Lex Beins is oprichter van Cheaptickets en succesvol investeerder. Als kind van ondernemende ouders met een eigen reisbureau, was hij al vroeg actief in de reisbranche. Lex zag al snel de mogelijkheden van het internet, dat toen nog in de kinderschoenen stond. And the rest is history. In dit blog vertelt deze high level ondernemer ons zijn 6 ondernemerslessen en groeiverhaal.
Wat gebeurt er als je in 1992 veel weet van IT én de reiswereld? Een alpha én een beta bent in de tijd waarin tickets nog moesten worden geprint en in een kluis werden gelegd om door de klant te worden opgehaald? Toen een groot deel van de Nederlanders nog een inbelmodem met traag internet had en online betalen nog niet mogelijk was? Als je Lex Beins heet, en een diploma Technische Bedrijfskunde op zak hebt, dan maak je optimaal gebruik van dit momentum. Dan zorg je ervoor dat de reisbranche een ontwikkeling doormaakt die zij nog niet eerder hadden gezien.
Lex: ´In de tijd dat ik samen met mijn compagnon begon stond IT nog in de kinderschoenen. Op verzoek van mijn ouders hielp ik hen met de keuze en implementatie van een reis softwaresysteem voor hun reisbureau. De leverancier was een Belgische partij. Toen ik daarmee klaar was vroeg dit bedrijf: zou je niet onze agent willen worden in Nederland? Vanaf toen zat ik ineens én in de automatisering en in de reiswereld. Het eerste doel: het automatiseren van de verkoop van vliegtickets. Nu vind je het normaal dat je direct na aankoop je vliegticket digitaal in je mailbox krijgt. Toen wij startten met Cheaptickets, was het normaal dat je je vliegticket pas een paar dagen na betaling kreeg. Dat kwam door de grote hoeveelheid handmatige checks die er nog moesten worden uitgevoerd. In Amerika was het Expedia, maar in Nederland waren wij met Cheaptickets de eersten die dit proces volledig automatiseerden.´
1. Zet in op techniek om je onderneming schaalbaar te maken
De digitalisering heeft veel sectoren compleet vernieuwd. En klantvriendelijker gemaakt. Dat is precies wat Cheaptickets heeft gedaan voor de reiswereld. Je bedrijf schaalbaar maken door de juiste techniek, dat is hoe Lex dit voor elkaar kreeg. Lex: ´Als je een grote afzetmarkt hebt, en vervolgens een dienst kunt leveren die schaalbaar is… Dan nemen je kosten af naarmate de omzet procentueel toeneemt. Hierbij moesten ook wij aan het begin beginnen. Wanneer je start in een tijd waarin mensen beperkt online zijn en jij inzet op online boekingen, dan wordt er weinig verkocht. Het eerste jaar waren we blij met 1 ticket per dag. Eén jaar later waren dat er al 30 per dag. Meer dan een agent in een kantoor zou kunnen afhandelen. Dat leverde een grote efficiëntie op, want die boekingen gingen ook op zaterdag en zondag door.´
2. Houd je kosten laag en steek je winst in marketing
Op het moment dat het aantal boekingen was gestegen tot 80 per dag, dacht Lex: ´Nu begint het wat te worden. Aan de achterkant loopt de machine goed door, nu is het tijd om de marketingkant goed neer te zetten. Op dat moment was de televisie nog het medium waar je fors op kon adverteren. Plus de gedachte leefde: je bent echt een merk als je op televisie kunt komen. En dus kozen we ervoor om op televisie te adverteren. Daarnaast werd Cheaptickets ook gepromoot op de radio en waren we zichtbaar langs de snelweg. En dat is meteen ook mijn advies: steek alles wat je bespaart in marketing. Elk dubbeltje dat we aan kosten konden besparen, staken we in die tijd in marketing. Hoe meer marketing je doet, hoe meer bekendheid. Hoe meer mensen op onze website kwamen en hoe meer we konden verkopen. Dit werkt natuurlijk niet in ieder bedrijf. Per branche moet je bekijken wat de drivers zijn voor groei. Als je dat niet weet, ga daar dan eens met een aantal mensen daarover praten. Op een gegeven moment vallen de puzzelstukjes dan in elkaar.´
3. Volg de nieuwe technologieën op de voet
Dat alle reisbureaus onder druk hebben gestaan door de digitalisering is duidelijk te zien aan het aantal reisbureaus dat nu nog in Nederland over is. Telde ons land in 1998 zo’n 2500 reisbureaus, nu zijn er nog een kleine 100 over. Waaronder het reisbureau van de ouders van Lex, die hij inmiddels heeft overgenomen.
Wat kun je als ondernemer in deze snel digitaliserende wereld doen om een Kodak-moment te voorkomen? De digitalisering op de voet volgen, denkt Lex. ´Kijk goed wat de impact van digitalisering heeft en kan hebben op jouw bedrijf en in jouw sector. Want waar veranderingen plaatsvinden, daar doen zich kansen voor. Zelf blijf ik op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen via de Financial Times en het Financieel Dagblad. Ook volg ik Singularity University, een universiteit opgericht in Silicon Valley. Robotica bijvoorbeeld is een technologie die een positieve impact kan hebben op grote problemen die we op op dit moment in de wereld hebben. Wat interessant is aan de Singularity University is de toepasbaarheid. Ze zetten bijvoorbeeld een arts, engineer en een financieel persoon bij elkaar en kijken vervolgens met welke oplossingen zij komen. In onze eigen ¨brainport¨ Eindhoven vinden ook interessante ontwikkelingen plaats. In Israël, rondom Tel Aviv gebeurt veel op beveiligingsgebied. En China is natuurlijk ook een aanjager van nieuwe zaken.´
4. Kansen zien en just-do-it-mentaliteit
Digitalisering kun je zien als een kans, of als een probleem. Lex: ´Hoe kijk je tegen bepaalde situaties aan? Sommigen zien een probleem, anderen zien een kans. Ik denk vooral vanuit de hoek van een kans. Het vinden van het probleem is groter dan het ontwikkelen van de oplossing. Als je er op tijd bij bent en de juiste mensen en kapitaal en kennis bijeen kunt brengen, dan kun je van die kans een succes maken. Vervolgens is het een kwestie van doen. Je leert door dingen gewoon te gaan doen. Als ik in loondienst was gegaan en niet als ondernemer was gestart in de reisbranche, dan was ik nooit die software partij uit België tegengekomen en was ik misschien wel nooit in de internetwereld gestapt.´
5. Onderneem met passie
Lex laat zich ook als investeerder inspireren door ondernemers met passie. ´Die mensen komen er wel, denk ik dan. Mijn compagnon en ik zijn ook niet voor het geld gaan gaan ondernemen. Het risico om voor onszelf te starten was groter dan het gespreide bedje van in loondienst gaan. Tegenwoordig is het normaal en misschien zelfs cool om voor jezelf te beginnen. Dat was niet zo in die tijd dat wij startten. Maar ik heb er nooit spijt van gehad. Dat het financieel succesvol is geweest dat is een plezierige bijkomstigheid. Maar nooit het doel. Of je nou in de kinderverzorging zit, goed schilderen of je bent ondernemer: als je een drive hebt, dan haal je vanzelf een bepaald niveau. Het feit dat je eruit haalt wat erin zit, dat vind ik heel mooi.´
6. De gezonde balans tussen marge en klanttevredenheid
Als investeerder kijkt Lex altijd scherp naar een gezonde balans tussen marge en klanttevredenheid. ´Een bedrijf moet een klantcijfer 8 hebben. Een 10 levert niets meer op, dan ga je het gratis weggeven. Maar het moet ook geen 6 worden. De klant moet blij zijn om te betalen, en je moet er ook goed aan kunnen verdienen. De marge moet goed zijn. Blijf daarbij ook dichtbij de klant. Vandaag kan de klant je een 8 geven maar morgen kan er iemand komen met een beter product en wordt jouw bedrijf gewaardeerd op een 6. Om dit te voorkomen is mijn advies: laat je leiden door de markt en niet zozeer door jouw eigen plan. Het is goed om een plan te hebben, maar pin je daar niet op vast. Het plan dat je 5 jaar geleden had bedacht gaat ´m waarschijnlijk niet meer worden. Beweeg mee met de markt, grijp kansen, en dan komt er een dienst of product uit waarvan je van tevoren niet dacht dat je eruit zou komen.´
Vind je het groeiverhaal van miljoenen ondernemer Lex inspirerend? Beluister dan het gesprek met Lex Beins in de Groeivoer podcast.
Structureel samenkomen met andere gepassioneerde ondernemers?
Misschien is aansluiten bij een mastermind dan iets voor jou. Wij gaan het gesprek aan en inspireren elkaar over thema´s als verdienmodel, marge, klanttevredenheid en schaalbaarheid.
Genoeg reden dus om een keer de stoute schoenen aan te trekken en kennis te maken met de Groeiclub.