Ondernemen met idealen: zo pak je het aan

Nadat Marnix Geus in 2016 de aandelen van ‘Hét PR Bureau’ verkocht, startte hij als maatschappelijk ondernemer diverse idealistische bedrijven. Hij richtte Blyde op, een idealistisch PR bureau, en The Present Movement: een stichting voor ondernemers die het leven van vluchtelingen verbeteren. Momenteel schrijft Marnix een boek waarin hij ondernemers aanzet om ook vanuit idealisme te ondernemen. Marnix: ´Veel mensen willen wel, ze weten alleen niet hoe.´ 

Als ondernemer ben je er toch vooral om winst te maken? De maatschappelijke problemen, die lossen de overheid en de goede doelen wel op. 

Ben jij het eens met deze gedachte?

Volgens Marnix is dit een oude overtuiging, een verhaal dat we elkaar nog vertellen. Maar wel eentje die steeds minder mensen geloven. Marnix: ´Als je een systeemverandering wilt, dan moet je de verhalen veranderen. Juist als bedrijf kun je het verschil maken in de maatschappij. Kijk maar naar Tony Chocolonely,  Triodos Bank en Dopper en andere social enterprises.´

1. Niemand is belangrijker dan de ander

´Ongelijkheid zal er altijd zijn,´ vertelt Marnix. ´De één is rijker dan de ander, of knapper of beter in het maken van podcasts. Dat betekent niet dat we elkaar ook ongelijk moeten behandelen. Gelijkwaardigheid gaat over dat je elkaar volledig respecteert. En de ander en jezelf niet belangrijker of minder belangrijk vindt dan de ander.´ 

Over het gelijkwaardig omgaan met personeel schreef Marnix het boek “MensenHandel”. Dit gaat over de wijze waarop we met werk omgaan en zouden moeten omgaan. Als fan van holacracy zou hij graag zien dat de traditionele relatie tussen manager of eigenaar en personeel wat meer verbroken zou worden. Marnix: ´Het zit´m al in de taal. We vragen elkaar: hoeveel man personeel heb jij. Alsof personeel alleen maar uit mannen bestaat en ons bezit is. Andersom wordt er ontzettend veel geklaagd over ´de baas´. Het zou mooi zijn als beide partijen meer hun verantwoordelijkheid zouden dragen vanuit hun eigen rol.´

2. Mens en milieu leidend, niet de winst

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is meer dan je zo nu en dan inzetten voor een goed doel of een percentage van je winst weggegeven. Wat je doet is niet de winst centraal stellen, maar een doel. Vanuit die gedachte richtte hij Blyde op, een idealistisch PR bureau dat wordt gerund door zijn vrouw Nynke Geus. ´Het bureau heeft Moeder Aarde uitgeroepen tot CEO. Dat is natuurlijk met een knipoog, maar het zorgt wel voor de goede gesprekken. Als dit écht zo zou zijn, voor welke klanten zouden we dan de PR verzorgen?´

3. Geven waar jij het meeste van hebt

PR is geen goed of geen slecht vak, zegt Marnix. Een tijdlang verzorgde hij de PR voor merken als Netflix, Spotify en Unilever. Marnix: ´In de loop der jaren kreeg ik steeds meer de behoefte om mijn talenten in te zetten voor the greater good. En dat is waar ondernemen vanuit idealisme ook om draait. Je expertise en talent inzetten om de wereld beter te maken. Het start met bewustwording dat iets ander kan, dat iets beter kan. Vervolgens ga je je erover inlezen en vergaar je kennis.  Je perspectief verandert en dat zet je in beweging. Als mens en als ondernemer. Vervolgens is het een kwestie van dat geven waar je het meeste van hebt, je talent inzetten.´

4. Zet vaker The Wisdom of the Crowd in

Stress, de ziekte van Lyme en jarenlang niet doen waar je energie van krijgt. Dit waren de redenen dat Marnix vertrok bij het succesvolle PR bureau dat hij ooit had opgericht. Een les die hij uit die tijd meeneemt is om nooit meer te regeren vanuit een ivoren torentje. Marnix: ´We hadden urenlange partner meetings over zaken waar de mensen op de vloer wellicht binnen korte tijd een vlijmscherp besluit over hadden kunnen nemen. Ik raad iedereen aan om meer te vertrouwen op the wisdom of the crowd.  Of het nou goed of slecht uitpakt, je kunt altijd nog bijstellen.´

Hongerig naar meer Groeivoer?

Luister naar de Groeivoer Podcast aflevering 119 via Spotify voor het complete interview met Marnix Geus. Je kunt de podcast ook vinden via de website van Groeivoer, Spotify, iTunes of waar jij ook maar je podcasts vandaan haalt! Wil jij koers houden en scherp gehouden worden? Lees hier meer over de Groeiclub.

Meer lezen over idealistisch ondernemen:

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!