Stick to the plan man! Zo stel je ambitieuze doelen die wél haalbaar zijn

1 miljard kilo vegan pasta verkopen of 10.000 ondernemers per jaar helpen. Doelen helpen je om koers te houden. Ze maken bovendien aan jezelf, jouw team, leveranciers en klanten duidelijk wat je wilt bereiken. Goede doelen dagen je uit om nét even iets verder te gaan dan je dacht te kunnen gaan. En als je dan terugkijkt, kun je tevreden zijn over je groei. Die is toch groter geweest dan je misschien eerst dacht. Wat zijn jouw persoonlijke doelen en de doelen van jouw onderneming? In dit blog helpen wij jou op weg om je doelen scherp te krijgen. Voor vandaag, dit jaar én in de toekomst!

Doelen dagen uit

Wat is jouw definitie van succes eigenlijk? Wanneer ben je een succesvol ondernemer? Wat wil je bereiken? Voor mij was succes heel lang afhankelijk van externe factoren. Ik zocht succes buiten mezelf en kon pas genieten van het leven als ik bepaalde doelen bereikt had. Ik was een rupsje nooitgenoeg.

Don´t get me wrong, ik ben voorstander van doelen. Want doelen helpen je om jouw zone of stretch op te zoeken. Ze helpen je om een grotere versie van jezelf te worden en je grenzen te verleggen. Om te groeien, iets waar ik ondernemers bij de Groeiclub dagelijks bij help. 

Een bekende oefening die de zone of stretch goed uitlegt gaat als volgt:

Ga staan

Maak jezelf lang…

Maak jezelf nog iets langer…

Maak jezelf nóg iets langer…

Je zult zien dat je bij elke ronde, jezelf nog iets langer kunt uitrekken. 

Grote en kleine doelen

Je hebt zowel grote als kleine doelen nodig. Een stip op de horizon, zodat je weet waar je naartoe gaat. Maar ook kleinere doelen voor jezelf en anderen, die je elke dag kunt halen. Je kan hier zo ver in gaan als je zelf wilt. Volgens mij heb je minimaal lange termijndoelen nodig zoals jaardoelen en kwartaaldoelen.

Zeker als je met een team werkt zijn maanddoelen, weekdoelen en soms zelfs dagdoelen ook een optie. Er zijn zelfs mensen die zichzelf doelen per dagdeel of uur stellen. Door jezelf deadlines op te leggen, te timeboxen, krijg je meer gedaan in minder tijd.

Je doelen aanpassen

Doelen stellen is een continu proces. Je grote doel hoef je niet vaak bij te stellen, kleinere doelen wel. Ik ben zelf nogal flexibel en heb daardoor de neiging mijn plan te vaak aan te passen. Mijn voormalig compagnon Joren zei dan altijd: stick to the plan man! Aan de andere kant kan rigide vasthouden aan een plan ook tegen je werken. Je moet hier zelf een goede balans in vinden.

Het is dus goed om doelen te hebben en daar aan vast te houden. Maar je moet ook kunnen meeveren als dingen veranderen. Als het maar past in het grotere plan.

Hierbij deel 3 manieren om aan je grote plan te werken voor de toekomst, en deze op te knippen tot een jaardoel en een dagdoel. Zo maak je jouw doelen én ambitieus, én haalbaar.

1. Big Hairy Audicious Goal (doel > 10-20 jaar)

Een BHAG is een groot, ‘harig’ en gedurfd doel dat je over 10 of 20 jaar wilt halen. De term Big Hairy Audacious Goal werd bedacht door Jim Collins en bekend gemaakt door Scaling Up auteur Verne Harnish . 

Je BHAG is een groots en meeslepend doel dat bij voorkeur ook getallen bevat. 

Bijvoorbeeld 1 miljard kilo vegan pasta verkopen, 10.000 ondernemers per jaar helpen of de bouwkosten van een duurzame woning halveren. Zelf denk ik dat een doel dat je why en een concreet getal combineert, het beste werkt.

Het is fijn om een BHAG te hebben waar je niet alleen zelf warm van wordt, maar waar anderen ook op aanhaken. Dat doe je door emotie te raken. Maar ook concreet te zijn, zodat wat jij vandaag doet, verband heeft met je grote harige doel. Bijvoorbeeld: Elke Nederlander in staat stellen zelf energie op te wekken (Groenpand), non-reusable plastic uit de voedselketen halen (Pieter Pot), data 100% groen maken (Nico Bonnet). Je kan de BHAG ook anders verwoorden, bijvoorbeeld als je het meest klantvriendelijke bedrijf wilt zijn van markt X of marktleider wilt zijn in branche Y….

Check ook dit filmpje:

2. Vivid vision (doel > 3 jaar)

Je BHAG, jouw grote doel over 10 of 20 jaar, is nog behoorlijk ver weg, buiten jouw zone of influence en misschien ´vaag´. Je weet niet hoe de wereld er dan uitziet en wie jij tegen die tijd bent. Je hebt daarom ook doelen dichterbij huis nodig. De Vivid Vision voor over 3 jaar is dan de ideale middenweg. Een periode van 3 jaar is dichtbij genoeg om te overzien, en lang genoeg om het vele werk dat nodig is om jouw doelen te halen, te kunnen verzetten.

Het idee van de Vivid Vision is bedacht door Cameron Herold. Om een Vivid Vision te maken, ga je echt tot leven brengen hoe je bedrijf er over 3 jaar uitziet. Je loopt als het ware rond in de toekomst. 

Tips voor het maken van een vivid vision:

Loop rondjes in je bedrijf over 3 jaar.

  • Wat zie je?
  • Wat hoor je?
  • Wat lees je over jezelf terug in de krant?
  • Hoe sta je bekend in de markt, hoeveel klanten heb je, hoe ziet je team eruit, welke rol heb jij in je bedrijf, waar ben je in gegroeid?

Je maakt op deze manier een document waarin je in verhalende stijl je bedrijf beschrijft hoe je bedrijf er over 3 jaar uit ziet. Het is de bedoeling dat je jouw visie echt tot leven wekt (vandaar ook vivid vision en niet gewoon vision).  

3. Doelen voor elke dag (>24 uur)

Doelen zijn sterk gekoppeld aan gewoonten. Er is namelijk maar één manier om doelen te halen en dat is door bepaalde dingen te doen en andere dingen te laten. Gewoonten zijn van grote invloed op je gedrag.

Toen ik net begon te ondernemen was ik een echte raging bull. Ik werkte zes dagen per week, twaalf uur per dag. Tot het moment dat ik bijna mijn beste vriend kwijt raakte, 10 kilo te zwaar was en het vele werken me steeds meer tegen ging staan. Zo leerde ik, the hard way, hoe belangrijk het is om balans te creëren in je leven en je bedrijf.

Ik moest leren om beter voor mijzelf te gaan zorgen (en weet inmiddels beter hoe dit moet).

Welke concrete gedragingen zouden jouw doel dichterbij kunnen brengen? 

Formuleer een eenvoudige dagelijkse eerste stap. Bijvoorbeeld: elke ochtend je hardloopschoenen aantrekken, als opstapje naar je nieuwe hardlooproutine. Begin klein met iets wat je moeiteloos en met succes kunt doen, ook al is je motivatie laag. Des te eenvoudiger de handeling, des te groter de kans dat het daarna een gewoonte wordt.

Vrijblijvende sparsessie

Wil je na het nadenken over jouw doelen een keer sparren over je bedrijfsplan? Wij helpen jou graag. Plan jouw vrijblijvende kennismaking

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!