4 x betere sales is een kwestie van mindset

Sales is voor de meeste ondernemers niet de favoriete bezigheid. Is sales stom? Ik denk het niet. Hierbij zet ik 4 manieren op een rij om op een betere manier tegen sales aan te kijken. Door de juiste sales  mindset te hebben ga je én meer verkopen én meer genieten van de interactie met jouw (potentiële) klanten.

1. Een ander helpen om te doen wat goed is

Iedereen doet aan sales, elke dag. Elke keer dat jij iemand anders probeert te beïnvloeden of overtuigen van iets waar jij van overtuigd bent, doe je namelijk sales. Als je jouw levenspartner overtuigt om lekker naar het strand te gaan in het weekend, dan ben je ook sales aan het doen. Sales is niets meer of minder dan iemand beïnvloeden om dat te doen, waarvan jij denkt dat het goed is. En soms is sales nodig om mensen het laatste zetje te geven om bij jou aan boord te stappen.

2. Jouw enthousiasme wereldkundig maken

Ik zie sales als iets waar je oprecht enthousiast over bent wereldkundig maken. Mensen in contact brengen met iets dat ze nog niet kennen, maar waar ze mogelijk wel iets aan hebben. Ik doe net zo lief sales voor een ander, als voor mezelf. Zo ben ik al jaren geheel vrijwillig en op eigen initiatief ambassadeur voor het bedrijf Groenpand, van vrienden van mij. Een bedrijf met échte idealen dat hun succes meer dan verdiend heeft. Maar ook het verkopen van ideeën gaat bij mij vanzelf. En draai het eens om: hoe kun je iets niet verkopen als je er enthousiast over bent?

3. Verkopen als goede gewoonte

Ik geloof dat sales alleen goed werkt als je er structuur in aanbrengt. Dat werkt het beste als je iets doet wat voor jou gemakkelijk vol te houden is. Iets dat een gewoonte wordt en ingesleten raakt in jouw werkweek. Door een sales habit te creëren wordt sales geen moetje, maar vanzelfsprekendheid.
Eén van de sales gewoonten die je kunt opzoeken is de interactie met potentiële klanten op social media, met als doel daar leads uit te halen. Denk aan kanalen als LinkedIn, Facebook, Instagram, Clubhouse. Het doel hiervan is klanten vinden zonder dat je ‘cold calling’ moet gaan doen. Dit is dus niet hetzelfde als adverteren, want dat is ‘one-way’ communicatie. Social selling is echt de interactie opzoeken.

4. Laat mensen aan jou wennen

Mensen doen graag zaken met mensen die ze kennen (know), aardig vinden (like) en vertrouwen (trust). Maar als je te snel wilt, werkt dat tegen je. Zoals je iemand niet direct op een first date ten huwelijk vraagt, moet je klanten ook aan jou laten wennen.

Bijvoorbeeld:
● Door elke week live te gaan op Instagram met jouw inzicht van die week;
● Door elke week een Clubhouse sessie te doen over een onderwerp dat jou triggert;
● Door eens per maand een spreekuur te houden op Facebook.

Hulp nodig bij jouw sales?

Bij de Groeiclub helpen wij ondernemers via ons 12-wekelijks programma Geniaal Groeien om een grote groei door te maken, zowel persoonlijk als qua bedrijfsgroei. In april gaat weer een nieuw programma van start. Zie jij 2021 als het jaar waarin je een grote groei gaat doormaken? Aanstaande woensdagochtend 10 maart van 9.30 uur – 11.00 uur mag je eenmalig vrijblijvend deelnemen aan het Geniaal Groeiprogramma om te kijken of dit ook voor jou de weg is naar geniale groei. Het thema van deze week is sales. Meld je nu aan door een e-mail te sturen naar info@groeivoer.nl

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!