomst?
2. Bepaal: wie verdient jou?
Als ondernemer stop je heel veel liefde in je bedrijf. Je neemt risico, maakt grote offers en bent er dag en nacht mee bezig. Dat doe je voor jezelf. Maar ook omdat je mooie dingen wilt maken, iets wilt toevoegen en van waarde wilt zijn voor anderen. Die mooie intenties, die energie en liefde die je geeft, mag beloond worden met klanten die jou waarderen, loyaal zijn en goed betalen.
Als er liefde in het spel is, gaat een klantrelatie verder dan de transactie en kan er echt iets moois ontstaan. En dus is het zeker niet arrogant om jezelf de vraag te stellen: wie verdient mij?
Mijn ideale Groeivoer-klant is iemand die zichzelf onnodig klein houdt. Dit is rechtstreeks verbonden met mijn why: mensen helpen om hun grootsheid te leven.
3. Start met daten, je hoeft niet meteen te trouwen
Iedereen als klant hebben is vaak geen goed idee. De deur openzetten en maar kijken wie er binnenkomt werkt misschien voor supermarkten. Maar voor de meeste ondernemers is het belangrijk om helder te hebben voor wie je er bent. En hoe je die kernklant optimaal kan helpen. Soms kost het tijd om te ontdekken of een klant ‘for real’ is. Veelbelovende klanten kunnen ook ‘veel belovende’ klanten zijn. Ze beloven veel, maar nakomen ho maar. Neem dus de tijd om te ontdekken of de klant zijn woord nakomt. In plaats van meteen all-in te gaan met een klant, kan je beter even de kat uit de boom kijken. Je hoeft niet meteen te trouwen, je kunt ook eerst gaan daten. Dan ontdek je vanzelf of je bij elkaar past of niet. En ga je pas daarna de relatie verdiepen.
Ontdek aanstaande woensdag wie jouw ideale klant is
Heb jij niet scherp wie jouw ideale klant is? Wij geven jou de kans om dit aanstaande woensdag te ontdekken. Boek snel jouw vrijblijvende virtuele seat bij de Groeiclub voor Ondernemers voor aanstaande woensdag 10 februari van 9.30-11.00 uur. Deze meeting is onderdeel van het Geniaal Groeien Programma, waarin je in een periode van 12 weken, 2 uur per week intensief aan de slag gaat met jouw talenten, persoonlijke effectiviteit, drijfveren, doelen stellen, sales die werkt en meer.
Aanstaande woensdag staat `de ideale klant´ op het programma, en geven wij jou de kans om jouw ideale klant te identificeren. Ook aanwezig als special guest en spreker is Danielle de Jonge. Zij schreef maar liefst 3 (!) boeken het vinden van de ideale klant en klantgerichtheid.
Wil jij dit jaar investeren in jouw persoonlijke groei en de groei van jouw bedrijf? Reserveer dan snel jouw plek voor aanstaande woensdag en maak kennis met de Groeiclub.
Ja, ik wil ontdekken wie mijn ideale klant is en kom kijken bij De Groeiclub!