Zo haal je je eerste 31 miljoen op met Patrick Meutzner van Trengo

Trengo is een ´omnichannel communicatie platform dat al je kanalen combineert in één overzicht’ met grote klanten als KLM. Recent investeerde de Amerikaanse partij Insight Partners 31 miljoen euro in Trengo. Patrick Meutzner, oprichter van de Utrechtse scale-up, deelt met ons zijn lessen als ondernemer.   

Patrick Meutzner was als klein jochie al ondernemer: hij ging met zijn zelfgemaakte kerstkaarten al langs de deuren. Direct in de communicatie, iemand die altijd doorgaat en positief probeert te blijven, zo zou je Patrick kunnen omschrijven. Inmiddels staat hij samen met zijn 2 compagnons op het punt om met Trengo een wereldspeler te worden. Het ondernemersgen heeft hij van zijn vader die een lichtontwerp bureau had. Onder andere voor het Philips gebouw maakte hij het lichtplan. Zijn moeder deed de boekhouding. Patrick: ´Ik speel een heel ander spel dan mijn vader, het is een hele andere tijd. In 2008 had ik een bedrijf in creatieve web ontwerpen, ik bedacht huisstijl en logo´s voor bedrijven. Dit was een enorme goede leercurve om te leren de behoeftes van klanten te inventariseren. Om te begrijpen wat ze willen. Dit was het opstapje voor Trengo.´

Met Trengo helpt Patrick bedrijven om klantcommunicatie makkelijker te maken. Wie een maandelijks abonnement bij Trengo afsluit kan Whatsapp, telefonie en e-mail allemaal vanuit hetzelfde programma managen. Je kunt vanuit daar de berichten antwoorden die daar binnenkomen, en ook onderling met je team communiceren. Piloten van KLM gaan het binnenkort ook gebruiken om via Whatsapp te kunnen communiceren met het grondpersoneel. 

De hacker, de hustler en de hipster

Bij het Utrechtse bedrijf werken inmiddels 70 mensen. Patrick: ´Toen de winst van Trengo op een gegeven moment bijna een miljoen was, dachten we: volgens mij kunnen wij veel harder groeien. Lange tijd lieten wij ons bedrijf op eigen kracht groeien, hoe hard zouden we kunnen groeien als we vreemd vermogen zouden aantrekken?´

Zo kwam het dat ze op SaaS-beurzen in gesprek gingen met investeerders. Op die manier kwam Trengo in het vizier van Peak Capital. Patrick: ´Een founding team met een hacker, een hustler en een hipster is het ideale plaatje voor hun. Marcel is de hacker, Igo de hustler en ik ben de hipster. Ik zorg voor de PR naar buiten en de coole werkomgeving. We hebben een half jaar lang gesprekken met Peak Capital en elkaar gevoerd. Willen we wel écht een huwelijk aangaan met een andere partij en vreemd vermogen naar binnenhalen, als we op eigen kracht zo goed groeien? Wat ons over de streep heeft getrokken is dat we onze groeiambities wilden versnellen. Peak bracht ons behalve geld ook veel kennis, en bovendien hadden we een klik. En zo kwam het dat ze 1,75 miljoen euro in ons investeerden.´

Taken delegeren aan een senior team 

Eén van de adviezen die Patrick kreeg van Peak Capital was: zet zo snel mogelijk een senior team op. Dan kun je je zelf weer richten op strategie. Patrick: ´In die tijd deed ik zelf nog best veel, hield ik mij ook nog bezig met de marketing en de nieuwsbrieven. Op aanraden van Peak hebben we toen een leadership team aangenomen. Deze heeft heel veel taken op zich genomen die we eerst zelf deden. Ja, het zijn dure rollen en in het begin deed het ook een beetje pijn, maar ik ben blij dat al de taken uit handen zijn genomen. Durf te investeren in mensen die het al een keer gedaan hebben, daar ga je profijt van hebben. Wat ik het moeilijkste vond om los te laten? Het stukje klantenservice. Ik heb Trengo toch zelf gebouwd, ik weet alles van het product. Nieuwe mensen hebben dan niet, en moeten nog getraind en opgeleid worden in de kennis die ik heb.´

Zo haal je je eerste 31 miljoen op 

Nadat Peak in Trengo had geïnvesteerd, stond er wekelijks een investeerder voor de deur die met Patrick en zijn compagnons wilde praten. Patrick: ´Je bent dan blijkbaar product/market fit, je hebt een bewezen omzetgroei. Op dat moment hadden we daar geen tijd voor en hebben we veel investeerders laten wachten. Totdat Peak Capital zei: jullie moeten echt even met Insight Partners gaan praten. Dit is een Amerikaanse club met 31 biljoen euro aan investeringsfondsen, die bedrijven ook naar de beurs begeleidt en om er unicorn scale-ups van te maken. Ze hebben onder andere in Hello Fresh geïnvesteerd. Toen ze ons het aanbod deden om 31 miljoen euro in Trengo te investeren en de deal rond was, hebben we dit groots gevierd. We hebben een mooie locatie afgehuurd en al het personeel laten komen, zonder dat ze wisten wat er aan de hand was. Iedereen kreeg een welkomstdrankje, en tijdens mijn speech kwam er een vliegtuig boven vliegen met de tekst: ´We raised 31 million euros´. Ik zei toen: sta op, pak een glas champagne en loop naar het einde van het strand. Dat was een magisch moment. Iedereen is onderdeel geweest van dit succes, dus het is mooi om dat zo met iedereen te vieren.´

Meer leren?

Vind je het groeiverhaal van miljoenen ondernemer Patrick inspirerend? Beluister dan het gesprek met Patrick Meutzner in de Groeivoer podcast.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!