Communities zijn hét geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements. Maar wat is een community en waarom zou je hier als ondernemer in moeten investeren? We vroegen het tijdens een Groeivoer podcast aan Maartje Blijleven, de bekendste community specialist van Nederland en België en auteur van We love communities.
Volgens Maartje gaat community building over geven. Samen bereik je nou eenmaal meer. Maar om te geven, moet je eerst goed voor jezelf leren zorgen. Dan heb je meer om uit te delen. Dat heeft de van origine verlegen en creatieve Maartje, inmiddels 41 en moeder van 2, the hard way moeten leren. Op haar 7e werd haar beste vriend vermoord. Daarna stond ze op standje overleven. Toen bij haar vader leukemie werd gedetecteerd, werd ze opnieuw geconfronteerd met verdriet.
Inmiddels is Maartje via therapie en veel persoonlijke ontwikkelingstrajecten dichterbij zichzelf gekomen. Nu zorgt ze, ook in haar ondernemerschap, voor voldoende momenten om de batterij op te laden. Van kickboxen, dansen, wandelen en mediteren krijgt ze bijvoorbeeld veel energie. En van communities bouwen. Maartje: ´Van huis uit heb ik van mijn linkse ouders de waarden saamhorigheid en de groep
meegekregen. Dus wat ik ook doe, op school, in de buurt, op het werk: ik ben altijd bezig met de groep. Daarnaast heb ik het vinden van gelijkgestemden als kind erg gemist. Dat voedt mijn drive en voorliefde voor communities. Wat zou het mooi zijn als iedereen iets liever voor elkaar zou zijn! Ik wil écht mensen die niet lekker in hun vel zitten helpen. Alleen al je verhaal kunnen delen is zo waardevol!´
Online community: een goed middel tegen eenzaamheid
Eenzaamheid is een hot topic, iedereen voelt zich wel eens eenzaam en onbegrepen. Logisch, want we zijn vanwege de ontkerkelijking en de opkomst van internet en social media meer wereldburgers geworden dan leden van een lokale community. Terwijl we van nature groepsdieren zijn en heel graag ergens toe willen behoren. Online communities spelen dus in op een diepe behoefte en verlangen van de mens.
Het was tijdens een stage bij Endemol bij het tv-programma Big Diets dat Maartje voor het eerst de grote potentie van community building zag. Maartje: ´Dat directe contact met de kijkers, dat was écht magisch. In 2017 besloot ik dat ik iets wilde doen om mijn bijdrage te leveren aan de wereld. Mijn superpower is mensen bij elkaar brengen. In het begin waren het simpele Facebookgroepen, en al snel kreeg ik de vraag: hoe doe je dat nou, hoe werkt dat nou? Omdat iedereen persoonlijk advies geven niet schaalbaar was, schreef ik een boek. Dat werd een bestseller en vanuit daar is eigenlijk het balletje gaan rollen.´
Maartje´s CV is zeer uiteenlopend. Ooit was ze fotomodel, waarna ze als interimmer werkte voor corporates als de Postcodeloterij, Heineken, Peugeot en Schiphol. Daarna maakte ze de switch naar het ondernemerschap, a totally different ballgame volgens Maartje. Sinds die tijd focust ze zich op (MKB) ondernemers én individuen of instanties die anderen via een online community verder helpen met hun pijnpunt.
Waarom zou je een online community starten?
Wat is het voordeel van een online community? Maartje: ´Met een goed ontworpen en beheerde community bouw je aan je klantrelaties zodat je van mensen die jou nog niet kenden, fans én klanten kunt maken. Een succesvolle community is een driehoek van een win-win-winsituatie. Allereerst help je leden van de community vooruit met hun passie of hun probleem. Gelijkgestemden kunnen elkaar helpen in een bepaalde levensfase en krijgen de kans om elkaar naar het volgende niveau te tillen. De tweede ´win´ is voor jou en je bedrijf. Doordat je je doelgroep goed leert kennen en weet wat hun pijnpunten en verlangens zijn, kun je ze beter bedienen. En zelfs een co-creatie op gang brengen. De derde ´win´ is dat je met je community jouw zichtbaarheid vergroot, een expertstatus krijgt en samenwerkingskansen in de hand werkt.´
Klinkt goed, maar hoe kan succes boeken met een online community er concreet uitzien? Maartje: ´Een voorbeeld. Tijdens de opkomst van Clubhouse kreeg ik daar vanuit mijn community veel vragen over. Hoe moderate ik een room? Hoe haal ik er klanten uit? Ik heb deze vragen beantwoord. Eerst via een gratis handleiding en via een betaald e-book. Diverse leden van de community waren proeflezers, waardoor mijn product beter werd. Zo valideer je met je community steeds je producten en diensten.´
Zo zet je een succesvolle community op
Volgens Maartje is een veelgemaakte fout dat mensen een platform kopen, of ergens een forum openen en dan proberen mensen binnen te halen. Maartje: ´Zo werkt het niet. Zie je community als je digitale huiskamer. Die je, net als je je kantoor, met liefde inricht. Dezelfde fijne vibe van kantoor wil je online krijgen. Dat betekent dat je goed nadenkt over een huisstijl, een welkomstvideo upload en waardevolle content publiceert. Dan pas nodig je mensen uit. Zie het als een online housewarming.´
Hoe ga je om met haters? Maartje: ´Jij bepaalt de regels en ook wie er in de groep komt. Die regels kunnen heel basaal zijn. Bijvoorbeeld: ga respectvol met elkaar om en behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Als je daarop stuurt dan is het omgaan met haters niet zo ingewikkeld.´
Hoe zorg je voor een unieke, sociale en relevante online community met een onderscheidend vermogen? Maartje: ´Doe onderzoek naar de trends, de ontwikkelingen en wat er leeft bij de doelgroep. Maak daar een analyse van en probeer de gaten in expertise aan te vullen. Zo laat je leiderschap en visie zien. Verder is het goed om altijd scherp te hebben wat je met de groep wilt bereiken, waar je naartoe wilt. En om dat ook duidelijk te maken aan de groep.´
Benieuwd naar het gesprek met Maartje? Beluister hier de podcast. Extra tips over hoe te starten kun je downloaden op Maartje´s website Welovecommunities.
Toegang krijgen tot onze eigen Groeivoer community?
Wil je graag groeien en doe je dat graag samen? Misschien is de Groeiclub community voor ondernemers iets voor jou. In onze online academy vind je unieke content die nergens anders te vinden is. Een gratis groei training en een aantal handige tools om een groeiplan te maken voor jezelf en je bedrijf. Daarnaast kun je verbinden met andere groeiondernemers.