Wat er niet is, moet er komen! Zo begon Bureau Fris in 2005. De vraag naar goed ingerichte ruimtes voor marktonderzoek groeide en er was behoefte aan een flexibel selectiebureau, dat meedenkt met de klant. Eigenaars Stephanie Groot-Hecker en Augusta Zweekhorst hebben hun bureau zien groeien naar een team van 25 professionals, een database van 30.000 respondenten en een klantenbase met onder andere Marktplaats, FrieslandCampina, VGZ en Brabantia. Sinds het najaar van 2020 zijn de compagnons lid van de Groeiclub. Hun groeilessen? Meer uitbesteden en vaker genieten van wat je hebt bereikt.
Kunnen jullie iets meer over Bureau Fris vertellen? ´Een notulist, een tolk, de catering, video-opnames, respondenten en een locatie. Dat moet je allemaal regelen voor een marktonderzoek. Dat organiseren wij allemaal voor onze klanten, zodat zij zich kunnen focussen op de inhoud van het onderzoek. Denk hierbij vooral aan respondenten voor kwalitatief onderzoek zoals, focus groepen, single interviews, shop along, in-home onderzoek of werkplekgesprekken. Maar ook smaaktesten van bijvoorbeeld yoghurt zoals onlangs nog, usability-onderzoek voor een website en het testen van zakelijke leaseauto´s. Welke dienst of product je maar wilt valideren, dat kan via ons. Het is de afwisseling dat ons werk leuk maakt.´ Worstelen jullie wel eens ergens mee in jullie ondernemerschap? ´Ja. Hadden we vroeger hoofdpijn als we 1000 euro verlies draaiden, nu raken we niet meer zo snel van slag. Ook niet als er sprake is van een rechtszaak of 10.000 euro verlies. Toch hebben we tijdens het corona-jaar allebei omstebeurten een behoorlijke dip gehad. Op standje overleven staan tijdens het corona-jaar, afscheid nemen van een compagnon: het was teveel tegelijk. Toch heeft deze crisis ons ook iets goeds gebracht. Het heeft ons gedwongen om een HR-bureau in te schakelen. Hierdoor hebben we weer ademruimte en die steken we bewust in onze persoonlijke ontwikkeling. De afgelopen jaren hebben we vooral geïnvesteerd in medewerkers en de techniek. Tijd voor onszelf en onze eigen ontwikkeling, daarvan dachten we steeds: dat komt nog wel. Ondertussen bewogen we wel steeds in hetzelfde cirkeltje. Wij hadden dus erg behoefte aan nieuwe inzichten, kennis en ervaring delen, een nieuw netwerk en leuke verfrissende gesprekken met andere ondernemers.´ Waarom zijn jullie lid geworden van de Groeiclub? ´Augusta las een artikel in Sprout geschreven door Gerhard. Met daarin de 10 zaken waar je écht aan moet gaan werken als ondernemer. Werken aan je netwerk en aan jezelf waren bijvoorbeeld was één van de tips. Toen hebben we Gerhard gebeld. En voor je het weet sta je met een bos wortelen in je hand op een podium bij een Groeivoer event! Waar zijn we nu beland haha. We vonden meteen veel inspiratie in de gesprekken met andere ondernemers. Daarbij merkten we ook dat we eigenlijk al heel veel heel goed doen. Als je zo hard werkt en in je directe omgeving weinig andere ondernemers kent, dan vergeet je dat wel eens. Plus wanneer mensen van buitenaf die jou nog niet kennen vragen stellen, dan zet je dat weer op scherp.´ Waarin zijn jullie gegroeid sinds jullie onderdeel uitmaken van de Groeiclub? ´Groeivoer heeft ons geholpen bij het vergroten van ons netwerk, het bevestigen en vertrouwen geven dat we goed bezig zijn. Gerhard en de andere clubleden houden ons af en toe ook keihard die spiegel voor. Hierdoor hebben we nu meer zelfvertrouwen gekregen en rust. Er is het afgelopen jaar heel veel veranderd, in onze onderneming en in onszelf. We hebben de organisatie helemaal opnieuw uitgetekend op een blanco vel en hier de afgelopen 12 maanden naartoe gewerkt. We besteden veel meer werk uit, waardoor onze accountmanagers meer tijd kunnen doorbrengen met klanten. En wij zelf kunnen werken aan aan the bigger picture, waaronder onze internationale ambities.´ Zouden jullie andere ondernemers met personeel aanbevelen om lid te worden van Groeivoer? ´Ja, dat doen wij ook dikwijls. Voor sommigen is het jaarbedrag een struikelblok, maar wij zien het als een hele mooie investering in onszelf. Werken met Gerhard als business coach is verfrissend, confronterend, inspirerend, open, eerlijk en een booster. We hebben al zoveel inspirerende gesprekken gehad met andere ondernemers. Al de kritische vragen die zij stellen laat je opnieuw naar je bedrijf kijken. Het afgelopen jaar hebben wij tijd en geld kunnen investeren in onze ondernemers-doelstellingen. Inmiddels ambiëren we weer een forse groei-prognose, zowel zakelijk als persoonlijk, zowel mentaal als financieel.´ Meer informatie Meer weten over Augusta en Stephanie en over Bureau Fris? Ga naar de website van Bureau Fris en neem contact met ze op. Ervaringen van andere clubleden met de Groeiclub Maarten Nieuwenhuize van Architectenbureau M´n Architect Anne en Hannah van De Billenboetiek Maurits van Everbetter Brian Hickey van HuisartsenHulp |