Ondernemen vanuit idealisme? Innoveer met techniek en verzin een slim verdienmodel!

Welk duurzaam probleem los jij op? Lindy Hensen, mede-oprichter van Tekkoo en Peel Pioneers, verkleint de grote afvalberg van sinaasappelschillen in ons land. Hierbij combineert ze haar idealisme met commerciële skills en technische innovatie. Aan alle ondernemers met een missie is haar advies: focus, blijf constant in gesprek met je klant maar houd het niet bij praten. Duurzaam ondernemen is een kwestie van vooral doen. In dit blog zetten we haar tips voor succesvol ondernemen vanuit idealisme op een rij. 

1. Kies werk dat écht ergens over gaat

Ze was net afgestudeerd. Met haar diploma voor Industrieel ontwerp en Innovatiemanagement in handen, maakte Lindy een belangrijke keuze. Wat ik ook ga doen, beloofde ze zichzelf, het moet écht ergens over gaan. Lindy:´Ik wil aan het einde van mijn leven kunnen zeggen dat ik een serieuze poging heb gedaan om de wereld een beetje beter te maken. Door de juiste technologie en verdienmodel te kiezen kun je zoveel meer voor de wereld betekenen!´

Echt iets bijdragen vanuit innovatie en techniek vormt de rode draad in de ondernemingen die ze vervolgens heeft opgezet. 

Met Tekkoo bijvoorbeeld, het bedrijf dat ze in 2015 samen met Bas van Wieringen oprichtte, helpt ze dagelijks grote bedrijven, provincies en semi-overheidsinstanties om hun innovatieprojecten succesvol uit te voeren. Een voorbeeld daarvan is het het groener oplossen van de last mile in de horeca door de bevoorrading te doen via elektrische voertuigen.

2. Los een (duurzaam) probleem op

Duurzaam ondernemen is een must volgens Lindy. ´We zijn aan het interen op de aarde en daar moeten we iets mee. Als je aan elk probleem een gezond verdienmodel koppelt, dan kunnen meer mensen hun schouders eronder zetten.´

Vanuit Tekkoo ontstond het verlangen om zelf ook een duurzame onderneming te starten. Dit was het begin van PeelPioneers, een start-up gespecialiseerd in de recycling van schillen van citroenen en sinaasappels. 

Het bestaansrecht van PeelPioneers? `Veel mensen zijn vers sap gaan drinken uit sapmachines in de supermarkt,´ vertelt Lindy. ´De sinaasappelschillen en het pulp dat overblijft vormt een gigantische afvalberg in ons land. De supermarkten zijn hierdoor in verlegenheid gebracht omdat ze niet de vierkante meters hebben al het afval op te slaan. Voor de afvalverwerkers vormen de zure sinaasappelschillen een verstoorstroom in de verwerking. Dat kan beter, dacht Lindy. 

3. Verzin een slim verdienmodel en zoek investeerders

De schillen en de pulp die ze ontvangen van supermarkten als Jumbo, werkt PeelPioneer op waardoor ze een nieuwe bestemming krijgen in de voedselketen. Lindy: ´Samen met Renewi verwerken we de schillen en het pulp tot olie. Dit product verkopen we aan partijen die het gebruiken om muffins een sinaasappelsmaak te geven. Maar ook aan producenten van schoonmaakmiddelen, veevoer en plantaardige vleesvervangers.´

Om dit allemaal voor elkaar te krijgen, bouwt PeelPioneers momenteel in Den Bosch de grootste schillenfabriek van Europa. Hiervoor haalden ze 10 miljoen euro aan funding op. Investeerders zijn onder andere private equity en regionale ontwikkel partijen, het European Circular Bioeconomy Fund (ECBF) en de Rabobank.

4. Blijf constant in gesprek met je klant om je dienst of product te valideren

Om dé schillenboer van de 21e eeuw in Europa te worden, is Lindy altijd bezig met the next step. Terwijl ze focust op de doelen, valideren zij en haar team constant hun product met de klant en de eindgebruiker. Dit doet ze volgens de Lean Start-up-methode zoals beschreven in het gelijknamige boek van Eric Ries.

Lindy: ´Alles wat je bedenkt is een aanname. Een aanname over dat er behoefte is aan jouw idee in de markt. Om erachter te komen waar de klant écht behoefte aan heeft, moet je je idee constant valideren bij de klant. Hierbij is het belangrijk om écht te luisteren, en niet meteen al de oplossing en jouw idee te pitchen. Een valkuil waar ik zelf ook zo nu en dan in trap.´

Op basis van klantgesprekken maak je vervolgens een prototype, die je opnieuw laat valideren door de klant. In het geval van PeelPioneers nam dat de vorm aan van een Minimal Viable Plant, een kleine fabriek. Een betaversie waarin PeelPioneers bewees dat ze een berg afval konden omzetten in een nieuw hoogwaardig product. 

Over in gesprek gaan met je klanten zegt Lindy: ´Bespreek je idee met zoveel mogelijk (potentiële) klanten. Vraag hierbij vooral hoe de klant dingen in het verleden heeft aangepakt. Tussen de regels door vind je dan het probleem dat je oplost en de exacte klantbehoefte. Vervolgens is het zaak om het verder af te pellen en jouw diensten aan te scherpen.´

5. Stop met praten, verzamel een team en kom in actie 

Goede ideeën zijn er genoeg, maar een goede uitvoer is key. Daarover zegt Lindy: ´Denk groot, focus en bedenk daarna: wat kan ik vandaag nog verbeteren? Denk daar goed over na en kom daarna zo snel mogelijk in actie. Van lang over duurzaamheid praten wordt de wereld niet automatisch beter! Verzamel mensen om je heen met wie je kunt lachen en een leuke samenwerking hebt. Professionals die ook in jouw idee geloven. Ga dan experimenteren, neem risico’s en blijf samen leren.´

Volgens Lindy is groeien een kwestie van trial and error, en de juiste prioriteiten stellen. Zo heeft ze besloten dat ze PeelPioneers sneller verder kan brengen vanuit haar rol als lid van de Raad van Commissarissen. De rest van de tijd steekt ze in Tekkoo. 

Los van haar idealisme voor de wereld, is haar verlangen voor de toekomst om financieel onafhankelijk te zijn. Lindy: ´Daarmee bedoel ik niet een datum prikken wanneer ik vervroegd met pensioen kan gaan. Het om het verkrijgen flexibiliteit en keuzevrijheid. Dat ik mijn keuzes niet meer hoef te baseren op het feit dat ik geld moet verdienen. Dat ik, als ik wil, er gewoon even uit kan stappen met mijn gezin.´

Happig op nog meer Groeivoer?

Heb jij dit blog gelezen en ben je hongerig naar nog meer groeivoer over ondernemen vanuit jouw idealistische doel? Luister naar de Groeivoer Podcast aflevering 116 via Spotify voor het complete interview met Lindy Hensen. Je kunt de podcast ook vinden via de website van Groeivoer, Spotify, iTunes of waar jij ook maar je podcasts vandaan haalt! Contact opnemen met Lindy kan via lindy@tekkoo.nl. Wij raden voor het voeren van betere gesprekken met je klant ook het boek  The momtest van Rob Fitzpatrick aan. 

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!