Pieter Pot bezorgt je boodschappen, helemaal verpakkingsvrij in glazen statiegeld weckpotten. Met 30.000 klanten op de wachtlijst staan ze aan de vooravond van een enorme groei. Jouri Schoemaker, oprichter van Pieter Pot, deelt met ons zijn non-stop groeitips. Met als rode draad: niet te lang stilstaan bij problemen en constant je proposities valideren bij klanten.
In plaats van je kratje bier een lege weckpot in de statiegeld machine werpen. Als je het aan het bedrijf Pieter Pot ligt, is dat over een korte tijd al realiteit: boodschappen doen in een hervulbare verpakking.
Deze startup van Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt heeft als missie de Co2-footprint te minimaliseren via het minimaliseren van supermarkt verpakkingen. Ze zijn een lerend bedrijf zijn dat klantfeedback gebruikt om hun diensten constant te optimaliseren. Met een team van zo’n 25 man runnen zij de razend populaire verpakkingsvrije online supermarkt. Dagelijks worden er duizenden potten gevuld, orders gepickt, komen er nieuw assortiment bij en draait de marketing molen op volle toeren.
En de heren? Die werken keihard, non-stop bijna, en genieten van deze turbulente groei. In hun zakelijk huwelijk runt Martijn de operatie en doet Jouri doet de branding, marketing en PR.
1. Pitch & valideer je business idee zo snel mogelijk
Het is begin 2019. Jouri pitcht een idee bij zijn vriendin. Meestal dirigeert ze zijn ideeën naar de prullenbak. Behalve deze keer. Nu vond ze het echt een goed idee. Een paar weken later loopt Jouri met tientallen weckpotten onder de arm Ikea uit. Samen met co-founder Martijn slaat hij bij de Macro bulkgoederen in. En daarna stappen ze samen op de fiets om in Rotterdam aan hun eerste klanten zo duurzaam verpakt mogelijke boodschappen te bezorgen.
Jouri: ´Als ondernemer moet je verliefd worden op het probleem van je doelgroep. In ons geval is dat de grote hoeveelheid verpakking die het milieu schaadt. We hadden zelf het probleem, en zagen het terug in trendonderzoeken.´
Jouri en Martijn zijn hun onderneming gestart volgens het lean startup gedachtengoed. De strekking daarvan is: verspil niet al je tijd aan een idee waar toch niemand op zit te wachten, doe zo snel mogelijk iets dat werkt.
´Wanneer je het probleem scherp hebt, dan kun je qua oplossing nog alle kanten op,´ weet Jouri uit ervaring. ´Weten welke kant de juiste is, gaat je klant je vertellen. Wij valideren constant wat het beste aansluit bij de wensen van onze klanten. Wat willen ze nou écht? Willen ze dat wij een verpakkingsvrije supermarkt zijn? Hoe breed moet het assortiment zijn om het gemak te bieden? Wat moet het prijsniveau zijn?´
Jouri ziet de crowdfundingcampagne die volgde om Pieter Pot landelijk uit te kunnen rollen, ook als een vorm van validatie. Via crowdfundplatform Crowdaboutnow haalden ze maar liefst 300.000 euro op. Een bedrag dat ervoor zorgde dat ze in voorjaar 2020 landelijk Pieter Pot konden uitrollen.
2. Gaat er iets fout? Steek alle tijd en energie in de oplossing
Pieter Pot staat aan de vooravond van een extreme groei. Veel mensen die op de wachtlijst staan, mogen binnenkort ook een bestelling doen. ´We gaan dan tegen veel dingen aanlopen, maar dat hoort bij ondernemen,´ zegt Jouri.´We staan in de regel kort stil bij wat er fout gaat en steken dan meteen alle tijd en energie in de oplossing.´
Natuurlijk zijn er ook dieptepunten geweest voor de compagnons.
Jouri: ´Toen we veel tractie kregen op de website dachten we: dit is het. We stopten al ons spaargeld in het project. Maar toen bleek er geen winnende business case te zijn. En raakte ons spaargeld op. We gaan het niet redden, dachten we.´
Toen ze toch weer vol energie een oplossing verzonnen, bleef het succes niet achter. Ze beseften dat ze het business model schaalbaarder moesten maken, dat is immers key in de retail markt. ´We besloten om de bezorging uit te besteden, waardoor de afzetmarkt veel groter namelijk landelijk werd. Gevolg was veel media-aandacht. Hierdoor ontstond een enorme wachtlijst. Ook klopten de sociale werkplaatsen bij ons aan voor het vullen van de potten.´
Even daarna haalde Pieter Pot 2,7 miljoen euro aan investeringen op bij 3 vroegefase-investeringsfondsen. Dit zijn fondsen die veel risico nemen, maar bij succes een grotere winst pakken. Jouri: ´Met hen hebben we nu groei milestones afgesproken, resultaten die we moeten halen dit jaar. We steken onze energie nu vooral in deze projecten, de stappen die het meest bijdragen aan groei. Dat betekent dat we moeten focussen en tegen veel andere goede ideeën nee moeten zeggen.´
3. Échte impact maken: creëer een kopieerbare blueprint
Als ondernemer met een goed idee heb je misschien de angst dat anderen het kopiëren. Martijn en Jouri hopen dat juist. Ze willen juist dat grote of kleine partijen ook verpakkingsvrij gaan leveren. Daarom zijn ze ook in gesprek met Unilever en AH. ´We willen ze laten zien: kijk, de consument wil verpakkingsvrije boodschappen doen!,´ zegt Jouri. Hij denkt dat Pieter Pot 10 jaar nodig heeft om ´circulair boodschappen doen´ mainstream te maken. Dat betekent dat over 5 jaar iedereen van Pieter Pot of verpakkingsvrij boodschappen doen moet hebben gehoord. Jouri: ´We willen dé verpakkingsexpert worden, de facilitator van een duurzamer verpakkingssysteem in de hele keten. We willen het merk zijn dat buzz creëert en daarmee een blueprint maakt die andere partijen kunnen gebruiken.´
Momenteel ontwerpen ze daarom een circulaire pot die niet alleen krasbestendig is maar ook qua certificeringen officieel hervulbaar mag zijn én een handig standaard vul formaat heeft. Een schaap met 5 poten, dus dat is zo makkelijk nog niet.
Maar door de tomeloze energie, het doorzettingsvermogen en de slimme aanpak van de heren, twijfelen wij er niet aan of het ze gaat lukken. Wij hopen van harte dat ze de supermarkten voorgoed gaan veranderen in een meer duurzame plek.
Meer Groeivoer?
Wil je eens een kijkje nemen bij Pieter Pot? Ga dan naar www.pieter-pot.nl en meld je aan. Als je het gesprek van ons met Jouri Schoemaker wilt beluisteren, dat kan hier hier en hier.