Thinking Time: op een gestructureerde manier nadenken over jouw business

Nadenken doen we natuurlijk allemaal. We zijn uitgerust met een goed stel hersens en meestal gebruiken we die ook. En toch is het gemakkelijk om op te gaan in de waan van de dag. Dat is een probleem want: we worden zo overprikkeld, dat je vaak je eigen innerlijke stem niet meer hoort. Plus door te weinig nadenken doen we de verkeerde dingen. De oplossing? Maak je agenda zo nu en dan vrij voor Thinking Time zodat je op een gestructureerde manier beter na kunt denken over je business.

Thinking Time is een ritueel waarbij je bewust gaat nadenken over één grote vraag die je bezighoudt. Deze methode is bekend gemaakt door Keith Cunningham, spreker, ondernemer en auteur. Het is precies wat je denkt dat het is – je plant tijd in je agenda om na te denken. Zo’n sessie duurt 30-45 minuten en je schrijft je antwoorden op papier of in een document. 

Thinking Time: zo pak je het aan

Ik heb zelf een Thinking Chair gekocht en daar ga ik 3 keer per week op zitten. Ik zet mijn telefoon dan uit en zorg ervoor dat ik niet kan worden afgeleid.

Op mijn Thinking Chair denk ik na over een specifieke vraag.

De laatste paar keren dacht ik na over:

  • Moet ik een event door laten gaan of niet?;
  • Moet ik kandidaat X aannemen of niet;
  • Wat zijn mijn jaardoelen.

Je kunt jezelf ook de Thinking Chair insturen met een generieke vraag, die altijd relevant en belangrijk is.

Bijvoorbeeld:

  • Wat is de oorzaak van mijn grootste pijnpunt?
  • Wat is mijn grootste prioriteit?
  • Wat zie ik over het hoofd, dat wel belangrijk is?
  • Hoe zou mijn plan/bedrijf eruit zien als het 10 keer groter zou zijn?
  • Waar besteed ik veel tijd aan, terwijl de impact ervan heel klein is?
  • Hoe kan ik mijn business vereenvoudigen?
  • Hoe kan ik zonder marketingbudget aan meer klanten komen?
  • Hoe kan ik mijn klanten nog meer waarde leveren? 

Daarom is Thinking Time belangrijk

  1. Het helpt om oorzaken te vinden

Als je probleem is dat je te weinig winst maakt, dan is dat waarschijnlijk niet je echte probleem maar het symptoom. In een Thinking Time sessie kan je de oorzaken in kaart brengen.

  1. Je leert jezelf aan om te denken voordat je doet

Hard werken hoort bij het ondernemerschap. Maar hoe meer ondernemers ik leer kennen, zowel bij de Groeiclub als tijdens de Groeivoer podcastgesprekken,  hoe meer ik tot de conclusie kom dat succesvol ondernemerschap en bewust leven hand in hand gaan. Zoals Robin Stevens mij onlangs vertelde over wat succesvolle mensen nou precies zo goed doen: een goede communicatie met anderen én een goede communicatie met zichzelf. Thinking Time is een manier om de communicatie met jezelf structureel te verbeteren. 

  1. Helderheid krijgen over wat je écht wilt

Het optimaliseren van iets dat niet belangrijk is, is kansloos. Je kunt nog zo efficiënt je tijd indelen maar als je de verkeerde dingen doet ben je ´fucked´. Door structureel denktijd hierover in te plannen, haal je  antwoorden in jezelf op. Tijdens het schrijven komen er dingen boven. Het schrijven in free flow zorgt voor inzichten die anders niet boven kwamen. En dus maak je betere keuzes en boek je betere resultaten. Overigens vervangt denken natuurlijk niet je intuïtie, het is een aanvulling erop. 

  1. Focus

Je krijgt meer focus doordat je overzicht krijgt en door je regelmatig af te vragen wat echt belangrijk is en veel impact heeft. Zo ben ik momenteel bezig met het schrijven van een boek. Dat is een grote prioriteit voor mij. Toch kwam ik er laatst tijdens een denksessie achter dat ik daar helemaal geen tijd voor had ingepland. Na de Thinking Time sessie heb ik toen meteen mijn agenda leeg gemaakt en ben ik gaan schrijven. 

  1. Je wordt er rustig van

Zie Thinking Time als een meditatief moment voor jezelf en jouw bedrijf. Zie het als een cadeau aan jezelf, waarin je er bewust voor kiest om uit de waan van de dag te stappen. Om te werken áán je bedrijf, in plaats van ín je bedrijf. We jagen onszelf vaak zo op door social media, sales en operationele zaken die onze aandacht vragen. 

Thinking Time: zo pak je het aan

Het concept is simpel. 

Je schrijft een vraag op. Je gaat zitten. Je schrijft de antwoorden die in je opkomen op. Na de sessie vertaal je deze antwoorden naar actie. 

Tijdens een Groeiclub mastermindsessie op 25 augustus heb ik de leden van de Groeiclub laten kennismaken met Thinking Time. Iedereen die aanwezig was bij deze online sessie kreeg de kans om op zijn eigen  Thinking Chair te gaan zitten. 

Ze kregen de volgende opdracht

Neem 15 minuten de tijd en doe het volgende:

Optie 1: Bedenk een pijnpunt/knelpunt die voor jou speelt. Vraag je af, wat zijn de oorzaken van dat probleem?

Optie 2: Schrijf een grote vraag op voor jezelf. Bijvoorbeeld: hoe kan ik mijn business vereenvoudigen of wat zijn mijn prio’s?

Na de individuele break-out waarin iedereen in stilte zijn eigen vraag kon beantwoorden, deelden we onze ervaring met andere ondernemers. Wat was jouw vraag? Welk antwoord kwam boven waar je mee verder wilt? 

Door jouw persoonlijke inzicht te delen met andere ondernemers, help je niet alleen jezelf maar ook andere ondernemers verder om te groeien. 

Een bijzondere ervaring dus, samen prioriteit geven aan Thinking Time.

Inspirerende lessen van andere ondernemers

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!