Wat is jouw next move? 4 stappen om jouw strategie naar een hoger niveau te tillen

Een strategie is een manier om jouw doel te halen. Net als een schaker die een aantal zetten vooruit denkt, zal je ook als ondernemer vooruit moeten denken. Constant. En bij voorkeur samen met andere ondernemers die je scherp houden en helpen groeien.

1. Brainstorm over de mogelijkheden

Wat zou je doen als je onbeperkte tijd, geld en energie had, om je doel te bereiken? Dit is een belangrijke vraag om jezelf en je compagnons te stellen. Hoe vaak brainstorm jij over jouw doelen? En doe je dit samen met creatieve, strategische denkers die iets snappen van jouw onderneming? Door te brainstormen laat je los wat allemaal niet kan en kun je echt vrij denken in mogelijkheden. 

2. Breng de obstakels in kaart

Als je weet hoe je jouw doelen wilt bereiken, is het interessant om te kijken welke obstakels je succes in de weg staan. Wat houdt je tegen om jouw doelen te bereiken? Dit geeft input voor je strategie.

  • Beperkingen in jezelf die je kunt beïnvloeden. Je mindset, overtuigingen. Een beperkende money mindset bijvoorbeeld helpt niet mee als je wilt groeien, net als ontbrekende kennis over de pricing van je diensten;
  • Beperkingen in je bedrijf, die je kunt beïnvloeden. Een salesmanager die niet capabel is om je commerciële strategie uit te voeren, staat je succes in de weg;
  • Beperkingen die je niet kunt beïnvloeden. Pech of geluk. Een wereldwijde pandemie bijvoorbeeld of veranderende wetgeving. Je kan wel je strategie aanpassen, maar de pandemie of wet niet.

Als je doelen wilt halen, moet je obstakels/belemmeringen wegnemen. Dat maakt de weg vrij om je doel wel te halen. Het opsporen van de oorzaken waarom je niet scoort kost uiteraard tijd, maar is ook zeer waardevol. 

3. Kill your darlings

Een vuistregel in de journalistiek is: kill your darlings. Dit staat voor het weghalen van tekst (your darlings) zodat je er een leesbaar en helder artikel overblijft die draait om de kern.

Hetzelfde geldt voor het schrijven van jouw strategie. 

Als je alle opties uit de brainstorm hebt verzameld, mag je gaan snoeien om te kijken wat bruikbaar is en wat niet. In deze convergentiefase ga je jouw opties terugbrengen van heel veel, naar een longlist en daarna een shortlist van 3-5 strategieën. Daarbij bepaal je zelf aan welke criteria jouw strategie moet voldoen. Kun je die strategie bijvoorbeeld betalen? Heb je er een goed gevoel bij? Past een strategie bij jouw kernwaarden? Heb je de juiste competenties in huis om die strategie uit te voeren?

Tip is om hierbij niet teveel verschillende wegen te bewandelen zodat je focus houdt.

4. Blijf leren

Hoe weet je of je op het goede pad zit of op een doodlopend pad? Dit is deels een kwestie van onderzoek en feiten. Anderzijds van intuïtie en ervaring. Sowieso is het slim om advies van buitenstaanders te vragen en niet alleen op je eigen wijsheid te varen. 

Wat in elk geval niet werkt is blind blijven vasthouden aan een strategie die niet of nauwelijks werkt. Bovendien betekent vasthouden aan een strategie die niet werkt, dat er geen ruimte is voor een veel betere strategie. Je zult trial and error moeten toepassen om te ontdekken wat de beste manier is om jouw doelen te behalen. Blijf dus niet trekken aan een (half)dood paard, maar een kwestie van iets anders proberen dat misschien veel beter werkt.

Keep it simple, strategist!

Er is ontzettend veel geschreven en te vertellen over strategie. 

Belangrijkste om te onthouden over strategie is om:

  • Je strategie praktisch en simpel te houden. Dit zorgt dat iedereen om je heen snapt waar je mee bezig bent;
  • Je strategie samen met anderen te bepalen. Met je compagnon(s), maar ook met sterke accountability partners en/of een business coach. Wees niet te eigenwijs maar laat je voeden met sterke ideeën;
  • Je strategie regelmatig aandacht te geven. Doe dit minimaal eens per jaar, en besteed in elk geval elk kwartaal aandacht aan je strategie;
  • Je focus te blijven houden op de excellente uitvoering van je strategie. Uiteindelijk is dat waar je het verschil maakt. Lees hier ook onze tips over ambitieuze doelen stellen die wél haalbaar zijn.

Alleen ga je sneller, samen kom je verder

Plan jouw vrijblijvende kennismaking in.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!