Jezelf beperken: zo tackle je jouw grootste groeiremmers

Je bepaalt zelf waar je in wilt groeien. Dat kan groei in omzet, winst en persoonlijk inkomen zijn. Maar ook groei in positieve impact, focus, bewustzijn, persoonlijk leiderschap, gezondheid en relaties met anderen. Welke groeikansen laat jij momenteel liggen? Grote kans dat deze te maken hebben met jouw beperkende overtuigingen. Om je een duwtje in de goede richting te geven, zetten we er een aantal groeiremmers op een rij die we vaak tegenkomen bij ondernemers.   

Hoe je denkt beïnvloedt de keuzes die je maakt, je gedrag en daarmee de resultaten die je boekt in zowel je bedrijf als de rest van je leven. Door jouw beperkende overtuigingen (limiting beliefs) op te sporen, ga je fijner en beter groeien. 

Het verbeteren van je mindset begint met bewustzijn van belemmerende overtuigingen. Vervolgens ga je op zoek naar manieren om je gedachten te veranderen. 

1. Ik ben niet belangrijk, goed genoeg en waardevol

Veel ondernemers blokkeren hun groei door beperkende gedachten als: is mijn product wel goed genoeg? Ben ík wel goed genoeg? Uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel bleek dat van de 105.000 startende ondernemers maar liefst 66% aan een gebrek aan zelfvertrouwen had. In principe logisch, want je start iets nieuws. Toch kampen ook ondernemers die al wat langer meedraaien met een gebrek aan zelfvertrouwen als blokkade voor nog meer succes. 

Waarom is dit een probleem? Als je de overtuiging hebt dat jij niet zo belangrijk bent, kies je vaak voor de underdog positie, terwijl je waarschijnlijk op bepaalde fronten écht een top dog bent. 

Het gevolg van deze overtuiging is dat je te lage tarieven rekent en jezelf onvoldoende profileert. Een betere gedachte: ik hoef niet overal goed in te zijn, want ik ben kneitergoed in… Oftewel: gaan staan voor wat wij noemen jouw zone of genius (welke dat is ontdek je tijdens het week 6 van het programma Geniaal Groeien).

Kortom: je mag gaan staan voor je waarden en laten zien wat je waard bent. Zoals een Groeiclub lid een keer zei: “own your rank, and share it“.  Of zoals Jikkie Has, auteur van het boek Zakelijk Zelfvertrouwen zegt: zelfvertrouwen is net als seks, van te weinig word je chagrijnig

2. Geld is niet belangrijk

Als je de overtuiging hebt dat geld niet belangrijk is, kan dat tegen je werken. Zelf worstelde ik ook met beperkende overtuigingen over geld (hier doe ik daar een boekje over open). 

De negatieve gevolgen van een beperkte money mindset zijn:

  • Te weinig winstgevendheid;
  • Te weinig privé salaris en altijd de eindjes aan elkaar moeten knopen.

Geld is wel degelijk belangrijk voor een bedrijf en je hebt er bijna altijd meer van nodig dan je dacht. Dus je moet het gewoon fixen. Een betere gedachte: geld is niet mijn hoofddoel, maar wel belangrijk.

Jij bent zelf degene die aan de slag moet met deze beperkende overtuiging, waar deze vandaan komt is voor iedereen weer anders. 

Als je dit herkent, dan geven we je alvast een aantal tips mee:

3. Ik heb niemand nodig om te groeien

Ondernemers zijn eigenwijze mensen die het wiel graag zelf uitvinden. We hebben wel eens de neiging dat we het allemaal wel weten. En het zelf kunnen. Natuurlijk weet je veel maar niet alles. Het is interessant om je te richten op wat je nog niet weet. Met die growth mindset, kun je heel ver komen. Vraag je altijd af wat je van een situatie of een persoon kan leren, hoe je iets in een nieuw licht kan zien. Een betere gedachte: ik kan altijd iets nieuws leren.

Zelf je problemen oplossen en niet daarover communiceren komt ook veel voor. Als je denkt dat jij degene bent die altijd alle problemen op moet lossen, zal het lastig zijn om te delegeren. Daarmee houd je jezelf waarschijnlijk klein. Een betere gedachte: als ik een probleem heb, moet ik iemand zoeken die het voor mij kan oplossen.

In het onderdeel ´Een dreamteam om jou heen bouwen´ van Geniaal Groeien komt aan bod hoe je de juiste mensen om je heen kunt verzamelen en kunt opschalen. Hier lees je hoe je zelf vandaag hiermee al kunt beginnen. Echt goede mensen versnellen de groei van je business. Daarom verzamelen succesvolle ondernemers vaak coaches en andere ondernemers om zich heen om hen te helpen. En besteden veel aandacht aan het bouwen van een goed team. Het zijn de mensen die je om je heen verzamelt die het verschil maken. Moet je natuurlijk wel open staan voor hun advies ;-).

4. Ik durf geen afscheid te nemen van klanten die niet bij mij passen

Als je bij teveel verschillende klanten zit, of bij de verkeerde klanten, kan dat je groei vertragen. Bij de juiste klanten zitten kan je groei enorm versterken. Stel dat je websites bouwt en 20K omzet per maand wil doen. Die haal je veel gemakkelijker binnen bij klanten die gemiddeld 10K per website uitgeven, dan klanten die gemiddeld 2K budget hebben. Bij klantgroep A hoef je maar 2 klanten te helpen die maand. Bij klantgroep B moet je er 10 helpen. Terwijl de handling van één klant van 2K waarschijnlijk net zoveel tijd en moeite kost als een klant van 10K omzet.

Wanneer ga jij jouw eerste klant ontslaan?

5. Ik durf niet vanuit mijn missie te ondernemen 

Als jij een inspirerende missie hebt waar mensen ‘op aan gaan’ zul je sneller de juiste mensen aantrekken. Zowel klanten als medewerkers worden blij van waar jij voor staat en voor gaat. Je missie helder hebben en scherp kunnen verwoorden helpt dus bij je groei. Check ook dit filmpje van Simon Sinek over de Why: People don’t buy what you do, they buy why you do it”.

Als je er nog over twijfelt of een idealistisch verdienmodel wel genoeg geld in het laatje brengt, kijk dan goed hoe andere ondernemers hun brood verdienen met iets waar hun hart sneller van gaat kloppen.

Hierbij een greep uit de groeilessen van ondernemers uit ons netwerk:

Groeien doe je samen, niet alleen

Bij de Groeiclub draait alles om groei. Groei van jou als persoon en als ondernemer. Groeivoer is een MasterMind opgericht voor ondernemers die elkaar helpen groeien. We houden elkaar een spiegel voor, sparren en delen onze ondernemerslessen. Je hoeft je niet beter of groter voor te doen, je mag gewoon zijn wie je bent. 

Ben jij op zoek naar meer business, meer focus, een betere werk-privébalans? Ben jij er ook van overtuigd dat tijd, geld en energie steken in jouw persoonlijke groei gaat zorgen voor een exponentiële groei van jouw bedrijf? Zoek jij sparringspartners en accountabilitypartners om jou scherp te houden?

Is jouw antwoord op die vragen ´ja´?

Dan ben je van harte welkom om een keertje te komen kijken bij de Groeiclub voor ondernemers. Hier vind je al onze Events.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!