Geld is van de duivel, toch? Mijn 10 geboden voor ondernemers over geld

Hoe je over geld denkt heeft nogal een invloed op je ondernemerschap. In dit artikel doe ik een boekje open over mijn beperkende overtuigingen over geld. En hoe ik daar steeds meer aan ontsnap. Tips waar jij misschien ook iets mee kunt. 

De kameel en de commerciële tijger

Ik ben opgegroeid in een gereformeerd gezin. Wij gingen elke zondag twee keer naar de kerk. Daar hoorden we preken en werd uit de Bijbel gelezen. In de Bijbel staat een aantal dingen over geld verdienen. 

Zo staat in Mattheüs 18:24: “Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat.“  

Ik weet niet precies hoe het komt, maar ik heb die quote altijd in gedachten. En ook altijd gedacht dat geld verdienen slecht is. Misschien kwam het ook door mijn eerste compagnons, waarmee ik in 2008 een bedrijf begon. De ene compagnon was een enorme wereldverbeteraar en vond geld totaal niet belangrijk. De ander zei alleen maar dat als we de juiste dingen deden, het geld vanzelf wel zou komen. Ik voelde me, als de commerciële tijger van de drie, altijd schuldig dat ik zo bezig was met omzet, winst, klanten binnenhalen en offertes scoren.

Geld is een geheimpje 

Geld is voor veel mensen een taboe, iets waar je niet over praat. Liever praten we over impact. En toch kun je geen impact maken als je geld niet geregeld hebt. Het aardse (geld) en het hemelse (hogere doelen) hebben elkaar een beetje nodig.   

Inmiddels heb ik het volgende geleerd: 

  1. Geld is niet per se goed of slecht, het is wat je er mee doet dat bepaalt of geld goed of slecht maakt. Net als kernenergie en technologie;
  2. Geld is als zuurstof voor je bedrijf. Je hebt het gewoon nodig of je het nu leuk vindt of niet;
  3. Je kunt werken voor geld, maar je kunt geld ook voor jou laten werken. Of een combinatie van beide zoeken;
  4. Je kunt geld zien als een vorm van energie. Als jij positieve energie en liefde de wereld in stuurt door mooie en goede dingen te doen voor klanten, mag je die energie verwachten. Onder andere in de vorm van geld. Je kunt geld zien als bedankbriefjes die je van je klanten krijgt;
  5. Geld is een manier om waarde uit te drukken; als je te weinig geld hebt in je business, kan dat een gevolg zijn van gebrek aan eigenwaarde/zelfliefde (maar dat hoeft niet);
  6. Geld is ook iets heel praktisch; er zijn do’s en dont’s als het gaat om geld verdienen. Als je te weinig geld hebt in je business kan dat ook zijn omdat je nooit geleerd hebt hoe je het creëert;
  7. In dat opzicht is geld verdienen gewoon een skill. Net als schaatsen of portret tekenen. Als je het niet leuk vindt en er niet goed in bent, is de kans groot dat je er weinig van bakt. Maarja, omdat geld verdienen voor een ondernemer toch een basisvaardigheid is, moet je er toch wat mee 🙂 
  8. Als je niet door geld gedreven wordt, moet je er toch iets mee. Dus of er zelf beter in worden, er af en toe goed naar kijken, of iemand regelen die jouw commerciële kant voor z’n rekening neemt;
  9. Je hebt er niet snel te veel van. Je hoeft je dus niet snel schuldig te voelen. Zeker als kleine ondernemer ben je meestal mijlenver verwijderd van de rijkdom die 0,1% van de wereldbevolking heeft;
  10. Vul je eerst je eigen potjes en als je vindt dat je teveel geld hebt, zet dit apart en besteed het zo je wilt. Eigen potjes kunnen zijn: je salaris, arbeidsongeschiktheid, pensioen, belastingen, studie van de kinderen, een buffer voor onvoorziene omstandigheden, de salarissen van je medewerkers) en maak daarnaast een apart potje voor alles wat je weg wilt geven. Dan is het lekker duidelijk wat je voor jezelf wilt houden en wat je weggeeft. 

Een benaderingswijze die mij aanspreekt is het Robin Hood principe. Steal from the rich and give to the poor. Haal het meeste geld weg bij rijke klanten die toch veel te veel hebben en het geld prima kunnen missen. 

Wil je een keer sparren over geld en ondernemen? Kom dan langs bij de Groeiclub voor Ondernemers. Plan nu jouw kennismaking in!

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!