Zo run je een succesvol miljoenenbedrijf like a Bas

´Ik ben een drammer en erg dominant. Je moet mij remmen en tegengas geven.´ Het is 2008 wanneer Bas van der Veldt (CEO) en Arnold Mars (CFO) besluiten elkaar beter te leren kennen. Ze hebben zojuist het bedrijf overgenomen van hun vaders Ton en Piet. Inmiddels is AFAS een extreem winstgevend en succesvol softwarebedrijf. We spreken Bas in het hoofdkantoor in Leusden over groot versus groots en hoe je een succesvol en winstgevend bedrijf runt.

Als je het 400 pagina´s tellende 25-jarig jubileumboek van AFAS leest, denkt je misschien: tjonge, dat ze überhaupt nog bestaan! Volgens Bas, die in het bedrijf van twee families is opgegroeid, was er in de begintijd van AFAS sprake van amateurisme. Inmiddels is het een superstrak georganiseerd miljoenenbedrijf met meer dan 500 medewerkers. 

7 miljoen euro winst naar het goede doel

AFAS helpt meer dan 11.000 klanten met software om bedrijfsprocessen beter te stroomlijnen. Vorig jaar boekte het IT bedrijf 192 miljoen omzet en 87 miljoen netto marge winst. De grote hoeveelheid winst is volgens Bas een gevolg van de dingen goed doen en ook gewoon veel geluk hebben. Wat hij met al dit geld doet? Weggeven! ´Ik weet niet wat het is om in armoede te leven en om een migratieachtergrond te hebben. Als witte man, geboren in een rijk land heb ik daar geen idee van. Daarom geven we een groot deel van de winst weg. Ik heb een mooi huis, auto, een vakantiehuis, wat moet ik nog meer? Een wagenpark aanleggen met 5 porches? Liever maken we samen de wereld een beetje beter.´ 

Dit jaar geeft AFAS 7 miljoen euro aan diverse goede doelen. Over de hoogte van dit bedrag stelt zelfs de Belastingdienst vragen. Bas: ´Een klein gedeelte gaat via Prinses Laurentien naar mensen die niet kunnen lezen en schrijven in Nederland. De rest gaat naar Afrika en Azië. Daar maakt onze financiële hulp echt het verschil.´

Van ´de sekte van Leusden´ naar een inclusief bedrijf

AFAS wordt ook wel de sekte van Leusden genoemd, omdat het van origine een christelijk bedrijf is. Er gaat inderdaad een hoog percentage van de AFAS-medewerkers op zondag naar de kerk. Bas: ´Inclusiviteit is belangrijk voor ons, ik wil dat iedereen zich welkom voelt in ons bedrijf. We hebben inmiddels ook boeddhisten, atheïsten, moslims en een transgender in dienst. Behalve de afdeling systeembeheer die nog voornamelijk alleen uit mannen bestaat, zou ik AFAS omschrijven als een vrouwelijk bedrijf. Vrouwen zijn gericht op empathie, purpose, verbinden en lange termijn, eigenschappen die AFAS typeert. Niet zelfden plaatsen we daarom bij een vacature dat we de voorkeur hebben voor een vrouw.´ 

Wie bij AFAS komt werken moet het leuk vinden dat sommige dingen net even anders zijn geregeld. De kernwaarden van het bedrijf zijn: familie, doen, gek en vertrouwen. ´We houden ervan om alles net een tikkeltje anders te doen. Zo hebben we ondanks de bedrijfsgrootte geen juridisch medewerker en secretaresses in dienst. Als mensen dat horen zeggen ze: ik wist niet dat dat kon! Maar wij zeggen dan: het voelt niet goed, dus we doen het niet. Wij geven ons personeel veel vertrouwen. Naar uitgaven onder de 100 euro wordt niet gekeken, bijvoorbeeld. Elke maand organiseren we een cultuurcafé voor de medewerkers. Dan is er extra aandacht voor de andere kant van werken: ontmoeten, inspireren, naar elkaar luisteren en gemotiveerd raken.´ 

Strakke achterkant is wél sexy

De naam AFAS staat voor Algemeen Financieel Administratief Systeem. En de filosofie is: stroomlijn al je bedrijfsprocessen met één systeem. Denk aan boekhouding, CRM, HRM, payroll, logistieke processen, verkoopvoorraad en contentmanagement. Bas gelooft dat ondernemingen die zoveel mogelijk automatiseren, meer winst draaien. De hoge winstmarge van AFAS zelf is in ieder geval te danken aan de super strak ingerichte backoffice, meent hij. ´Waar andere bedrijven mensen inhuren voor allerlei zaken, houden wij ons bedrijf lean door alles zoveel mogelijk te automatiseren,´ vertelt Bas. Het valt hem op dat het automatiseren van de achterkant iets is wat veel bedrijven laten liggen. ´We hebben concullega’s waar minder wordt verdiend, maar ze doen het wel met 4 keer zoveel medewerkers. Er wordt vaak gekeken naar de voorkant, naar sales en marketing. De processen verbeteren lijkt vaak minder interessant.´ 

Behalve de back office perfectioneren is veiligheid ook een belangrijk punt van aandacht voor AFAS. ´We werken dagelijks om onze software nog veiliger te maken. Als je gehackt wordt kan dit het einde van je bedrijf betekenen. Ieder IT bedrijf zou zich daar tegen moeten wapenen.´

Wees creatief in het verrassen van je klant

Vanwege de pandemie is ook Bas´ agenda een stuk leger geraakt. Normaliter staat hij graag op het podium, liefst ook in het eigen gloednieuwe AFAS theater. De extra tijd gebruikt hij om zich te focussen op productontwikkeling, jarenlang werkte hij ook als productmanager. ´Ik ben geen programmeur, maar bedenk graag hoe onze software eruit moet zien. Dat is iets waar ik enorm van geniet.´

Het altijd blijven ontwikkelen van diensten en producten is iets waar hij alle ondernemers toe aanmoedigt. ´Veel bedrijven beperking zich sec tot hun dienst. Doen de dingen zoals het altijd was. Hoe lang moet ik nog bij de tandarts liggen staren naar een leeg plafond, bijvoorbeeld? Waarom kan ik niet kijken naar een mooie natuurfilm of een schilderij? Het maakt niet uit in wat voor business je zit: maak van iedere klant een fan, ga net wat verder dan ze van je verwachten. Zorg dat je op tijd je factuur verstuurt, dat die er fantastisch uitziet en dat je goed reageert op een klacht.´

Liever groots dan groot

Groot is nooit onze ambitie geweest, vertelt Bas. Ja, AFAS levert behalve aan Nederlandse klanten ook in België en de Cariben, maar liever geen wereldwijde vestigingen voor Bas en Arnold. ´Ik vraag mij altijd af wie het leuk vindt om weken van huis te zijn. Helemaal sinds ik vader ben, vind ik het extra fijn dat ik ´s avonds gewoon thuis kan aanschuiven voor het eten.´ Liever ambieert AFAS groots te zijn in creativiteit en inspiratie. ´Ik heb veel respect voor ondernemers zoals John Mulder van Mojo Concerts en Michael van Hoorne van Van Hoorn Entertainment. Dat zijn echte ondernemers, die altijd kansen zien.´

Bas is in Leusden een bekend persoon, maar in de rest van Nederland kan hij gelukkig gewoon over straat. ´Ik word emotioneel wel eens meegetrokken in het succes. Maar mijn vrouw houdt mij dan met beide benen op de grond. Zij zegt: je luistert niet goed, je denkt dat mensen het altijd met je eens zijn. Maar dat komt gewoon omdat je de baas bent. Ook collega´s van het eerste uur houden mij bij de les. Ze lopen mijn kamer binnen en zeggen dan: Bas, lul, wat heb je nu weer gedaan? Daar ben ik ze dankbaar voor. Want de cirkel van mensen die je écht de waarheid zegt, wordt steeds kleiner.´

En de toekomst? ´Elke 5 jaar zal dit bedrijf compleet veranderen, daarom zit ik over 10 jaar gewoon nog hier. De fase waar we nu in gaan komen, namelijk het betrekken van het clubhuis (alias kantoor), een eigen musical draaien… Daar geniet ik van! Het is een eer om te mogen voortzetten wat onze vaders hebben opgezet. Het voelt een beetje als standing on the shoulders of giants.´

Benieuwd naar de podcast?

Beluister de podcast met Bas van der Veldt via de Groeivoer Podcast, Spotify of waar jij maar ook je podcast vandaan haalt!

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!