5 voordelen van jouw werkprocessen aanscherpen

Werkprocessen zijn dodelijk saai. Maar de processen in jouw bedrijf goed regelen is belangrijker dan je denkt. Je creëert rust en overzicht voor jezelf en anderen en maakt het leven van jouw klanten ook een stuk makkelijker. Hierbij 5 redenen om vandaag nog te starten met het aanscherpen van jouw bedrijfsprocessen.

1. Beter samenwerken

Als je met meerdere mensen aan één proces werkt, zul je sowieso moeten afspreken wie wat doet. Anders wordt het chaos. Hoe beter je proces, hoe soepeler je samenwerkt, met minder irritaties of misverstanden.

2. Overdraagbaarheid

Door processen ´uit je hoofd´ te halen en op papier te zetten worden ze overdraagbaar. Je kunt ze gaan delegeren waardoor jij meer vrijheid hebt om andere dingen te doen. Als jij er niet bent, kan iemand je werk overnemen. Als een teamlid weg gaat, kan een ander teamlid gemakkelijker ingewerkt worden. Je collega’s hoeven niet steeds alles aan jou vragen, maar je kunt gewoon verwijzen naar de werkwijze die op papier staat (read the manual).

3. Kwaliteit

Door processen bewust vorm te geven, kun je meer kwaliteit leveren. Als ik een coaching sessie van de hak op de tak ga, help ik mensen niet optimaal. Dus heb ik een klein maar doeltreffend proces om een voor en na-situatie te creëren in een coaching sessie. Als je al processen hebt, kun je analyseren hoe goed dit proces is. Misschien dat er stappen ontbreken en kan je met een kleine extra stap, enorm veel extra waarde leveren. Of andersom: misschien doe je wel dingen die overbodig zijn, omdat niemand er op zit te wachten. Je zult hiervoor bij je klant te rade moeten gaan. 

4. Commercieel belang

Als jouw dienstverlening rammelt omdat je niet snel genoeg schakelt, te weinig kwaliteit levert of klanten te lang laat wachten op een offerte, loop je mogelijk veel klanten mis. En bijvoorbeeld alleen al het optimaliseren van je offerteproces kan een veel groter scoringspercentage van offertes betekenen.

5. Schaalbaarheid

Door je processen in kaart te brengen en te verbeteren neemt de schaalbaarheid van je bedrijf toe, als je wilt. Je bent niet langer een one-man show maar legt de basis voor schaalbaarheid en herhaalbaarheid.

Veel succes met het beter inrichten van jouw processen! Wil je weten hoe? Lees dan ook onze 8 stappen om de processen te verbeteren. In de podcast van deze week praat ik met Edwin Vlieg, oprichter van Moneybird, over zijn groeilessen. Eén van zijn groeilessen is constant jezelf afvragen: wat kan ik tweaken. En dan met name in het proces. Beluister hier de podcast of lees hier het interview.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!