De 5 groeilessen van idealistisch ondernemer Willemijn Wortelboer van RAW Paints

Willemijn Wortelboer combineert logica met onderbuikgevoel in het runnen van haar disruptieve verfmerk RAW Paints. Willemijn: ´Als je een idee hebt waar je 100 procent in gelooft, start dan gewoon. Je hart en onderbuikgevoel gaan je helpen groeien.´ In dit blog vertelt ze over haar groeipad en deelt haar 5 beste ondernemerslessen. 

RAW Paints produceert verfpoeder op basis van mineralen en gebruikt géén water in de productie noch in transport. Dat is beter voor de gezondheid van mens en aarde. Het was haar vriend Paulus die haar in 2015 op het idee bracht om met deze onderneming te starten. Waarom zit er water in een blik verf? Waarom kan water niet worden toegevoegd als er geschilderd gaat worden? Vanuit deze twee vragen ontwikkelden ze samen een verfproduct dat behalve duurzaam ook nog eens een oplossing biedt tegen een groot probleem in de verfmarkt: afbladderende verf. 

Willemijns ambitie met RAW Paints? ´Ik wil dat we de nieuwe Akzonobel worden van Nederland. Eind 2023 zijn wij de grootste verfproducent van Europa, en is het Witte Huis geschilderd met RAW Paints!´

Werk aan de winkel dus. 

1. Wees creatief en denk out-of-the-box 

De inmiddels 46 jarige Willemijn groeide op in Drenthe. Omdat zekerheid voor haar geen drijfveer is, koos ze al vroeg in haar carrière voor het ondernemerschap. Eerst als officemanager en later als projectmanager. Na de ontmoeting met gepassioneerd verfmaker Paulus, inmiddels ook haar levenspartner en compagnon bij RAW Paints, stortte ze zich op het verduurzamen van de verfmarkt. Het bedrijf levert aan professionele en hobbyschilders een unieke formule van verfpoeder zonder titanium dioxide en pesticides. Hiermee doet ze wat niemand in de verfmarkt doet: duurzame verf leveren in poedervorm. Willemijn: ´Paulus heeft zich driekwart jaar opgesloten in huis om de juiste formule te vinden. Mijn vader is chemicus en zei: deze ingrediënten zou ik niet gebruiken. Dat waren juist de ingrediënten waar we mee gingen testen. En bij de 13e formule was het raak. Het is het out-of-the-box kunnen denken, het creatief zijn dat RAW Paints naar het volgende niveau gebracht.´

2. Idealistisch opvoeden? Focus je op de oplossing dan komt de gedragsverandering vanzelf

We leven in een markt waarin consumenten ontzettend veel gemak ervaren. Zo kun je binnen 2 swipes een product bij Amazon bestellen en krijg je in Utrecht via Gorillas je boodschappen binnen 10 minuten thuisbezorgd.

We raken massaal gewend aan dit comfort, waardoor het voor idealistische ondernemers soms best hard werken is voor een massale adoptie van een nieuw concept dat misschien wat meer moeite vergt. Of op zijn minst een gedragsverandering, en dat betekent ook moeite doen. 

Willemijn merkte dat schilders in de vrij conservatieve verfmarkt ook best merkentrouw zijn. Wat de schilder niet kent, gebruikt-ie ook niet zo snel.  Daarom introduceert ze RAW Paints bij veel schilders via een pilotproject. ´Ga het gewoon maar eens voelen,´ zegt ze dan.

Hoe krijgt Willemijn schilders toch zo ver om het gewone verfblik laten staan? Willemijn: ´Door een oplossing te bieden voor een prangend probleem: afbladderende verf. Onze verf bladdert niet af. Door de focus te verleggen van idealisme naar het grootste probleem van schilders, trekken we ze over de streep om hun gedrag te veranderen. In het geval van RAW Paints is dit de bereidheid om zelf de verf zelf te mixen.´

3. Kies altijd voor de beste optie

Willemijn raadt iedereen bij het kiezen voor een product én het ontwikkelen van een product aan om altijd te kiezen voor de beste optie. Willemijn: ´Stel jezelf bij alle dingen die door je handen gaan, de dingen die je leest en ziet de vraag: is dit eigenlijk wel zo logisch? Zou het anders kunnen zodat iedereen er baat bij heeft en niet alleen ik? RAW Paints is missiegedreven: water is schaars, je kunt het efficiënter gebruiken.´

Over het verfproduct nog verder verbeteren zegt Willemijn: ´Momenteel halen we de ingrediënten voor de verf nog uit gemalen stenen. Onze volgende stap is het samenstellen van kleuren ranges met andere pigmenten uit de natuur. Door ze bijvoorbeeld uit bloemen te halen, of een ander natuurlijk afvalproduct. Zo wordt de verfpoeder behalve duurzaam ook circulair. Dit is een groeipad, want we kunnen niet ineens accelereren naar 1000 kilometer per uur in 10 seconden.´

4. Laat je onderneming op tijd los, net als je kinderen

Loslaten en vertrouwen is een groot thema voor ondernemers die willen opschalen met hun bedrijf. Ook voor Willemijn. ´Ik ben geen goede CEO, daar ligt niet mijn kracht. Dat weten de investeerders en partners ook. Bij het groeien heb je te maken met bepaalde fases. As we speak zijn we in gesprek met een sales en distributie partner die ons naar het volgende niveau wil helpen. Dat is precies wat ik wil: zorgen dat alles staat en dan loslaten.´

Haar inspiratie voor succesvol loslaten haalt ze uit haar moederschap. Ze is moeder van 5 kinderen en het runnen van haar bedrijf en moederschap lopen agendatechnisch én emotioneel door elkaar. ´Ik heb als moeder geleerd om los te laten. Als ik ook in staat ben om mijn kinderen los te laten, waarom dan niet mijn bedrijf? Mijn kinderen waren vrij vroeg zelfstandig, dat moest wel in de tijd dat ik nog alleen was. Beetje bij beetje werd de navelstreng steeds dunner. Als je je kinderen, net als je dienst of product, alles hebt meegegeven wat je wilde meegeven, dan is het tijd om los te laten. Net als mijn kinderen geef ik RAW Paints zo de kans om op eigen benen te staan.´

5. Gebruik je intuïtie én je verstand

Willemijn raadt iedere ondernemer aan om keuzes te maken op onderbuikgevoel en om vaker je intuïtie te gebruiken. Willemijn: ´
Als het niet goed voelt, doe het dan niet. Hoeveel geld er ook mee gemoeid is. Dan word je ongelukkig. Jouw onderbuik zegt je welke kant je op moet gaan. Als de hele groep zegt links, en jij zegt rechts, sla dan rechtsaf.´

Hoe werkt het luisteren naar een onderbuikgevoel concreet voor Willemijn?´Ik krijg het binnen en luister ernaar. Onderneem meteen actie.  Soms val ik daardoor wel eens een buil. Daarom vraag ik nu vaker aan onze investeerders en adviesraad: wat vind jij ervan? Zo vormen ze mijn klankbord. Mijn gevoel is niet net als mijn wil, ik sta graag open voor feedback.´

Hongerig naar meer Groeivoer?

Luister naar de Groeivoer Podcast aflevering 120 via Spotify voor het complete interview met Willemijn Wortelboer. Bekijk hier haar website over RAW Paints. Je kunt de podcast ook vinden via de website van Groeivoer, Spotify, iTunes of waar jij ook maar je podcasts vandaan haalt! Wil jij koers houden en scherp gehouden worden? We hebben elke maand een fysieke intervisie bijeenkomst met elkaar. 

Meer lezen over idealistisch ondernemen:

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!