Succesvol zijn maar niet gelukkig: hoe draai je dit om met Robin Stevens

Robin Stevens is auteur van De Kracht van NLP en een veelgevraagd trainer. Hoe kun je neurolinguïstisch programmeren gebruiken in je dagelijks leven en je ondernemerschap? Hoe kun je ondernemen vanuit passie en overvloed? En wat is de rol van het ego daarin? Je leest het in dit blog.

Robin heeft het ondernemerschap vanuit huis meegekregen. Zijn ouders hadden een franchise onderneming in de reiswereld. Groots denken leerde hij van zijn vader die meteen startte met 10 franchise ondernemingen. Eigenwijs is Robin al vanaf zijn geboorte. Robin: ´Als werknemer hield ik het nergens langer dan een week vol. Ik wist het altijd beter. Nog voor mijn 20e had ik 100 verschillende baantjes. Écht. Totdat ik bij werkgever de Gouden Gids kennis maakte met werken op commissiebasis. Eindelijk werd ik uitgedaagd. Daar heb ik echt leren denken als ondernemer. Ik kreeg een sales target (20.000 euro per maand) en mocht zelf verzinnen hoe ik dat regelde. Toen leerde ik om een simpele rekensom te maken. Om dat te halen moet ik 50 mensen per dag bellen.  5 afspraken per dag hebben en 3 afspraken per dag closen voor een orderwaarde van 330 euro. Zo haal ik de 1000 euro per dag, 5000 euro per week en dus 20.000 euro per maand.´ Later, toen Robin startte als coach, paste hij opnieuw zo’n rekensom toe op het aantal coachings pakketten dat hij per maand moest verkopen om zijn huur en boodschappen te kunnen betalen. 

Succes draait om goede communicatieskills

Vanuit zijn werk als coach rolde Robin in de wereld van Neurolinguïstisch programmeren (NLP). Volgens Robin is het doel van NLP het boosten van het ego met als doel gelukkiger leven. Robin: ´Voordat ik bezig was met NLP, was ik gaan geloven dat ik niet was weggelegd voor een gelukkig leven. Ondanks dat ik voor de buitenwereld wel het succes had bereikt.´ Totdat hij ontdekte dan je met NLP grip kunt krijgen op je eigen gedachten. En op je gevoel, op je verleden en daardoor ook op de toekomst. Hoe? Door beter te communiceren, beter te luisteren naar jezelf en anderen. De grondleggers van NLP bestudeerden wat succesvolle mensen nou precies zo goed doen. En dat zijn 2 dingen: een goede communicatie met anderen én een goede communicatie met zichzelf. Robin: ´De communicatie met jezelf is vooral een kwestie van mindset. Als je bijvoorbeeld vaak tegen jezelf zegt: ik ben niet sportief, dan is het lastig om dit ook te worden. Beter is het om te denken: wat nou als ik toch sportief zou zijn. Of stel dat ik het meest sportieve jaar ga leven dit jaar, hoe zou dat eruit zien? Wat moet ik dan vandaag doen om daar volgend jaar te zijn?´

Geluk weegt zwaarder dan succes

Voldoening is het belangrijkste ingrediënt van werkgeluk. Dat ervaarde Robin ook toen hij van start ging als coach. Hij verruilde zijn dikke leasebak en ton salaris voor een oude SEAT Ibiza, 1000 euro per maand én veel voldoening. Robin: ´Ik voelde me zo gelukkig wanneer het mij lukte om mensen van angsten als straatvrees, faalangst en presentatie angst af te helpen! Geluk weegt zwaarder dan succes. Toen ik dat begreep, nam mijn leven een compleet andere wending.´

Het was ook voor Robin niet makkelijk om vanuit een luxepositie een stap terug te zetten om zijn hart te volgen. Maar ook dat bekijkt Robin vanuit een praktische kant: ´Als je ergens gepassioneerd over bent, dan word je er vanzelf goed in. Soms duurt dat een tijdje. Maar als je ergens goed in bent en mensen weten dat, dan gaan ze je daarvoor betalen. En dan gaat het je lukken. Ik investeer consistent 10% van mijn inkomsten in persoonlijke ontwikkeling. Van stilte retraites in India tot op stoelen dansen bij Amerikaanse succes coaches: ik heb het allemaal gedaan. Opvallend trouwens hoe het in Amerika allemaal draait om doen: constant harder, vaker, rennen en vliegen. In India draait het juist meer om zijn. Zoals met alles gaat het om het vinden van een goede balans.´

Gebalanceerd groeien vanuit doen én zijn 

Wat is nou wijsheid: inzetten op daadkracht en dingen doen, of meer spiritueel ernaar kijken en juist groeien vanuit zijn?

Robin doet een beetje van beide. Successen boeken en dingen doen trekt hem aan omdat hij graag impact maakt. Robin: ´En ik houd van het spel.´

Anderzijds is hij geïnspireerd door de denkwijze van Eckhart Tolle. Robin: ´Zo van: je hoeft niemand te worden, je hoeft niets te bereiken, je bent er al. Dit betekent leven zonder ego. Zonder een rol aan te nemen waarin je zegt: ik ben ondernemer. Ik ben moeder. Ik ben gespierd. Ik ben succesvol. Stop met het leven vanuit een rol, dan kun je meer ruimte geven aan wie je bent zonder die rol. En leven vanuit de gedachte dat je er al bent. Dat je al geslaagd bent. Dat is een meer rustige manier van groeien.´

Nog een laatste tip van Robin… ´Denk niet dat het geluk straks komt. Dan houd je jezelf voor de gek. De toekomst komt nooit als de toekomst. Wees nu gelukkig, want je neemt jezelf van nu ook mee naar de toekomst.´

Dit blog is gebaseerd op een podcast gesprek met Robin Stevens. Beluister hier de Groeivoer podcast op Spotify of waar jij je podcasts maar vandaan haalt!

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!