Zingeving en geluk als belangrijkste groeipijlers voor Hutten Catering

Bob Hutten redde het familiebedrijf Hutten Catering van het faillissement toen hij het bedrijf van zijn ouders overnam. Inmiddels is de banketbakkerij die zijn opa ooit begon in 1929 een miljoenenbedrijf en één van de grootste cateraars van Nederland. Hoe is het Bob gelukt om zo hard te groeien? En wat is zijn belangrijkste groeiles? Bob: ´Waardering krijgen voor jouw talent en doen waar je het allergelukkigste van wordt. Daar draait het om.´

100-urige werkweek en toch een chronisch geldtekort 

De kleine Bob was veel op straat te vinden: zijn ouders werkten 7 dagen per week in het familiebedrijf. Het was zijn tennistrainer die ervoor zorgde dat hij op het goede pad bleef. Hij leerde hem niet alleen tennissen, maar ook om een gestructureerd en gedisciplineerd persoon te zijn. Toen een professionele tenniscarrière niet voor Bob leek weggelegd, was de hotelschool een logische studiekeuze. In 1992 stond Bob voor de vraag: of ik red het bedrijf van het faillissement, of ik ga ergens anders aan de slag. Hij koos voor zijn familie en nam van zijn ouders 3 restaurants, 16 medewerkers en een klein cateringbedrijf over. Bob: ´Wat volgde was tientallen jaren 100 uur per week werken. Mijn dagen duurden van 8.00 uur tot 01.00 uur. Dat vond ik normaal. Ik kijk terug op een hele harde tijd: werken aan een bedrijf dat technisch failliet is. Ondanks de grote klanttevredenheid, was er altijd een chronisch tekort aan geld omdat we alles wat er binnenkwam moesten terugbetalen aan de schuldeisers. Terwijl je ondertussen keihard groeit.´

De noeste arbeid heeft zijn vruchten afgeworpen. In 2020 werd Hutten Catering voor de 6e keer verkozen tot beste cateraar van ons land. Vóór de corona crisis had het familiebedrijf 2300 mensen in dienst. Inmiddels verzorgt het bedrijf met 1500 medewerkers de catering voor zorginstellingen, bedrijfsrestaurants en events. Ook hebben ze een maaltijdclub opgezet voor thuisbezorging. Na een flinke daling in de groei vorig jaar is de huidige omzet nu tussen de 75 en 85 miljoen euro. Al jarenlang groeide het bedrijf met 15% per jaar, behalve vorig jaar tijdens de coronacrisis. 

Mensen gelukkig maken als intrinsieke motivatie

Bob: ´Ons onderscheidend vermogen is mensen gelukkig maken. Onze gasten, leveranciers en samenwerkers, zo noem ik onze medewerkers. Geluk is naar mijn mening veel te ver weggestopt in onze maatschappij. Maar het is zo ontzettend belangrijk! Voor mij is geluk dat je jouw talent kunt gebruiken en daar waardering voor krijgt. Dat je iets hebt waar je trots op kunt zijn, iets wat jouw bestaansrecht geeft. Iedereen vraagt zich aan het einde van de rit af: was het de moeite waard? Om onze medewerkers hierover te laten nadenken laat ik ze een geluksschilderij maken. Een tekening over wat geluk voor hen betekent, op verschillende levensgebieden. Zo leer je elkaar goed kennen, want het zegt veel over waar jij staat en waar jij naartoe wilt. Ik vind dat onze medewerkers moeten voelen dat geluk het allerbelangrijkste is in hun leven. Zo kunnen ze daar ook beter aan bijdragen. Als al onze 1500 medewerkers de intrinsieke motivatie hebben om te focussen op andermans geluk, dan kun je geen fouten maken. Dan zie je dat automatisch terug in onze uitbundige gastvrijheid en ambachtelijke culinaire producten.´

Loslaten is gewoon een andere manier van vasthouden

Bob is inmiddels misbaar voor de bedrijfscontinuïteit voor Hutten Catering.  Bob: ´Ik zit nu in de fase van loslaten. Daar hoef je niet zo moeilijk over te doen: het is gewoon een manier van anders vasthouden. Het is interessant voor iedere leider om te kijken of je iemand in zijn kracht zet, of juist de groei in de weg staat omdat je de ander de autoriteit ontneemt. Als je iemand anders het mandaat en de ruimte geeft, dan gaan mensen boven zichzelf uitstijgen. Ik ben nu voorzitter van de raad van commissarissen van Hutten Catering en probeer mensen zoveel mogelijk het gevoel te geven dat ze fouten mogen maken. Je wint of je leert, zei Nelson Mandela ooit. Verliezen moet leren zijn. Toen ik begon met Hutten Catering, speelde ik lange tijd voor Jezus. Ik werkte als een soort missionaris waarin ik zelf het goede voorbeeld gaf. Maar dan geef je anderen niet genoeg de ruimte. Nu hebben we een nieuwe CEO, Peter Bos en ben ik niet meer dominant voor het eindplaatje. Ik geef een richting aan, en anderen houden zich bezig met hoe we van A naar B gaan. Zo kan ik het loslaten. Ook of mijn 2 dochters van in de 20 wel of niet het stokje gaan overnemen heb ik losgelaten. Als ze in het bedrijf willen komen is dan fijn, maar zo niet dan is dat ook prima.´

Stop met afhankelijk zijn van waardering

Volgens Bob hebben vooral ondernemers vaak een chronisch tekort aan aandacht gehad. Bob: ´Veel ondernemers hebben hun moeder verloren, zijn opgegroeid met gescheiden ouders of zijn gepest op school. Of hebben geen waardering gekregen van hun vader. Dat is voor mannen ontzettend belangrijk. En dan ga je beter je best doen. Want je wilt ook die aai en aardig en lief gevonden worden. Dan ga je in jouw werkend leven je kop boven het maaiveld uitsteken. Je ontwikkelt dan een hardheid die de pijn van te weinig aandacht krijgen kan verdragen.´

Over zijn eigen relatie met zijn ouders zegt Bob: ´Misschien heb ik niet de aandacht gekregen die ik nu zelf wil geven aan mijn kinderen. Mijn vader en moeder hebben gedaan wat ze konden. Ik heb een hele mooie relatie met mijn vader maar die heeft nooit gezegd wat hij er allemaal van vond. Mijn moeder sprak helemaal niet over haar gevoelens. Ik besef me nu dat mijn ouders hebben gedaan wat ze konden. Ergens moet je die rust vinden. Wie niet meer afhankelijk is van de waardering van zijn ouders, gaat leren. Je leert geen bal als je je verleden gebruikt als bliksemafleider. Zo van: zie je wel, dat ik niet succesvol ben?´ 

De laatste ondernemerstip van Bob? 

´Focus je op je unieke onderscheidend vermogen. En maak dan de rekensom. Hoeveel klanten heb je nodig? Hoeveel zeggen dan: je mag een offerte maken? Hoeveel worden ook echt klant en wat is dan je gemiddelde besteding en levert dat voldoende op om je onderneming te kunnen leiden? Hoe ziet vervolgens 365 dagen ondernemerschap eruit?  Als je dat allemaal visualiseert dan wordt er veel duidelijk.´

Benieuwd naar het gesprek met Bob? Beluister hier de Groeivoer podcast of waar jij je podcasts maar vandaan haalt!

Groeiclub: de mastermind voor 365 dagen per jaar

Werk jij net als Bob lange tijd deed superveel uur en ben jij klaar voor de volgende groeifase van loslaten? Zou jij geluk en zingeving ook een grotere plek willen geven in jouw leven en in jouw onderneming?

Misschien pas jij dan bij de Groeiclub, een mastermind voor ondernemers. Wij geloven dat je sneller groeit door te proberen, door jezelf kwetsbaar op te stellen en door te leren van de worstelingen, fouten en groeilessen van jezelf en anderen. 

Eén van de pilaren van de Groeiclub is fouten mogen maken en je groei omarmen. Hoe moeilijk dat ook is. Wil je nader kennismaken met onze mastermind? Dat kan! Hier vind je al onze events.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!