Mendix miljoenen ondernemer Derek Roos: ´Geld is niet wat ons drijft´

Derek Roos verkocht zijn low-code app bouw platform Mendix aan Siemens voor €628 miljoen en staat nog steeds aan het hoofd van dit groeibedrijf. Terwijl hij heen en weer pendelt tussen Boston en Rotterdam maakt het bedrijf een enorme groei door. Tijdens een groeivoer podcast deelde hij met ons zijn 5 ingrediënten voor succes.

Zijn jongensdroom, rockstar worden, heeft Derek niet bereikt. Althans, niet muzikaal. Wel heeft hij wereldwijd gerocked in het dichten van de kloof tussen IT en de business, een groot probleem voor de meeste bedrijven. Derek: ´Ik verbaasde me er tijdens mijn studentenbaan bij een softwarebedrijf over dat de kloof tussen applicatiebouwers en de eindgebruikers zo groot is. Al die traagheid en de communicatieproblemen bij het opleveren van een IT-project. Daarom wilde ik een oplossing bouwen waarbij gebruikers niet meer in code maar via een visuele drag en drop zelf een applicatie konden bouwen. Zo kwam ik op het idee voor Mendix, een low code bouw platform.´ Daarvoor dook de voormalige student Bedrijfskunde eerst een middag samen met een voormalig collega en diens broer, een codeur, het Rotterdamse Café Dudok in. Daar hadden de 3 oprichters dook een lang gesprek over het bedrijf dat ze zouden oprichten. Derek: ´De centrale vraag die dag was: als we ons samen in dit avontuur gaan storten, wat voor bedrijf moet het dan zijn?´

1. De beste mensen aan boord als sleutel voor succes

Inmiddels is Mendix als miljoenenbedrijf inmiddels overgenomen door Siemens. En zijn hij en zijn 2 compagnons door de goede verkoop miljonair. Of deze rijkdom ze heeft veranderd? ´Nee. Die dag in het Rotterdams café waren we het over één ding roerend eens: het gaat niet om het geld maar om het creëren van een fantastisch bedrijf. Waar we goede mensen aantrekken die het bedrijf nog beter willen maken. We geloven er heilig in dat talent de sleutel is naar succes: zorgen dat je de beste mensen aan je bindt. Dan kun je alle problemen aan, wat er ook naar je toekomt.´

Heeft Mendix dan snelle ontwikkelaars naar zich toegetrokken om trage  IT-trajecten te versnellen? ´Software ontwikkelen is primair een communicatieprobleem. Ontwikkelaars sneller maken lost dit probleem niet op. Het is een menselijk probleem, het heeft alles met verwachtingsmanagement te maken. Codeerders zijn artiesten. Dat moet je wel zijn om uit het niets, iets te creëren. Je moet ook een vakman zijn, en dat is ook onderdeel van het probleem. Het gaat vaak mis wanneer een klant uitlegt wat hij of zij wil hebben. En sales afdelingen vervolgens dingen beloven die ontwikkelaars niet of niet binnen de korte termijn die is afgesproken waar kunnen maken.´

2. Los een probleem op

Mendix´ oplossing om van eindgebruikers daarom zelf ontwikkelaars te maken via low code en no code ontwikkeling, is vandaag de dag een stuk gangbaarder. Maar 13 jaar geleden verklaarde iedereen Derek en zijn compagnons voor gek. ´We waren de eersten en pioniers op dit gebied. Niemand geloofde dat dit mogelijk was. Jarenlang moesten we evangeliseren en bewijzen dat wat we zeiden ook echt waar was.´

Hoe ze het toch maar samen hebben geflikt? ´De juiste mensen aan boord hebben. En samen constant het collectieve brein activeren. Samen blijven zoeken naar oplossingen en gezamenlijk het antwoord vinden. Dat is mijn aanpak en filosofie geweest. Daarbij wijs ik opnieuw naar mijn vorige advies: het beste komt uit het team. Het is niet de baas die het laatste woord heeft. Je mag wel informeren en beïnvloed worden door het team, maar het belangrijkste is dat je een open cultuur schept waarin iedereen zich veilig voelt en goed zijn werk kan doen. En niemand wordt afgestraft door delen van een mening of een risico. ´ 

3. Denk groots, be bold

´We waren ervan overtuigd dat het probleem dat we zelf hadden het probleem was van ieder bedrijf, van groot tot klein,´ vertelt Derek. ´Dan wil je toch niets liever dan dit oplossen en ieder bedrijf op de planeet helpen? Het was een ambitie, een geloof en een overtuiging dat wij iedereen hiermee zouden kunnen helpen. We wilden de industrie veranderen. Het moest bold zijn, groots. We wilden de nummer 1 zijn. Wereldwijd. Als je iets doet, dan moet je er ook voor gaan. Niemand wil de tweede zijn. Vervolgens is het een kwestie van het bewijzen. Eerst aan jezelf, dat je het kan. Waarom wordt iemand topsporter? Toch om te kijken hoever je komt? We zaten er tijdens de oprichting alledrie op dezelfde manier in. Ik heb daarom ook nooit getwijfeld aan ons succes.´

4. Combineer werk op een natuurlijke manier met je privéleven

Ondertussen is Derek ook vader geworden van drie in Amerika geboren dochters in de leeftijd van 7, 4 en 1 jaar. ´Ik sta vaak stil bij hoe tof het is om kinderen te hebben en een levensgezel met wie ik dat mag meemaken.´
Hoe hij het allemaal combineert? Derek: ´Mijn vrouw is zeer supportive en zorgt dagelijks voor de kinderen. Dat heeft ook niet iedere ondernemer. Maar hoe je het ook vormgeeft, het belangrijkste voor de balans is privé en werk niet scheiden. Als je dat doet, dan schiet je aan beide kanten tekort, het levert enorm veel stress op. Liever ga je daar op een natuurlijke manier mee om en laat je de zaken in elkaar overlopen. Ik probeer mijn gezinsleven onderdeel te maken van mijn werk. Mijn kinderen zijn er trots op dat ik zo hard werk, misschien komt dat ook omdat ik ze meeneem naar kantoor als ze vrij zijn. Dat vinden ze fantastisch. Wat ik ook doe is iedere dag iets eerder wakker worden dan de kinderen om even een momentje voor mijzelf te pakken. Ik probeer niet in hokjes te denken, dan schiet je alleen maar tekort.´

5. Blijven innoveren, ook na de verkoop van je bedrijf

Is Derek na de verkoop van Mendix aan Siemens uitgespeeld? ´Absoluut niet,´ vertelt hij. ´De meeste mensen kennen Siemens van de keukens en wasmachines. Maar inmiddels zijn ze nummer 1 in industriële software. In de eerste instantie gingen de gesprekken over een samenwerking. Ze toonden hun interesse in de aankoop van ons bedrijf toen we net bezig waren met de voorbereiding om Mendix in Amerika naar de beurs te brengen. Naarmate we het team beter leerden kennen, zagen we dat de overname door Siemens zou bijdragen om onze visie op zo’n groot mogelijke schaal te verwezenlijken. Als je de innovatieleider in je markt wilt zijn, dan moet je jezelf blijven pushen. Ik blijf gemotiveerd door deze verandering. Daarom sta ik, ook na de overname, nog steeds elke dag met dezelfde passie en energie om 6 uur op om aan het werk te gaan.´

Vind je het groeiverhaal van miljoenen ondernemer Derek inspirerend? Beluister dan het gesprek met Derek Roos in de Groeivoer podcast

Inspirerende groeilessen van andere ondernemers

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!