Ja, zo kom je natuurlijk nooit in de Quote 500!

Veel ondernemers vragen veel te weinig geld voor hun diensten… Een gebrek aan eigenwaarde, een ongezonde money mindset, of misschien heb je gewoon nooit geleerd hoe je geld verdiend? Wat je verhaal ook is: als je super veel liefde aan klanten geeft, echt impact maakt en alles wat je hebt in je bedrijf investeert, dan mag je daar ook voor betaald worden. En je hoeft heus niet in de Quote 500 te komen. Maar met gezond geld verdienen is niks mis. Hoe pak je dat aan? Dat ga ik je (deels) nu vertellen.

Geld: het bedankbriefje van de klant

Geld verdienen is niet het meest sexy onderdeel van ondernemen. Sterker nog: het is voor veel mensen zelfs taboe. Maar omdat geld verdienen voor een ondernemer toch een basisvaardigheid is, moet je er wel wat mee. Geld verdienen is in dat opzicht gewoon een skill. Net als schaatsen of portret tekenen. Als je het niet leuk vindt en er niet goed in bent, is de kans groot dat je er weinig van bakt. Geld is niet per se goed of slecht, het is wat je er mee doet dat bepaald of geld goed of slecht maakt. Net als kernenergie en technologie. Je kunt geld ook zien als bedankbriefjes die je van je klanten krijgt. Geld is het zuurstof van je bedrijf en dus slim om daar aandacht aan te besteden.

Van uurtje factuurtje naar een schaalbaar product

Werk je nog veel uurtje-factuurtje? Dan is de volgende stap jouw business opschalen door productizing. Hoe? Door een product te maken van jouw dienst, waardoor je klanten minder afhankelijk zijn van jou. Met als uitkomst: meer geld en vrije tijd. Dat heb ik ook met Geniaal Groeien gedaan, het 12-weekse groeiprogramma van Groeivoer. In het begin deed ik alle programma’s zelf. Nu helpen ook andere business coaches ondernemers in 12 weken naar het volgende plan. Een ondernemer stapt stoffig en ingedut in het programma en komt er fris en fruitig uit: met nieuwe skills, nieuwe contacten, een opgefriste mindset, betere verkoopprijzen en scherpe blik op een heldere horizon. En daar hebben ze mijn echt niet persé voor nodig. 

In welke branche je ook zit, vaak is er wel een manier om jouw dienstverlening productizable te maken. Als je dit echt goed wilt aanpakken moet je jouw nieuwe product ook echt een aansprekende naam geven, met een goede landing page, een logo en een verhaal dat klopt als een bus. 

Maak er een smakelijk hapje van, waar je potentiële klant echt van gaat watertanden. 

Van ad hoc naar recurring omzet

Ook fijn is: terugkerende omzet, ofterwijl recurring revenue. Al is het maar een klein bedrag. Inkomsten waarvan je met enige zekerheid kunt verwachten dat ze binnenkomen maken je business meer stabiel. En dat is lekker, want daar kun je op bouwen. 

Bij de Groeiclub voor Ondernemers bijvoorbeeld ben ik van ad hoc naar recurring omzet gegaan. Vroeger betaalden ondernemers per meeting waar ze bij waren: kwam je naar een diner dan rekende je dat diner af. Dit leverde voor mij onvoorspelbaarheid op, en weinig commitment binnen de groep. Daar wilde ik van af. Ik wilde echt een community bouwen en weten waar ik op kan rekenen. Nu betalen ondernemers per maand een bepaald bedrag om lid te zijn. Er natuurlijk is er altijd churn, een aantal klanten dat opzegt. Maar alsnog geven abonnementen meer zekerheid en kunnen ze een mooie onderstroom zijn. 

Van actief naar passief inkomen (meer rust in je kop)

Passief inkomen wil zeggen: of jij nu wel of niet werkt, het geld blijft binnenstromen. Het bekendste voorbeeld van passief inkomen is vastgoed. Een pandje hebben en verhuren. Maar denk ook aan een bedrijf dat draait zonder dat jij er in werkt, aandelen, royalties, enzovoorts. 

Het mooie van passief inkomen is dat het jou lucht geeft om na te denken. Je hoeft niet elk uurtje declarabel te zijn of hard te werken. Het geeft rust in je kop. En je krijgt ruimte om tijd te besteden aan familie en vrienden. Om vrijwilligerswerk te gaan doen, of wat je ook wilt doen met je tijd. 

Als je alleen maar keihard aan het werk bent om elke keer rond te komen, dan heb je die ademruimte niet. 

Verborgen waarde monetizen

Waar laat je geld liggen? Een ander verdienmodel is een manier vinden om waarde-uitwisseling met jouw klanten te beprijzen. 

Waar biedt jij allemaal waarde waar je geen factuur voor stuurt? 

Bijvoorbeeld: je geeft veel gratis strategie gesprekken weg met je klant. Je biedt voortaan een strategiesessie van 1 uur van en vraagt daarvoor €595. Dit dient meteen een ander doel. Free riders worden er door afgeschrikt, je identificeert ook direct potentiële kopers, klanten die serieus genoeg zijn om met jou te werken.

Wanneer sta jij in de Quote 500?

Deze week challengen wij deelnemers van het Geniaal Groeien programma op hun pricing en hun verdienmodel. De Quote 500 is misschien geen doel. Gezond verdienen wel. Zodat je met jouw winst mooie dingen kan doen. Je mensen goed betalen. Nieuwe bedrijven starten. Een buffertje opbouwen voor tegenvallers. 

Is jouw winst momenteel nog niet om over naar huis te schrijven? Blijf daar dan niet over piekeren of alleen mee rondlopen. Wij gaan hier graag met jou over in gesprek. Plan een gratis groeigesprek. Of kom een keertje kijken bij ons Geniaal Groeiprogramma. Inschrijven kan hier als je een keer vrijblijvend een groeisessie bij wilt wonen. Wij hebben nog een aantal plekken over voor de sessie van woensdag 24 februari van 9.30 – 11.00 uur. 

Tot ziens bij de warmste Groeiclub van Nederland!

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!