Wouter Staal van Yoghurt Barn (YB) en fair fashion Mud Jeans eigenaar Bert van Son. Allebei hun bedrijven zijn een B corp. In dit blog lees je over wat het betekent om een B corp te zijn en hoe je winstgevendheid en idealen balanceert.
Eerlijke jeans en duurzame yoghurt
Fashion-veteraan Bert van Son is eigenaar van MUD-Jeans, een ultra fair fashion jeansmerk van Hollandse bodem. Bert verkocht al 75.000 broeken. Zijn missie? De jeansmarkt transformeren naar een eerlijk systeem.
Bert: ´Kleding wordt steeds goedkoper en viezer geproduceerd. Daar wil ik verandering in brengen. Ook wordt kleding gemaakt in landen waarvan je denkt: moeten we hier écht nog kleding maken? Toen ik voor het eerst van de circulaire economie hoorde was ik meteen enthousiast. Ik vond het een toverwoord. Dat kan ook met spijkerbroeken, dacht ik. Elke MUD-Jeans wordt daarom na gebruik gerecycled. Zo voorkomen wij dat deze duurzame grondstof op de afvalhoop belandt.´
Wouter Staal begon samen met zijn vrouw Esther de Yoghurt Barn, een succesvolle keten met inmiddels 13 vestigingen. Zijn missie? Mensen bewuster, gezonder en meer plantaardig laten eten en de yoghurtproducten zo CO2 vriendelijk mogelijk produceren. Wouter: ´Ga maar eens naar een willekeurig station en probeer dan iets gezonds te kopen. Dat kan nu gelukkig steeds meer maar toen wij startten niet. Door yoghurt op basis van biologische zuivel beschikbaar te maken op centrale plekken in de stad, leveren wij een bijdrage aan een gezondere levensstijl.´
The Founders Disease: veelvoorkomende groeipijn
Zowel Wouter als Bert zijn inmiddels ruim 9 jaar duurzaam ondernemer. Yoghurt Barn startte eind 2011, MUD-Jeans in 2012.
Ze hebben allebei te maken gehad met groeipijn en in het geval van Yoghurt Barn ook ´The Founders Disease´. Dat is een soort groeipijn ziekte voor startende succesvolle ondernemingen. Het werkt zo. Hoe harder je groeit, hoe meer cash je nodig hebt. Hoe meer je verkoopt, hoe groter het financiële gat wordt. Als je dat zelf niet financieel vol kan houden dan moet je met investeerders gaan praten. Die vragen dan om aandelen, omdat het risicokapitaal groot is. Wouter: ´50% van de aandelen weggeven aan je angel investeerders was onze beginnersfout. We kregen veel media aandacht en wilden uitgroeien tot een landelijke keten. Maar hoe hoest je 2,5 ton op om al die panden te openen? Alleen een koeling kost al 50.000 euro. Daarom gingen we op zoek naar angel investeerders. Omdat we extern gefinancierd waren, moesten we steeds cashflow positief EBITDA draaien. Dat is gelukt, maar het gaf wel extra druk op onze strategie. Inmiddels hebben we de investeerders uitgekocht.´
Groeien door de juiste mensen aan te trekken
Over de groei van MUD-Jeans vertelt Bert: ´Mijn geluk is dat er diverse mensen op mijn pad kwamen die geloofden in mijn missie. En ook hun schouders eronder zetten. Inmiddels zijn zij mede-eigenaar. Eén daarvan is een meisje die naar mij toekwam, nadat ik mijn verhaal vertelde in Pakhuis de Zwijger. Ze zei: mooi verhaal, maar dat kan veel beter. Ze zegde haar baan op, en volgde een cursus social media. Inmiddels hebben we 50.000 actieve volgers op Instagram en heeft ze het merk helemaal neergezet. Later kreeg ik hulp van iemand die al zijn kennis en netwerk in jeansindustrie ertegenaan heeft gegooid. Zo hebben wij de groei kunnen doormaken.´ Waar Bert tegenaan loopt zijn de marges. Bert: ´We opereren in een grote gemene wereld van de jeans met merken met die oneindige marketingbudgetten hebben. Hoe kom je daar doorheen? We kopen 3 of 4 keer zo duur in als de concurrenten en kunnen niet heel veel duurder verkopen. Oké, we hebben een goedkoop kantoor en minder salaris en doen slimme dingen, maar het blijft een uitdaging om door te duwen.´
B corp zijn en blijven: zo doe je dat
MUD-Jeans en Yoghurt Barn hebben nog iets gemeen. Beide bedrijven zijn een B corp.
Wat is dat eigenlijk een B corp?
Bert: ´B corp staat voor Benefit Corporation en is een blueprint van hoe een goed bedrijf werkt. Dat betekent duurzaamheid in alle facetten. Het fenomeen is overgewaaid uit Amerika. Het begint bij dat je in je statuten vastlegt dat je een B corp wilt zijn: dat je geen mensen benadeelt, geen vervuilende dingen doet.´
Wouter: ´Wij zijn sinds vorig jaar januari B corp gecertificeerd. Dat kan al bij 80 punten. Maar inmiddels zijn we flink verduurzaamd en hebben we onze score flink verbeterd. Onder andere omdat we nu ook klimaatpositief ondernemen. Zo produceren we de yoghurt met een zo minimaal mogelijke CO2-uitstoot.´
Omdat YB ook een eigen productlijn wil gaan verkopen in de schappen bij Albert Heijn, Jumbo en Superunie, is Wouter extra scherp op het niet verliezen van het duurzame DNA. Want dat is volgens hem knap lastig als je ´met de grote jongens in retail´ in zee gaat. Hoe bewaak je de balans tussen duurzaamheid en groei, vraagt hij zich af. Bert hierover: ´Tony Chocolony doet dit goed. En volgens mij staat jij met YB ook al sterk in je schoenen qua merk en missie. Dus die schapruimte krijg je wel bij Albert Heijn. Mijn advies: maak een keuze in wat je kernboodschap is en glijd daar niet vanaf. Blijf die Why van Simon Sinek continue leven. In de boardrooms, én richting de bewuste consument. Want die willen wel goede keuzes maken, maar hebben het moeilijk. Want hoe weet je of een product écht goed is? Zo houden wij bij MUD-jeans ook onze poot stijf. We doen niet meer mee aan de fast fashion van Zalando, waar alles supersnel in de uitverkoop gaat. Mijn laatste tip: lees ook goed de contracten door met de grote retailers. Dat is je huiswerk.´
De groeitips van Wouter en Bert voor ondernemers
Gebruik de corona tijd om leaner en meaner te worden
De Yoghurt Barn vestigingen moesten lange tijd sluiten, de vestiging op Schiphol is nog steeds gesloten. Wouter daarover: ´We hebben dit jaar gebruikt om allerlei processen te optimaliseren. Hierdoor zijn wij heel erg lean en mean geworden. We hebben wel veel besparingen doorgevoerd. Qua omzet hebben ook wij flink moeten inleveren tijdens corona-tijd.´
Houd vast aan je verhaal
Dat is het advies van Bert. ´MUD-Jeans neemt jouw oude jeans in en maakt daar een nieuwe van. Dat is ons verhaal sinds de start. En wat er ook gebeurt in de markt, we laten ons er niet door afleiden. Wij blijven doen wat we doen. Dat maakt je sterk en dat genereert ook de groei.´
Neem de tijd voor duurzaamheid
Duurzaam zaken doen wordt een must in plaats van een nice to have.
Wouters advies: ´Neem de tijd om te kijken van hoe je met jouw bedrijf kan bijdragen aan duurzaamheid. Als je dat doet vanuit een intrinsieke motivatie, dan ontstaat er een bedrijfscultuur die erg motiverend is voor
jouw stakeholders en personeel. Een bijkomend voordeel: je trekt er heel veel mooi talent mee aan. Wat is er fijner als je als bedrijf een overflow aan talent kunt binnenhalen?´
Dit blog is gebaseerd op een podcast gesprek met Wouter Staal en Bert van Son. Beluister hier de Groeivoer podcast op Spotify of waar jij je podcasts maar vandaan haalt!
Ook een B corp worden?
Volgens de heren wordt duurzaam ondernemen een must have in plaats van een nice to have in heel veel industrieën. Wil je daarop anticiperen door jouw bedrijf B corp te certificeren? Bekijk meer informatie op de website van BCorporation. Als je tijdens het assessment meer dan 80 punten haalt, dan mag je jouw bedrijf een B corp noemen.