Succesvol worden door andermans problemen op te lossen

Veel succesvolle businesses hebben maar 1 missie: problemen oplossen. Welk probleem dat is verschilt natuurlijk. Maar de oplossing bieden voor een (urgent) probleem heeft zoveel waarde, dat mensen daar graag voor willen betalen. In dit blog leggen we uit hoe je dit principe kunt gebruiken om nóg succesvoller te zijn in je business. 

I will survive

Als mens zijn we geprogrammeerd om lui te zijn. Ons brein probeert namelijk onbewust zo zuinig mogelijk om te gaan met energie. Dat gebeurt ook als we een probleem tegenkomen. Die lossen we het liefst op met zo min mogelijk moeite. Of liever: graag laten we iemand anders ons probleem oplossen. 

Want wat ons brein wil is energie bewaren voor momenten die echt belangrijk zijn. Vroeger was dat misschien rennen voor een leeuw of de kinderen beschermen, nu is stress de vijand en willen we liever tijd en energie steken in dingen die er écht toe doen: betekenisvolle relaties aangaan, lol hebben, of impact maken of ergens onderdeel van willen zijn of uitmaken. 

Een ander belangrijk feit over ons brein is dat deze geprogrammeerd is om te overleven. Daarom scannen we de wereld om ons heen constant op gevaar of op bruikbaarheid.

Een verkooppitch, een website, of een e-mail die binnenkomt bekijken we dan ook altijd met in ons achterhoofd: what’s in it for me. 

Hiervoor gebruiken we hetzelfde overlevingsmechanisme dat we als holbewoners gebruikten om te kijken of bessen eetbaar waren. Want ook al leven we in een moderne tijd, ons brein werkt nog steeds hetzelfde. 

Jouw shit is mijn shit

Ook in het zakelijk verkeer beoordelen we mensen en bedrijven op hun capaciteit om onze problemen op te lossen. 

Niet alle ondernemers maken van dit feit gebruik. Andere ondernemers doen het onbewust, omdat ze hun onderneming nou eenmaal zijn gestart vanuit het verlangen om een bepaald probleem op te lossen. Een probleem dat ze zelf misschien eerst hadden. Denk maar aan al die burn-out coaches die eerst zelf een burn-out hadden.

Een kleine greep van ondernemers en bedrijven die dagelijks andermans problemen oplossen:

Word verliefd op het probleem

Heb je wel eens een gesprek gehad waarin iemand begon te vertellen over hoe zijn opa het bedrijf had opgericht? En daarna rustig het verhaal in chronologische volgorde voortzette?

Raincheck: hoe lang kon je hier écht naar luisteren? Of dacht je op een gegeven moment: leuk, maar what’s in it for me? Oftewel, ging je brein op standby modus om energie te besparen?

Hoe vaak denk je dat je zelf iemands brein op energiebesparingsmodus hebt gezet door teveel te vertellen over jezelf? In plaats van te luisteren naar de ander?

Om een goede business te runnen, moet je de problemen kennen van de klant. Voor succesvolle sales, moet je oprecht geïnteresseerd zijn in de problemen van je klant en hier naar kunnen luisteren.
Kortom: word verliefd op het probleem van je klant, zorg dat je deze compleet begrijpt. Vraag door. Vraag in zoverre door dat het misschien een beetje ongemakkelijk begint te voelen. 

Bied een helpende hand

Je denkt misschien: got the message. Ik luister voortaan beter naar de problemen van mijn klant. Wanneer mag ik dan beginnen over mijn oplossing?

Ons advies: niet te snel en pas na een zeer goede voorbereiding.

Een aantal maanden geleden was Alex Lie Hap Po te gast bij de Groeivoer podcast . Over het doen van een aanbod zei hij iets interessants.
Alex: ´Tijdens een klantgesprek weet ik vaak al precies wat iemand nodig heeft. Als je naar de dokter gaat, dan wil je dat die jou vertelt wat er moet gebeuren. Zo is het ook met verkoop. Mensen helpen kiezen waar ze naar verlangen – ook al weten ze soms niet precies wat dat is.´

Je zou hem een challenger salesperson kunnen noemen: iemand met een diepgaande kennis van de business van de klanten. Die vervolgens door te onderwijzen en leiderschap te tonen een helpende hand biedt. In het boek challenger sale staat dit bekend als:  teach, tailor en take control.

Welke problemen los jij dagelijks op voor jouw klant? Hoe goed kan jij luisteren? Stel jij jezelf ook op als een onderwijzer, een gids, iemand die een helpende hand biedt? Wie geeft jou hierover feedback? Met wie praat jij hierover?

Hongerig naar meer Groeivoer?

Wil jij graag jouw bedrijf tot een hoger niveau tillen? Kom dan een keer naar 1 van onze events.
Voor meer informatie over de werking van het brein en hoe je dit zakelijk kunt inzetten luister deze  podcast van Mike Simmons van Catalyst Sale.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!