Een strategie is een manier om jouw doel te halen. Net als een schaker die een aantal zetten vooruit denkt, zal je ook als ondernemer vooruit moeten denken. Constant. En bij voorkeur samen met andere ondernemers die je scherp houden en helpen groeien.
1. Brainstorm over de mogelijkheden
Wat zou je doen als je onbeperkte tijd, geld en energie had, om je doel te bereiken? Dit is een belangrijke vraag om jezelf en je compagnons te stellen. Hoe vaak brainstorm jij over jouw doelen? En doe je dit samen met creatieve, strategische denkers die iets snappen van jouw onderneming? Door te brainstormen laat je los wat allemaal niet kan en kun je echt vrij denken in mogelijkheden.
2. Breng de obstakels in kaart
Als je weet hoe je jouw doelen wilt bereiken, is het interessant om te kijken welke obstakels je succes in de weg staan. Wat houdt je tegen om jouw doelen te bereiken? Dit geeft input voor je strategie.
- Beperkingen in jezelf die je kunt beïnvloeden. Je mindset, overtuigingen. Een beperkende money mindset bijvoorbeeld helpt niet mee als je wilt groeien, net als ontbrekende kennis over de pricing van je diensten;
- Beperkingen in je bedrijf, die je kunt beïnvloeden. Een salesmanager die niet capabel is om je commerciële strategie uit te voeren, staat je succes in de weg;
- Beperkingen die je niet kunt beïnvloeden. Pech of geluk. Een wereldwijde pandemie bijvoorbeeld of veranderende wetgeving. Je kan wel je strategie aanpassen, maar de pandemie of wet niet.
Als je doelen wilt halen, moet je obstakels/belemmeringen wegnemen. Dat maakt de weg vrij om je doel wel te halen. Het opsporen van de oorzaken waarom je niet scoort kost uiteraard tijd, maar is ook zeer waardevol.
3. Kill your darlings
Een vuistregel in de journalistiek is: kill your darlings. Dit staat voor het weghalen van tekst (your darlings) zodat je er een leesbaar en helder artikel overblijft die draait om de kern.
Hetzelfde geldt voor het schrijven van jouw strategie.
Als je alle opties uit de brainstorm hebt verzameld, mag je gaan snoeien om te kijken wat bruikbaar is en wat niet. In deze convergentiefase ga je jouw opties terugbrengen van heel veel, naar een longlist en daarna een shortlist van 3-5 strategieën. Daarbij bepaal je zelf aan welke criteria jouw strategie moet voldoen. Kun je die strategie bijvoorbeeld betalen? Heb je er een goed gevoel bij? Past een strategie bij jouw kernwaarden? Heb je de juiste competenties in huis om die strategie uit te voeren?
Tip is om hierbij niet teveel verschillende wegen te bewandelen zodat je focus houdt.
4. Blijf leren
Hoe weet je of je op het goede pad zit of op een doodlopend pad? Dit is deels een kwestie van onderzoek en feiten. Anderzijds van intuïtie en ervaring. Sowieso is het slim om advies van buitenstaanders te vragen en niet alleen op je eigen wijsheid te varen.
Wat in elk geval niet werkt is blind blijven vasthouden aan een strategie die niet of nauwelijks werkt. Bovendien betekent vasthouden aan een strategie die niet werkt, dat er geen ruimte is voor een veel betere strategie. Je zult trial and error moeten toepassen om te ontdekken wat de beste manier is om jouw doelen te behalen. Blijf dus niet trekken aan een (half)dood paard, maar een kwestie van iets anders proberen dat misschien veel beter werkt.
Keep it simple, strategist!
Er is ontzettend veel geschreven en te vertellen over strategie.
Belangrijkste om te onthouden over strategie is om:
- Je strategie praktisch en simpel te houden. Dit zorgt dat iedereen om je heen snapt waar je mee bezig bent;
- Je strategie samen met anderen te bepalen. Met je compagnon(s), maar ook met sterke accountability partners en/of een business coach. Wees niet te eigenwijs maar laat je voeden met sterke ideeën;
- Je strategie regelmatig aandacht te geven. Doe dit minimaal eens per jaar, en besteed in elk geval elk kwartaal aandacht aan je strategie;
- Je focus te blijven houden op de excellente uitvoering van je strategie. Uiteindelijk is dat waar je het verschil maakt. Lees hier ook onze tips over ambitieuze doelen stellen die wél haalbaar zijn.