Bananie-auteur Emyron Paula: ´Al je creativiteit inzetten, dát is voor mij ondernemen´

Emyron Paula, geboren op Curaçao in 1978, is de auteur van het kinderboek Bananie. Hij is niet getrouwd, heeft geen kinderen en is geen ervaren auteur. Toch startte hij zijn onderneming. Hij legt daarbij een bewonderenswaardig portie discipline, doorzettingsvermogen en creativiteit aan de dag. Hierbij delen wij de groeilessen van een startend ondernemer met lef. 

Emyron kwam 20 jaar geleden naar Nederland om een studie tot verwarmingsmonteur te volgen aan het Deltion College in Zwolle. Na zijn studie belandde hij in de horeca. Op een dag had hij een idee voor een kinderboek. Hij legde het weg in een la. Daar lag het 3 jaar. Hij verwachtte niet dat hij het boek uit zou brengen, maar toen Covid-19 uitbrak veranderde hij van mening. Hij vond iemand die goed kon tekenen, en zo ontstond het kinderboek Bananie. Hij bracht het boek uit en verkoopt dit, samen met bijpassende merchandise. 

Respect voor iedereen die anders is

Bananie is een multicultureel personage die kinderen leert om van zichzelf te houden. En dat ieder mens uniek is. Emyron: ´De boodschap in het boek is dat we het in deze multiculturele samenleving samen moeten doen. We verrijken elkaar. Als kinderen begrijpen dat iedereen verschillend is, dan krijgen ze automatisch meer respect voor elkaar. En wat je jong leert, dan blijf je vasthouden.´

De missie van Emyron als ondernemer is duidelijk. ´Ik ben hier om andere mensen te helpen en te inspireren,´ zegt hij. ´Iets terugdoen voor de ander geeft mij voldoening. Daarom geef ik ook 5% van merchandise inkomsten van Bananie weg aan de Cliniclowns.´

Uiting geven aan je creativiteit

Veel ondernemers zeggen dat ze starten met ondernemen voor de vrijheid. Zo ziet Emyron het ondernemerschap niet. ´Ondernemerschap is een schijnvrijheid. Het lijkt alsof je vrij bent, maar je steekt 7 dagen in de week tijd in je onderneming. Altijd ben je er maar mee bezig in je hoofd. Ik zou mezelf voor de gek houden als ik zou zeggen dat ik hiermee ben gestart voor de vrijheid. In een klein huisje wonen op Curaçao, overdag vissen, iets eten en weer naar bed gaan. Dat is pas vrijheid.´

Wat brengt het ondernemerschap hem dan wel? ´Ik kan van betekenis zijn. En mijn creativiteit uiten. Dát is ondernemen voor mij: al je creativiteit in een project stoppen.´

Laat je ondernemersidee niet liggen

Emyron werkt hard voor zijn succes. ´Ondernemen is een kwestie van doen,´ zegt de kinderboekenauteur. ´Als je een idee hebt, ga het uitwerken en ga ervoor. Heb er alles voor over om het te realiseren. Geef niet op. Zoek de juiste mensen om te praten over je idee. Die kunnen je weer in contact brengen met andere mensen die je verder kunnen helpen. Zo is het mij ook vergaan bij het vinden van de juiste tekenaar.´

Zet al je discipline en passie in

Emyron werkt hard en gedisciplineerd aan zijn doelen. Ook financieel heeft hij zichzelf ambitieuze doelen gesteld. Hij stak zijn vakantiegeld en spaargeld in het uitbrengen van het boek, en leeft sinds een half jaar van 50 euro per maand. Alles om Bananie verder uit te kunnen bouwen. Emyron: ´Je kunt ver komen als je iets met passie doet. Ga ervoor, doe dingen niet half.´ 

Samenwerken, kwestie van vertrouwen en loslaten

Over samenwerken in een onderneming zegt Emyron: ´Een creatief en goed lopend bedrijf bouw je samen. Dat doe je niet alleen. Daarvoor moet je leren loslaten. Ik werk het liefst samen met iemand die net zo’n hoge standaard heeft als ik. Je hoeft het niet eens zijn over alles, maar hetzelfde denken over kwaliteit is belangrijk. Als je daar hetzelfde naar kijkt, dan kun je de ander compleet vertrouwen in zijn taken.´

Benieuwd naar Bananie?

Misschien heb je nu nog niet van Bananie gehoord, maar als het aan Emyron ligt kent iedereen in Nederland over een poosje Bananie. Liggen zijn boeken in alle winkels, en kom je Bananie tegen op kinderfeestjes in de vorm van merchandising.

Emyron organiseert momenteel een kinderprogramma in Utrecht waar kinderen met een multiculturele achtergrond hun passie mogen delen. Hij laat kinderen onder andere samenwerken aan een kunstproject. 

´Mijn streven is om alleen nog maar met Bananie bezig zijn, samen met een team,´ zegt Emyron. ´Daarvoor ben ik nu op zoek naar een financiële achterban, iemand die ook in het project gelooft en begrijpt waar ik naartoe wil.´

Wil je meer weten over Bananie? Je kunt het boek van Emyron bestellen via de website Bananie.nl. Om Bananie beter te leren kennen kun je ´m ook volgen op Instagram. Benieuwd naar het verhaal van Emyron? Beluister dan het gesprek tussen Gerhard en Emyron in de Groeivoer podcast of Spotify.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!