De 3 groeilessen van dopper CEO Merijn Everaarts

Merijn Everaarts had op een mooie zomerse dag op het strand van Bloemendaal een ervaring die zijn leven compleet heeft veranderd. Hij zag hoe een berg plastic door de wind de zee in werd getrokken. Dit maakte zoveel indruk dat hij sindsdien maar één ding wil: het single-use plastic de wereld uithelpen. Te starten met de pet fles. Wat Merijn toen nog niet wist is dat Dopper een topmerk zou worden in Nederland. Met miljoenen verkochte Doppers, tientallen miljoenen omzet en 70 man in dienst is Dopper een groot succes. 

Je hoort in deze podcast het groeiverhaal van Dopper, waarom Merijn een CEO heeft in zijn bedrijf en wat zijn toekomstplannen zijn met het bedrijf. Ook durft Merijn zijn spirituele kant te laten zien. Een mooi gesprek weer met meer dan genoeg groei lessen.

De 3 groeilessen:

1. Met videobellen kun je net zoveel bereiken als tijdens een fysieke afspraak

Net voordat Corona uitbrak, stond Merijn met zijn team aan de top van een berg. Letterlijk, én figuurlijk. In 2019 had Dopper een omzet van 20 miljoen gedraaid en leek de sky the limit. Er werden op grote hoogtes plannen gemaakt voor het nieuwe jaar. Niet wetende, dat Dopper rap de afdaling zou inzetten. In 2020 daalde de omzet van Dopper tot 12 miljoen en moest hij afscheid nemen van diverse nieuwe werknemers. Hij moest nieuwe beslissingen maken om een gezonde omzet te blijven draaien. Dat betekende afscheid nemen van diverse werknemers.

Een belangrijk inzicht van Merijn is dat je met videobellen net zoveel kunt bereiken als tijdens een fysieke afspraak. En dus zal hij veel minder vaak het vliegtuig pakken voor een zakenreis. Merijn: ¨Niet constant de wereld overvliegen is beter voor het milieu, en vaak ook productiever. Je bent flexibeler en wint tijd.¨ Merijn merkt dat hij en de mensen uit zijn team best moe waren van al die internationale zakenreizen. Hij heeft inmiddels samen met andere bedrijven een convenant getekend om minder vaak het vliegtuig te pakken, ook wanneer de beperkende maatregelen zijn opgeheven. Virtuele meetings: ze zijn ook voor Merijn een blijvertje. 

2. Laat je bedrijf tijdig los als je geen goede CEO bent

Merijn zou zichzelf niet omschrijven als een blaffende baas, maar is wel het type persoon met een my way or the highway-attitude. Dat wist hij eigenlijk al een jaar nadat hij Dopper startte. Toen al merkte hij dat mensen aansturen hem teveel energie kost. ¨Het duurde lang om de juiste persoon te vinden, een CEO voor Dopper. Iemand die het bedrijf met zoveel passie runt dat het wel van haarzelf lijkt te zijn. De tweede stap was leren loslaten. Dat is mij inmiddels gelukt, en dat is met dank aan Virginia Yanquilevich. Het prachtige resultaat van Dopper is grotendeels aan haar te danken, en aan de teams die zij heeft ingericht en aanstuurt. Ik stuur niemand rechtstreeks meer aan, maar heb wel contact met diverse medewerkers.¨

Merijn is voor Dopper nu meer een leider, een ambassadeur. Ondertussen is hij ook gestart met andere start-ups, waaronder een restaurant. Verder probeert hij een goede balans te vinden tussen werk en privé. Zo doet Merijn aan yoga en zit hij graag samen met zijn kids op de bank Friends te kijken. Maar daar staan ook veel lange dagen van meetings tegenover. Iets waar hij wel energie uit haalt, overigens. 

Tegen zijn vriendin zegt hij wel eens gekscherend: als je mij kwijt bent, dan is het omdat ik de wereld probeer te redden. Merijn: ¨Ik ben nou eenmaal een dromer, en een visionair met een missie. Wat dat betreft ben ik rupsje nooit genoeg. Ik bruis van de ideeën vind het daardoor lastig om samen te werken met mensen met een blauw profiel.¨ 

3. Soms maak je fatale keuzes, als je er maar van leert

Opportunisme is een gezonde eigenschap voor een ondernemer, vindt Merijn. ¨Wanneer je merkt dat er tractie is en je voelt dat je relevant bent én je beschikt over de middelen, dan kun je zo groots kunt denken als je zelf wilt. Mijn droom is altijd hetzelfde geweest: het single-use plastic de wereld uit. Het groots durven denken was ook bijna de nekslag voor Dopper. Merijn: ¨In januari 2014 waren we zo goed als failliet. We waren gestart Dopper te lanceren vanuit 2 superdure wereldsteden: San Francisco en Hong Kong. Met in Hong Kong ook nog eens een warehouse erbij. Alle telefoongesprekken met mijn zakenpartner in China eindigden in ruzie. Het werkte gewoon niet. Had het allemaal compleet verkeerd ingeschat. Ondernemen is vallen en opstaan en dan maak je soms dit soort fouten. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd. En hulp van mijn ouders gekregen.  In maart 2014 waren we alweer uit de crisissituatie.¨

Luister deze podcast voor het hele gesprek met Merijn Everaarts, CEO van Dopper.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!