De groeilessen van Richard Burger die met Swapfiets de mobilitysector challenged

Richard Burger is één van de founders van Swapfiets. Het bedrijf dat de mobility sector challenged is de afgelopen 7 jaar flink gegroeid. Hoe hebben ze dat geflikt? Hoe is het om met een investeerder te werken? In dit blog deelt hij zijn groeilessen.

Als je in een studentenstad woont is de kans groot dat je ze wel kent. Swapfietsen zijn herkenbaar aan de blauwe voorband en zijn marktleider in het aanbieden van fietsmobiliteit op abonnementsbasis. Ze werden groot met het verhuren van fietsen aan studenten, maar Swapfiets heeft inmiddels ook een aanbod voor andere doelgroepen. Wat begon als een idee van 3 ondernemende vrienden op een terras in Delft groeide mede dankzij de incubator Yes! Delft en investeerder Pon uit tot een flink bedrijf. Met 1100 medewerkers bedient Swapfiets 220.000 klanten in België, Duitsland en Denemarken. Binnenkort volgt de uitrol naar Barcelona, Milaan, Londen en Parijs! En over de groeistappen daarna is ook al nagedacht.

Wat is de missie van Swapfiets?

´Ons missie is steden leefbaarder maken met daarin fietsen als middel. Een fiets stoot 90% minder uit dan een voertuig, en als je dat ook nog circulair doet… We werken daarom aan een 100% circulaire fiets. Daar zijn we nog niet, maar je moet grote doelen stellen om op een andere manier te gaan denken. Zo ontstaan er andere routes. Door er gewoon voor te gaan, kom je op een plek waarvan je van tevoren niet had gedacht had dat je daar zou komen.´

Swapfiets is de afgelopen 7 jaar dus flink gegroeid. Hoe hebben jullie dat geflikt?

´We zijn Swapfiets gestart vanuit onze eigen behoefte. Een fiets is soms kapot, wordt gestolen… Door een fietsabonnement aan te bieden verkopen we een service:  namelijk van A naar B zonder gedoe. Als er wel gedoe is, dan mag je bij ons swappen. Eerst waren het de vrienden van onze vrienden die we er enthousiast mee maakten. Zij vertelden het weer verder en al snel groeide het klantenaantal uit tot 60 klanten. Na investering van vrienden en familie, stond de teller al snel op 200. Dat was het make-of-break-moment: blijft Swapfiets een studenteninitiatief of gaan we het naar de maan brengen.´

Hoe heb je jezelf ontwikkeld om het tempo bij te kunnen benen?

´In het beginstadium van ons bedrijf hebben we coaches betrokken bij onze onderneming. Die hebben veel voor mij en mijn compagnons Martijn en Dirk betekent. Dat is belangrijk. Want of jij groeit, of het bedrijf groeit om jou heen. Lange tijd voelde Swapfiets aan als een groep vrienden die iets vets aan het doen is. Daarna professionaliseer je, en ga je mensen aannemen die niet je vrienden zijn maar die goed zijn en die passen bij het bedrijf. Dat is nog steeds een grote leerschool.´

Hebben jullie last gehad van groeipijn?

´Bij de grote groei die wij hebben doorgemaakt, wordt er veel van je verwacht. Iedereen is keihard aan het werk. Dan kan het soms wel eens stil zijn. Als iedereen druk is, dan is het een enorme uitdaging om zelf het antwoord te vinden. Behalve iemand die vrolijk is en een bak met energie heeft, ben ik een vastberaden persoon met een stevige mening. Ik heb geleerd om open te staan voor anderen, om te luisteren. Dan is het nooit lonely at the top. Je hoeft het niet alleen te doen. Hoe groot we ook zijn, ik probeer benaderbaar te blijven voor iedereen binnen en buiten Swapfiets.

Op organisatorisch vlak hebben we onszelf als compagnons opnieuw moeten uitvinden. Inmiddels hebben we een goede taakverdeling.´

Waar liepen jullie tegenaan bij de internationale groei van Swapfiets?

´Nederlanders hebben een cowboy-mentaliteit, zo van: just do it. We starten gewoon en kijken wel wat we tegenkomen. Dat zie je minder bij Duitsers bijvoorbeeld, die denken alles vooraf structureel uit. Dat is hun kracht. Omdat wij een andere houding hadden, liep de uitrol daar niet meteen soepel. We hebben hiervan geleerd. Meeveren is belangrijk. Kwestie van seek to understand before getting understood. Inmiddels zijn we zo ver dat we concepten graag bij ons Duitse team pitchen. Dan krijgen zij ownership en rolt er een rock solid concept uit. Als iets niet soepel loopt, proberen we nu constant te begrijpen waar het vandaan komt. Zolang je het gesprek blijft voeren, kom je een heel eind. Open blijven blijft een uitdaging, net als binnen heel Europa de neuzen dezelfde kant op houden. Maar zolang je begripvol, open en transparant blijft, dan kun je alles samen oplossen.´ 

Wat is nu jouw taak binnen Swapfiets?

´Ik ben nu verantwoordelijk voor alle duurzame initiatieven binnen het bedrijf, dit doe ik met een klein team. Het is leerzaam om dingen via anderen voor elkaar te krijgen. Niet alles is zichtbaar, maar wat we willen bereiken is echt een beweging in gang zetten in de mobility markt op het gebied van circulariteit. Circulair denken gaat veel verder dan alleen recyclen. Het is een businessmodel dat veel logischer is dan een lineair proces, waarbij je de aarde uitput. Waar we naartoe willen is de houdbaarheidsdatum van een fiets zo lang mogelijk rekken. Een fiets voldoet technisch gezien zolang het frame in orde is. De rest van de fiets bestaat uit features, losse onderdelen. Waar ik naartoe wil is dat onze leveranciers hun onderdelen as a service gaan aanbieden. Dan gaan ze vanzelf de focus verleggen naar een lange houdbaarheidsdatum, in plaats van fast fashion. Momenteel loopt er een pilot met één partij en dit gaat de maatstaf zetten voor toekomstige samenwerkingen. Hoe mooi is het als we samen met onze leveranciers de innovatiekracht kunnen vergroten?´

Hoe is het om met een investeerder te werken? 

´Na 1,5 jaar van grote groei was het tijd om groter te groeien, met een investeerder aan boord. Hiervoor zijn we in contact getreden met grote mobility-spelers in Nederland. Het was een spannend traject, maar voelde aan als een logische stap. Via incubators Yes! Delft, rolden we er eigenlijk een beetje in. We hoorden 10 keer ´nee´ voordat de ´ja´ viel.  Het was PON die ons als 3 enthousiaste gasten zag staan met een concept dat loopt én veel groeipotentie heeft. PON is een strategische investeerder, dus behalve geld ook veel kennis in ons pompt om verder te groeien. En dat bevalt heel goed. Omdat de investeringen groter zijn, challengen ze ons op nieuwe ideeën. Dat is logisch. Maar als je echt overtuigd bent van je idee, dan vind je wel een manier om het voor elkaar te krijgen. Mijn mening is dat een succesvol bedrijf constant innoveert. Zo denken we er nu over na om onderdelen van hennep te maken, daar zijn we in Nederland immers goed in. Voor dit soort innovatie is ruimte, maar alleen als je een goed doortimmerd plan hebt.´

Blijft Swapfiets bij de fiets, of gaan ze aanpalende markten aanboren?

´In deze klimaatcrisis zijn wij de eerste generatie die dat ook echt beseft. En misschien de laatste die er écht wat aan kan doen. De komende 20 jaar worden kritisch, voor iedereen. Onze droom is een beweging in gang zetten waarin de circulaire economie het nieuwe verdienmodel wordt. Ik denk dat we samen een hele mooie wereld kunnen creëren als we de totale levensduur van onze spullen massaal gaan verlengen. Nu zijn we nog een Europese speler in fietsen. Maar we noemen onszelf een e-product company. We willen ook starten met e-bikes, elektrische steps en scooters. Dus van aanbieder van bicycle as a service willen we de markt veroveren als mobility as a service speler. ´

Zullen we verbinden? 

Zijn we nog niet verbonden met elkaar? Voeg mij, Gerhard te Velde, toe op LinkedIn. Ik leer je graag kennen!
Wat is Groeivoer? Groeivoer helpt ondernemers groeien. Dat doen we met 1-op-1 business coaching en de Groeiclub voor Ondernemers.

Hongerig naar meer Groeivoer?

Luister naar de Groeivoer Podcast aflevering 121 via Spotify voor het complete interview met Richard Burger. Bekijk hier zijn website over Swapfiets. Je kunt de podcast ook vinden via de website van Groeivoer, Spotify, iTunes of waar jij ook maar je podcasts vandaan haalt! Wil jij koers houden en scherp gehouden worden? We hebben elke week een online sessie met elkaar en 1 fysieke maandelijkse meeting met elkaar.

Meer lezen over idealistisch ondernemen:

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!