Capptions CEO Jonathan Stolk: ´Ondernemerschap is niet je werk, het is wie je bent´

Jonathan Stolk is CEO van Capptions, een bedrijf dat er via apps voor zorgt dat bedrijven direct kunnen inspelen op meldingen. Hun visie? De kloof tussen de dashboards in de boardrooms en data op de werkvloer verkleinen via de juiste low code management systemen.

Jonathan is in 2016 gestart als ondernemer. Het was altijd al zijn ambitie om te ondernemen. Vanuit een ¨niet lullen maar poetsen-modus¨ bouwde hij Capptions gevestigd te Rotterdam. Een bedrijf dat papieren formulier of complexe software invullen rondom gezondheids- en veiligheidsinformatie makkelijk maakt. Hij lost daarbij een nijpend probleem op. Want waar je ook komt,  in invullen van formulieren hebben medewerkers hebben weinig zin in, en eigenlijk nog minder tijd. Om deze administratieve rompslomp en verplichting zo makkelijk mogelijk te maken voor iedereen in de organisatie bedacht bij Capptions. Jonathan:´We gebruiken zo min mogelijk code en zorgen voor een zo maximaal mogelijke usability. We noemen onszelf ook een low code management systeem builder.´

1. Je bedrijf is niet je werk, het is wie je bent

Jonathan vertelt tijdens de Groeivoer podcast dat hij de biografie aan het lezen is van Leonardo da Vinci. Jonathan: ´Hij heeft maar 15 schilderijen gemaakt, waaronder de Mona Lisa. Velen daarvan heeft-ie jaren met zich meegesleept. Ze waren nooit af. Hij wilde ze ook niet afmaken en verkopen. De schilderijen waren zo mooi dat hij ze niet kwijt wilde. Zo moet je eigenlijk ook in het ondernemerschap zitten: het is nooit af. Ik zie het als een continue creatief proces dat onderdeel is van je leven. Zo kijk ik aan tegen het ondernemerschap. Het is niet je werk, het is wie je bent. En daar ben je nooit mee klaar. Anders moet je afvragen of je wel met de goede dingen bezig bent.´

2. Mindset en het belang van business coaching

De juiste mindset hebben als ondernemer is belangrijk voor Jonathan. ´Als er ergens een beperking op je weg ligt als ondernemer, dan zit deze vooral tussen je oren. Hoe je over jezelf denkt, wat je waard bent, wat de wereld van jou mag verwachten: mindset is belangrijker dan ik ooit gedacht heb. Ik heb meerdere business coaches en luister ook veel podcasts. Onder andere leren delegeren is een belangrijke les voor mij geweest. Het is goed om een doel te hebben, weten waar je naartoe wilt. En vervolgens de overtuiging te hebben dat je daar ook gaat komen. Als je daar niet bij stilstaat, daar geen praatsessies over hebt, dan dool je steeds rond in dezelfde oude gedachten.´

3. Vier je successen

Jonathan: ´Uit mijn team krijg ik vaak terug dat ik vaker de successen mag vieren. Als CEO ben ik altijd één of twee golven verder aan het surfen dan het team. Ik kijk altijd verder. Waar gaan we naartoe en wat is de beste route? Met dit soort vragen houd ik mij constant bezig. Dan komt het aan op communicatie, en dan zeggen mijn mensen: kom even uitleggen wat je ziet, en wij zien nog een aantal praktische hobbels. En ze zeggen ook: hé, we hebben deze milestone gehaald, moeten we dat niet even vieren?´

Vind je het groeiverhaal van Jonathan Stolk inspirerend? Beluister dan het gesprek met Jonathan Stolk in de Groeivoer podcast

Inspirerende groeilessen van andere ondernemers

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!