De 4 groeilessen van Martijn van installatiebedrijf Verspeek

Bij installatiebedrijf Verspeek passen ze de lessen van Jos Burgers toe om fans te creëren in plaats van klanten. Martijn Verspeek, eigenaar van het bedrijf, deelt tijdens de Groeivoer podcast zijn belangrijkste ondernemerslessen. 

In zijn jonge jaren hielp Martijn zijn vader in het installatiebedrijf. Na een tijd je nam hij installatiebedrijf Verspeek over. Niet snel daarna transformeerde hij de kleine eenmanszaak tot een succesvolle regionaal bekende speler met bijna 30 medewerkers. Hoe heeft hij dat gedaan?

1. Groeien in de juiste richting

Vraag aan Martijn hoe hij nog verder wil groeien met zijn bedrijf, en hij wordt een beetje kritisch. Martijn: ´Ik zie veel ondernemers maar doorgaan. Constant willen groeien in omzet, personeel en eigendommen. Een groot huis, zwembad, een dikke auto. Voor mij zit groei niet in de entourage, het is eenvoudiger, kleiner. Het zit´m in je niet druk maken om dingen die je niet kunt veranderen bijvoorbeeld. Accepteren en weer doorgaan. Tijd doorbrengen met je kinderen.´

Toen zijn vriendin de ziekte van Lyme had moest hij gedwongen veel tijd thuis doorbrengen. Even stil worden gezet was het beste wat hem kon overkomen, vertelt hij. Anders zou hij constant doorgaan en weinig thuis zijn.

Martijn geeft aan dat hij met zijn installatiebedrijf liever niet veel groter wil groeien qua omvang, maar liever groeit in kwaliteit. ´Ik focus mij op het beter maken van de jongens op de vloer. Niet alleen qua het werk, maar ook privé. Daarom praat ik veel over emoties met ze.´

2. Vertrouwen geven om vertrouwen te krijgen

Verspeek staat in de belangstelling vanwege de originele bedrijfsvoering. Een voorbeeld daarvan is dat ze nooit om een handtekening vragen aan een klant. Martijn: ´We hebben met elkaar een angstcultuur opgezet waarin we elkaar niet vertrouwen. Ik kan je vertellen: als jij vertrouwen geeft, dan krijg je er vertrouwen voor terug.´ Volgens Martijn gaat dat eigenlijk altijd goed. Behalve die ene keer toen ze 25.000 euro hierdoor verloren. Martijn: ´We hadden toen kunnen zeggen: oké, we vragen voortaan weer een handtekening. Maar ik heb er bewust voor gekozen dat niet te doen. Als kind waren we eerlijker, hadden we meer plezier. Ik wil dat dat nu niet anders is.´

3. Van klanten naar fans

Als je het aan Martijn vraagt, dan bestaan over een aantal jaar de kleine installatiebedrijven niet meer. Dan heb je aan de ene kant de gevestigde orde zoals Veenstra en Breeman, de grote nieuwkomers zoals CoolBlue en aan de andere kant de installateurs die als ZZP´er werken. Martijn: ´Om een installatiebedrijf daartussenin te hebben qua omvang moet je je stinkende best doen. En dat doen wij. Ik bouw aan een bedrijf waarvan de mensen denken: het is én heel persoonlijk, maar heeft wel de professionaliteit van een groot bedrijf.´

Hoe hij dat doet? Door constant nieuwe stapjes te zetten richting professionaliteit. Een kwestie van gewoon proberen en doen. Praktisch gezien is dat door een nieuw ERP-pakket te installeren. En qua gedachtegoed is het  Jos Burger die een grote rol speelt in hoe hij zijn bedrijf runt.  Martijn: ´Onze doelgroep zijn de boerendorpen rondom Valkenswaard. Daar waar mensen koffie en worstenbroodjes klaarzetten voor onze medewerkers, en met trots ons bord in de tuin zetten. Dat zijn de mensen aan wie wij warmte leveren. In de manier waarop en natuurlijk via de CV-ketels die we installeren.  Wij zoeken geen klanten, wij zoeken fans. ´

4. Wel verbonden maar niet meer in de operatie

Het heeft Martijn best wat moeite gekost om uit de operatie te gaan. Het was vooral lastig voor hemzelf, want hij helpt nou eenmaal heel erg graag. Pas toen hij erachter kwam dat hij zelf inmiddels niet meer de snelste route was naar een oplossing, lukte het hem om mensen effectief door te verwijzen. Martijn: ´Het proces loopt perfect, iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Toch bleven mensen mij benaderen. Nu zeg ik: we gaan je helpen, bel even onze vaste lijn. Dat is sneller en beter. In het begin was dat heel lastig, ik ben zo verbonden met het bedrijf! Maar ik hield vol, en nu ben ik uit de operatie. Het is een kwestie van constant delegeren en doorverwijzen. De ruimte die ik daardoor extra heb, gebruik ik om te praten met onze medewerkers. How can I help you, vraag ik ze dan, waar wil je naartoe? Een tijdlang ging ik met ze uit eten, daarna ontdekte ik wandelcoaching. Het heeft iets moois, samen dezelfde kant op wandelen. Wat ik nu doe is om de week met de jongens meewerken. Werkpak aan en hoppa, aan de slag. Weer even lekker installeren, samen met het team.´

Benieuwd naar het gesprek met Martijn? Beluister hier de podcast.

Groeien doe je samen

Ben jij op zoek naar meer business, meer focus, een betere werk-privébalans? Ben jij er ook van overtuigd dat tijd, geld en energie steken in jouw persoonlijke groei gaat zorgen voor een exponentiële groei van jouw bedrijf? Wil je graag groeien en doe je dat graag samen? Misschien is de Groeiclub voor ondernemers iets voor jou.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!