Heb jij voor je bedrijf al de kernwaarden bepaald? Zo niet.. Doen! Ze omschrijven namelijk wat jou drijft als persoon én als bedrijf. Niet zelden raakt dit iets bij de ander, waardoor je makkelijker klanten en personeel aantrekt die bij jouw bedrijf passen. Daarnaast vormen jouw persoonlijke drijfveren hét kompas voor het maken van keuzes, bijvoorbeeld voor je communicatie, de ontwikkeling van jouw diensten en producten en hoe je de processen inregelt.
Wat zijn kernwaarden?
Kernwaarden zijn overtuigingen over wat goed is en wat niet. Kernwaarden werken als een kompas: ze geven richting aan je dagelijks handelen. Het zijn handvatten voor jouw bedrijf. Kernwaarden bieden antwoorden op (morele) vragen en gaan over gedrag: hoe willen we met elkaar omgaan? Wat doen we, en wat niet? Wat zijn onze principes?
De meeste kernwaarden krijg je overgedragen in je opvoeding, zowel thuis als op school. Maar ook gedurende je leven kun je nieuwe kernwaarden ‘adopteren’. Ook in het zakelijk verkeer. Sommige kernwaarden zijn universeel, bijna iedereen waardeert ze. Denk aan vrijheid, respect en eerlijkheid. Maar er zijn ook waarden die minder voor de hand liggen, die jou in het bijzonder aanspreken. Avontuur, lef, liefde of dienstbaarheid bijvoorbeeld.
Kernwaarden in je business
Heb ik kernwaarden nodig in mijn bedrijf? Ja, en sterker nog: je hebt ze al. Misschien niet heel bewust, maar jouw visie en opvattingen over wat goed gedrag is en wat niet, zit al lang in je bedrijf. Jij zet de toon, geeft kleur aan je bedrijf. Jouw waarden bepalen de bedrijfscultuur. Maar hoe moeten andere mensen weten hoe ze zich moeten gedragen, als je nooit helder hebt gemaakt waar je voor staat?
Management goeroe Peter Drucker zegt: culture eats strategy for breakfast. Je strategie kan nog zo fantastisch zijn, maar als je cultuur niet klopt, dan ben je nog steeds nergens. Gedrag van mensen bepaalt mede het succes van je bedrijf. Gedrag laat zich niet sturen door regeltjes van bovenaf, maar wel door regels van binnenuit. Als mensen intrinsiek gedreven zijn om bepaald gedrag te vertonen, gaat het goede gedrag veel meer vanzelf. Ik denk daarbij aan Coolblue. Ze hebben ongetwijfeld fantastische processen en een geweldig onboarding traject om mensen te ´drillen´ om klantvriendelijk te zijn. Maar er wordt ook bewust geselecteerd om mensen met de juiste kernwaarden binnen te krijgen. Zodat ze van zichzelf al lekker aanpakken en een glimlach op hun gezicht hebben. Check de kernwaarden van Coolblue maar eens.
Kernwaarden en ondernemen hebben dus alles met elkaar te maken: kernwaarden zijn bepalend voor gedrag. En gedrag levert bepaalde resultaten. Het is het verschil tussen medewerkers die zich voorbeeldig gedragen bij een klant, vs. medewerkers die de kantjes ervan aflopen.
Door je kernwaarden van onbewust naar bewust te halen en er op te sturen, kun je er een krachtig wapen van maken. Je kunt je waarden gebruiken als selectie instrument bij het aannemen van mensen. Om te communiceren over waar je voor staat en om beslissingen te nemen als je twijfelt.
De juiste mensen aannemen
Zeker als je bedrijf groeit en je medewerkers aanneemt, is het waardevol om je kernwaarden helder te hebben. In hun boek Who omschrijven Geoff Smart en Randy Street kernwaarden als fundamenteel voor het aannemen van de juiste mensen. De ideale werknemer is een A-player, die voldoet aan twee kenmerken: hij of zij past extreem goed bij de cultuur van het bedrijf, de kernwaarden dus. En een A-player is erg goed in de rol die van hem of haar verwacht wordt. Een kandidaat met een prachtig CV en goede referenties die zijn werk fantastisch zal doen, is dus niet goed genoeg. Er moet een cultural fit zijn tussen jouw organisatie en de kandidaat. Anders gaat de arbeidsrelatie niet lang duren, of irritatie opleveren.
Als je sollicitatiegesprekken voert met mensen, heeft het geen zin om hen te laten reageren op jouw kernwaarden. Ze zullen bij elke kernwaarde wel een mooi verhaal weten te bedenken. Het is beter hen te vragen naar hun kernwaarden, met concrete voorbeelden. En pas dan meer te vertellen over de kernwaarden van je bedrijf.
Communiceren waar je voor staat
Kernwaarden kun je ook inzetten om te communiceren met je omgeving. Met klanten, maar ook leveranciers en andere partners. Je straalt er mee uit waar je voor staat. Zo heeft Jumbo al jarenlang de 7 zekerheden van Jumbo. Misschien zijn dit niet 1 op 1 hun kernwaarden, maar het geeft wel degelijk weer waar ze voor staan. En wat een klant van Jumbo mag verwachten. Kernwaarden zijn dus te vertalen naar een brand promise, een merkbelofte.
De regel bij kernwaarden is dat iedereen zich er aan moet houden. Een kernwaarde geldt dus niet alleen top-down, of van bedrijf naar klant, maar ook andersom. Als een klant jou stom behandelt, hoort hij niet bij je cultuur. En een medewerker mag een leidinggevende aanspreken als de manager of ondernemer gedrag vertoont dat niet past bij de kernwaarden. Als leidinggevende moet je de kernwaarden leven.
Hoe breng je kernwaarden tot leven?
Dit is hoe sommige bedrijven kernwaarden ´implementeren´. Tijdens een brainstorm gooien we allemaal onze favoriete woorden op een flipover, liefst met een duur, extern bureau erbij. Vervolgens dimdammen we net zo lang tot we allemaal niet onze zin hebben, maar er wel 5 woorden overblijven. Die laten we leuk ontwerpen en dat hangen we dan op in kantoor. Op een plek waar iedereen het kan zien, bij de koffieautomaat bijvoorbeeld. Vervolgens hopen we maar dat iedereen zich eraan houdt.
First off: op zichzelf is het goed om kernwaarden te identificeren en te delen. Omdat het persoonlijke waarden zijn zitten ze al in je. Kernwaarden zijn iets levends. Ze moeten geleefd worden. Liefst is je hele bedrijf ervan doordesemd en zit het in je DNA. Medewerkers dragen kernwaarden aan elkaar over, zo van: zo doen we dat hier. Tribe learning heet dat.
Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat zijn kernwaarden leeft is Zalando. Zalando´s kernwaarden zijn diversiteit en inclusie. Inclusie gaat over erbij horen, elkaar begrijpen en willen begrijpen. De van oorsprong Duitse webshop voor schoenen, kleding en mode-accessoires ziet deze kernwaarden als kritiek om hun bedrijf je laten groeien. Op deze pagina lees je waar dit bedrijf voor staat en hoe ze hun kernwaarden leven.
Walk the talk
Je moet ook jezelf kritisch aankijken in de spiegel als je niet aan je eigen waarden voldoet. Het is gemakkelijk om het goede te doen in gemakkelijke omstandigheden. Maar juist als er veel op het spel staat, komt het er op aan waar je voor staat. Een deal van €2.000 laten schieten omdat je principes hebt is simpel, maar wat als je een klus van €200.000 kan scoren, door een klein beetje te marchanderen met je kernwaarden? Vooral als je het héél erg nodig hebt die omzet en de klus heel vet is? In een bedrijf zijn geen geheimen. Mensen zien alles. Dus als de salesmanager een ´shady deal´ maakt, tast dat de bedrijfscultuur aan. En zullen andere salesmensen ook grijs gebied opzoeken. Niet aan beginnen dus.
Dit drijft ons bij de Groeiclub
De Groeiclub is een netwerk van ondernemers met ambitie waar je op hoog niveau gecoacht wordt. In een jaar tijd werk je, onder leiding van Gerhard te Velde en samen met andere gedreven ondernemers, aan jezelf en de groei van je bedrijf.
De vijf belangrijkste kernwaarden van de Groeiclub zijn:
- Geven. We hebben de oprechte en zuivere intentie om elkaar zoveel mogelijk waarde te geven. We handelen niet vanuit gebrek en schaarste, maar vanuit vertrouwen in overvloed.
- Groeien. We hebben een open mind, zijn nieuwsgierig en staan open voor andere meningen. We helpen elkaar om te groeien als mens, als ondernemer en met onze bedrijven.
- Verbinden. We voelen ons verbonden met elkaar en leggen actief nieuwe verbindingen om elkaar verder te helpen. Iedereen hoort erbij en we sluiten geen mensen buiten.
- Vertrouwen. We kunnen onszelf zijn, zonder een masker te dragen. We vertrouwen elkaar en gaan integer om met vertrouwelijke informatie. Wat in de Groeiclub besproken wordt, blijft in de Groeiclub.
- Eerlijkheid. We zijn eerlijk naar onszelf en bereid om in de spiegel te kijken. We zijn eerlijk naar anderen en draaien niet om de hete brij heen. We confronteren elkaar liefdevol, waar nodig.