Mensen zien jou en je bedrijf en voelen daar wat bij (of niet). Dus je bent, of je het wilt of niet, sowieso een personal brand. En hoe je jouw merk en identiteit ook vormgeeft, het draait allemaal om contact maken. The Connected Brand, noemt Maurits Vroombout van Everbetter dat. Hoe bewuster je een diepe verbinding met jouw doelgroep vormgeeft, hoe sterker jouw merk kan groeien. Dat hoeft geen miljarden te kosten, als je maar weet waar te beginnen.
De macht van merken
Merken beïnvloeden ons merk-baar en on-merk-baar. Zelfs als je wars bent van marketing of grote merken, dan heb je bepaalde merken die jou wel kunnen bekoren. Er is er altijd wel één. We voelen ons verbonden met een merk.
We kopen dingen van merken omdat ze een functie hebben én ons een bepaald gevoel geven. Ontspanning, trots, opwinding, enzovoorts. We ontlenen er onze identiteit aan. Het maakt uit of je een BMW of een Tesla rijdt. Of dat je sneakers van Nike draagt, of Veja. Het vertelt jezelf én anderen iets over wie jij bent. En ja natuurlijk, een auto is gewoon een auto. Toch vinden we er stiekem wel iets van. In positieve zin en in negatieve zin. Ook ons schoonheidsideaal, en daarmee hoe we ons over onszelf voelen, is te danken aan merken.
Branding: buitenkant bullshit?
Gaat marketing en branding alleen maar over de buitenkant, de ‘lege huls’? Nee. Het is jouw manier om de wereld een beetje mooier te maken. Jouw idee verkopen aan iemand anders, omdat jij denkt dat je daarmee iets goeds doet, is ook marketing.
Jouw merk gaat niet over de buitenkant. Sterker nog, een goed merk begint juist met de binnenkant, de kern, de essentie: waar sta jij echt voor? Wat zijn jouw kernwaarden? Waarom doe je wat je doet? Mensen willen weten wie jij bent en waar je voor staat. Dan kunnen ze een keuze maken, om wel of geen zaken met je te doen. Ze vragen zich af of het interessant om is bij jouw stam te horen.
Als de binnenkant op orde is, kun je daarna gaan doorvertalen naar de buitenkant. Je kunt gaan laten zien waar je voor staat. En dat luistert nogal nauw. Het zit niet alleen in leuke foto´s op de site of een gelikte nieuwsbrief. Maar bijvoorbeeld ook in gedrag. Is jouw kernwaarde betrouwbaar, en je komt altijd te laat op afspraken, dan doet dit afbreuk aan je merk. Of als je avontuurlijk bent, maar hele saaie klanten hebt.
Stop met schreeuwen, start met luisteren
Mensen zijn van nature empathisch. Dus wat gebeurt er als twee mensen elkaar ontmoeten? Ze begrijpen al snel wie er tegenover hen staat en wat de ander belangrijk vindt. Waar iemand staat. Dit is veel waard, want vanuit daar kan de een de ander supporten, inspireren, motiveren.
Een merk is eigenlijk ook een mens. Merken ontstonden toen bedrijven zo groot werden dat 1-op-1-communicatie geen optie meer was. En dat is precies ook waar het voor veel merken is misgegaan. `Creatieve bureaus bedachten jarenlang reclames en uitingen van achter hun bureau. Zonder in gesprek te gaan met de doelgroep,´ vertelt Maurits Vroomboot van Everbetter. Waar is dan de human connection, vraagt hij zich af.
Maurits helpt merken om even empathisch te zijn zoals mensen. Dat moet wel, want met alleen je boodschap rond schreeuwen op LinkedIn, via je nieuwsbrief of in de krant kom je er niet. We worden immers bedolven onder informatie en aanbod. Iedereen kan zichtbaar zijn. Wat wel werkt, is de verbinding opzoeken. Maurits: ´Hoe mooi is het als een ontmoeting tussen een merk en een mens net zo verloopt als de ontmoeting tussen twee mensen?,´ zegt Maurits. ´Dat het merk zich heel bewust is wat voor de doelgroep belangrijk is. Dat het merk weet waar iemand staat en vanuit daar iemand kan supporten, inspireren, aantrekken en motiveren.
Hoe menselijk is jouw merk?
Een mooi merk bouwen dat echt verbinding maakt met de doelgroep. Hoe kun je dat vandaag al doen?
Kijk eerst waar je nu staat.
Jouw merk heeft een probleem als:
- Klanten jouw diensten of producten gemakkelijk inruilen voor een ander merk;
- Je niet weet hoe je klanten eigenlijk over je denken;
- Je niet de juiste medewerkers aantrekt;
- Je heel veel woorden nodig hebt als je de stagiair moet uitleggen waar je voor staat;
- Je wilt opschalen maar niet weet wat je de wereld dan precies wilt brengen;
- Je geen idee hebt waar je voor staat;
- Je veel moeite moet doen om klanten te overtuigen;
- Als je website rammelt.
Herkenbaar? Stop dan meteen met zenden. En start met luisteren. Naar jezelf, en naar de mensen die je probeert verder te brengen met jouw dienst of product.
Probeer nog scherper te krijgen:
- Wie ben ik en wie ben je als bedrijf;
- Wie is mijn doelgroep en hoe is mijn doelgroep.
Alleen als je deze twee zaken scherp hebt, dan kun je jouw merk bewust inpassen in de belevingswereld van jouw doelgroep. Doe je dit goed, dan ga je emoties raken bij jouw een veel grotere groep mensen. En dat zet aan tot actie. Vervolgens is het een kwestie van de twee werelden verbinden.
Hulp nodig bij het verbeteren van jouw merk?
Aanstaande woensdag is Maurits Vroomboot van Everbetter gastspreker bij onze groeivoersessie over Branding. Deze sessie is onderdeel van ons Geniaal Groeiprogramma. In het Geniaal Groeien programma gaan ondernemers 12 weken lang, 2 uur per week aan de slag met hun groei. Zo breng je jezelf en je bedrijf naar een hoger plan. Deze week staat bij branding centraal en ontvangen deelnemers praktische en strategische adviezen om hun merk te verbeteren, onder andere van Maurits.
Ben je geen lid van de Groeiclub maar wil je wel graag starten met groeien, onder andere door het bouwen van een sterk merk? Dan hebben we misschien iets leuks voor je. Eens in de zoveel tijd zetten wij de virtuele deuren open voor alle ondernemers die graag willen groeien als persoon én als bedrijf. Geldt dat voor jou? Schuif dan eens digitaal aan, aanstaande woensdag 24 februari om 9.30 uur kan dat weer. Behalve leren hoe je jouw merk kunt verbeteren, ga je interessante nieuwe ondernemers leren kennen. We hebben al veel aanmeldingen, maar er zijn nog een paar plaatsen over. Heb jij een mooi bedrijf en wil jij groeien? Schrijf je nu hier in voor deze gratis sessie. We zien ernaar uit jou te leren kennen!