Zo bouw je jouw dreamteam: 10 tips van succesvolle ondernemers

In 2018 besloot ik MijnStudent om te bouwen naar Eager People en mezelf misbaar te maken zodat ik meer vrijheid kon gaan ervaren. Het is een luxe waar ik hard voor heb gewerkt. Met name de transitie die ik moest maken naar loslaten en durven vertrouwen. Omdat ik jou ook die vrijheid gun deel ik hierbij de groeitips van diverse ondernemers over het opzetten van een zelfsturend en succesvol team. 

1. Zorg dat je hetzelfde denkt over kwaliteit

Emyron Paula is de auteur van het kinderboek Bananie. Tijdens een Groeivoer podcastgesprek vertelde hij het volgende over het bouwen van een team: ´Een creatief en goed lopend bedrijf bouw je samen. Dat doe je niet alleen. Het is een kwestie van goed kiezen met wíe je dat doet. Zelf werk ik het liefst samen met iemand die net zo’n hoge standaard heeft als ik. Je hoeft het niet eens zijn over alles, maar hetzelfde denken over kwaliteit is belangrijk. Als je daar hetzelfde naar kijkt, dan kun je de ander compleet vertrouwen in zijn taken en dus loslaten´

2. Geef je personeel veel vertrouwen

Bas van der Veldt is CEO bij AFAS, en was dit jaar ook te gast bij de Groeivoer Podcast om zijn groeilessen als ondernemer te delen. Bas: ´Wij geven ons personeel veel vertrouwen. Naar uitgaven onder de 100 euro wordt niet gekeken, bijvoorbeeld. Elke maand organiseren we een cultuurcafé voor de medewerkers. Dan is er extra aandacht voor de andere kant van werken: ontmoeten, inspireren, naar elkaar luisteren en gemotiveerd raken.´ 

3. Stel een divers en inclusief team samen

Het bouwen van een gebalanceerd team is het begrijpen van teamdynamiek. We neigen ernaar om mensen aan te nemen waarmee we een klik hebben, die op ons lijken. Maar dat zijn vaak mensen met hetzelfde profiel en achtergrond, waardoor er een tunnelvisie of soms teveel van hetzelfde kan ontstaan.

Steeds meer bedrijven kiezen er dan ook voor om teams te mixen. Qua skills, maar ook qua achtergrond. Over inclusiviteit zegt Bas van AFAS: ´Ik wil dat iedereen zich welkom voelt in ons bedrijf. We hebben inmiddels ook boeddhisten, atheïsten, moslims en een transgender in dienst. Behalve de afdeling systeembeheer die nog voornamelijk alleen uit mannen bestaat, zou ik AFAS omschrijven als een vrouwelijk bedrijf. Vrouwen zijn gericht op empathie, purpose, verbinden en lange termijn, eigenschappen die AFAS typeert. Niet zelden plaatsen we daarom bij een vacature dat we de voorkeur hebben voor een vrouw.´ 

4. Werk constant aan procesverbetering

Edwin Vlieg van Moneybird vertelde in dit Groeivoer Podcastgesprek dat hij altijd erg terughoudend is in het aannemen van mensen, maar juist inzet op het verbeteren van processen waardoor er minder mensenwerk aan te pas hoeft te komen. Edwin: ´Door gefocust en efficiënt samen te werken hoeven we niet veel mensen aan te nemen. Constant stellen we onszelf de vraag: wat kunnen we tweaken in het proces? We lossen zoveel mogelijk op met software, waardoor we klantvragen voorkomen en de afhandelingstijd verkorten. Daardoor kunnen we het af met een klein team. Ons team bestaat daarom slechts uit een supportteam voor klantenservice en een team van projectontwikkelaars.´

5. Strenge selectie aan de poort

De volgende tip die Edwin heeft is: zorg voor een strenge selectie aan de poort. Edwin: ´We laten ons personeel altijd eerst een opdracht doen. We halen zo alleen kwaliteit binnen, dat is het gevolg van onze strenge selectie aan de poort. Een goede onboarding vinden we ook belangrijk: iedereen krijgt een buddy toegewezen om goed te kunnen landen binnen de organisatie.´ 

Marnix de Geus vertelde mij onlangs in dit podcastgesprek dat het binnenhalen van A-players soms ook gewoon een kwestie van geluk is. Bij de start van zijn bedrijf namen ze iemand aan die net zo gemotiveerd was als hem en zijn zakenpartner om te groeien. Dit heeft gezorgd voor een exponentiële groei in de begindagen van Het PR Bureau.

6. Selecteer jouw personeel op mindset

Behalve kijken naar skills en het CV, is ons advies om vooral ook veel tijd te nemen om iemands motivatie en mindset te leren kennen. 

Zo neemt Groenpand alleen mensen aan die hun duurzame missie voor 100% delen, ook al betekent dit een tijdelijk personeelstekort. 

Lindy Hensen van Tekkoo en PeelPionier daarover: ´Verzamel mensen om je heen met wie je kunt lachen en een leuke samenwerking hebt. Professionals die ook in jouw idee geloven.´

7. Laat het los

Merijn Everaarts heeft leren loslaten toen hij besefte dat hij geen goede CEO was voor Dopper. Het duurde lang om de juiste persoon te vinden, iemand die het bedrijf met zoveel passie runt dat het wel van haarzelf lijkt te zijn. Merijn vertelt in deze Groeivoer podcast dat het prachtige resultaat van Dopper grotendeels te danken is aan Virginia Yanquilevich. Merijn: ´Zij is het die de teams heeft ingericht en aanstuurt. Ik stuur niemand rechtstreeks meer aan, maar heb wel contact met diverse medewerkers.´

8. Hire slow, fire fast

Ronald van de Streek van Van Der Streek Bier vertelde in deze Groeivoer podcast dat hij soms niet eens het CV bekijkt van een sollicitant. Dat betekent niet dat hij geen aandacht besteedt aan zijn personeel, want volgens hem heeft het personeel het biermerk gemaakt tot wie ze nu zijn.  

´Ik neem mensen aan op basis van intuïtie, neem de tijd om te kijken of het klikt. Als criteria kijk ik vooral naar iemands wil om te leren. Met een lerende houding kun je veel meer voor elkaar krijgen dan met de juiste studie of ervaring.´

Als een professional toch niet de match is die je zoekt of de sfeer verziekt? Ronald: ´Bij ons mag je falen. En daarvan leren. Ik ben niet het type manager dat je dan een hokje induwt om te praten. Daar heb ik zelf een grote hekel aan. Maar als het echt niet gaat, dan kan ik ook snel de knoop doorhakken. We zijn geen vriendengroep. Het moet wel wérken!´

9. Ken uzelf en hire someone smarter than you

Uitzoeken wie je zelf bent en wat jouw tekortkomingen zijn, is de eerste stap in het samenstellen van een gevarieerd team. Als je dat scherp hebt, dan kun je professionals uitzoeken die goed bij jou passen en met jouw zwakke kanten kunnen omgaan. Het beste huur je ook iemand in die veel slimmer is dan jij, om jouw bedrijf verder te helpen groeien.

Ben je een creatieveling net als ik? Dan ben je waarschijnlijk niet zo goed in orde houden. Mijn virtual assistant Lotte is daar juist heel erg goed in en vult mij daarin aan. Dat is een voorbeeld van iemand inhuren die slimmer is dan ik.

10. Investeer in overdraagbaarheid

Door processen uit je hoofd te halen en op papier te zetten worden ze overdraagbaar. Je kunt ze gaan delegeren waardoor jij meer vrijheid hebt om andere dingen te doen. Als jij er niet bent, kan iemand je werk overnemen. Als een teamlid weg gaat, kan een ander teamlid gemakkelijker ingewerkt worden. Je collega’s hoeven niet steeds alles aan jou vragen, maar je kunt gewoon verwijzen naar de werkwijze die op papier staat (read the manual). Hier lees je meer tips over het aanscherpen van je werkprocessen.

Groeien doe je samen

Ben jij op zoek naar meer business, meer focus, een betere werk-privébalans? Ben jij er ook van overtuigd dat tijd, geld en energie steken in jouw persoonlijke groei gaat zorgen voor een exponentiële groei van jouw bedrijf? Wil jij ook werken áán je bedrijf en niet ín je bedrijf? Een team bouwen en opschalen? Zoek jij sparringpartners en accountability partners om jou scherp te houden?

Is jouw antwoord op het merendeel van die vragen ´ja´?

Dan ben je van harte welkom om een keertje te komen kijken bij de Groeiclub voor ondernemers. Hier vind je al onze events.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!