Jouw doelen in 2022 behalen? Start dan één nieuwe goede gewoonte!

Om 5.00 uur ´s ochtends opstaan om gefocust te werken. Altijd de klant verrassen met iets extra´s. Wereldwijd bekende en succesvolle ondernemers houden er bepaalde gewoontes op na die het overwegen waard zijn. Want met positief gedrag bereik je veel sneller jouw doelen, terwijl slechte gewoontes succes in de weg kunnen staan. Met welke gewoonte ga jij 2022 een succes maken? Met deze vraag challengen wij elkaar in deze periode binnen de Groeiclub.

Sinds het begin van de mensheid zijn we gefascineerd door de vraag waarom sommige mensen succes hebben en anderen niet.

Zijn succesvolle mensen slimmer? 

Is het de motivatie van wereldwijd bekende ondernemers?

Of hebben succesvolle zakenmensen gewoon geluk?

Niemand weet het exacte antwoord, en iedereen heeft een andere mening. 

Waar we het wel over eens kunnen zijn is dat alle succesvolle ondernemers er bijzonder goede gewoontes op na houden. En dus kunnen we deze bestuderen. En kopiëren. Dus waar je aan de knop ´slimmer´, ´gemotiveerder´ of ´meer geluk hebben´ niet kunt draaien om je doelen te bereiken, kun je wel meteen starten met het aangaan van nieuwe, betere gewoontes. Vandaag nog. Op 1 januari 2022. Of wanneer je dit maar leest. 

Onbewust ingesleten gedrag 

Laten we eerst even stil staan bij wat een gewoonte precies is. Een gewoonte is ingesleten gedrag, iets wat je hebt geautomatiseerd en waar je niet meer bewust over nadenkt. Activiteiten die je dagelijks keer op keer doet, zonder erbij na te denken. Dat maakt het nou juist zo tricky, want wat je doet is inmiddels onbewust. Gaat het om iets negatiefs, dan kan het ook tegen je werken. Het is dus interessant om eens te onderzoeken welke slechte en goede gewoontes je kunt detecteren. Schrijf er eens 10 op, 5 goede en 5 slechte. Wat vind je van deze gewoontes? Ben je er blij mee? Welke wil je versterken? Welke afzwakken? Welke van deze gewoontes brengen jou verder van jouw doel? En welke staan het succes van jou en jouw bedrijf eigenlijk in de weg? Door op deze manier naar jouw gewoontes te kijken, zet je jouw gewoontes strategisch in om succesvol te zijn als ondernemer.

Vastzitten in het Rad der Gewoontes 

Hoe komt een gewoonte tot stand? Of hoe komt gedrag tot stand?

Alle boeken die je leest over gewoontes, leggen uit dat het gaat om triggers (uitlokkers). Een bepaalde trigger laat een mens bepaald gedrag vertonen, voer je vervolgens het gedrag uit dan wacht jou de beloning. Stel je ziet een reep chocola liggen en denkt: lekker. En je eet de hele reep op. Vervolgens leveren de suikers een fijne reacties op in je systeem. De pijn is dat je je na een aantal uur minder goed voelt. Dik wordt. En je zelfbeeld en zelfvertrouwen omlaag gaat. Vooral als de korte termijn beloning (fijn gevoel) belangrijker is dan de lange termijn pijn (dik worden, laag zelfbeeld) dan is het niet makkelijk om deze gewoonte te veranderen. En dan zit je, zoals Charles Duhigg, auteur van het boek The Power of Habit, vast in wat hij noemt The Habit Loop. Waarbij je constant getriggerd wordt om bepaald gedrag te vertonen, met als gevolg een beloning. De enige manier om dit gedrag te doorbreken is volgens hem ervoor zorgen dat je niet in de verleiding komt. Door geen chocola maar bananen of appels in huis te halen. Want als er geen verlokking (trigger) is om aan de chocola te gaan, dan ga je het niet eten. Oftewel: je start met jezelf op een positieve manier te manipuleren. Dit wordt ook wel nudging genoemd.

Kettingreactie van positieve gewoontes op gang brengen

Wanneer we praten over slechte gewoontes, dan zijn dat vaak gewoontes uit de privésfeer. Oftewel keuzes die jij als persoon maakt over hoe jij wilt leven. Denk aan roken, slecht eten, weinig bewegen en te weinig slapen. Deze gewoontes hebben ook een negatieve impact op jouw succes als ondernemer. Niet alleen zit je door deze slechte gewoontes minder lekker in je vel, waardoor je minder energie hebt en dus minder focus, ook verlaagt het jouw zelfbeeld. En dit heeft ook een negatieve impact op de manier waarop je jouw business runt.. 

Minder bekend zijn de slechte gewoontes die je er als ondernemer op kunt nahouden. Daarom praten we daar ook zo vaak over binnen de Groeiclub.

Constant alles zelf doen bijvoorbeeld en niks uitbesteden is er zo eentje. Het staat de doorgroei naar de volgende fase van jouw bedrijf in de weg. Herken je deze? Je bent niet de enige. We weten dat het merendeel van de ondernemers worstelt met het loslaten van de operatie, of hiermee heeft geworsteld. Bijvoorbeeld Bilal Çaki, van inmiddels miljoenenbedrijf Bilal Groep, vertelde ons onlangs dat hij het zo moeilijk vond om zaken uit handen te geven dat hij hierdoor overspannen raakte.

Korting geven, is ook een gewoonte die eigenlijk misschien niet altijd hoeft of nodig is, en waarmee je jezelf (financieel) in de vingers snijdt. Te weinig contact onderhouden met je klanten, je CRM niet op orde hebben, geen aandacht besteden aan je team. Zo kunnen we nog wel even doorgaan met de lijst van slechte zakelijke gewoontes.

De plussing-gewoonte van Walt Disney

Maar er zijn ook hele goede zakelijke gewoontes. Bill Campbell, die als business adviseur Google en Apple hielp opbouwen, had altijd de gewoonte van the personal check-in. Wat de tijdsdruk ook was, hij stond altijd stil bij de vraag: hoe gaat het met jou. Een succes gewoonte waarmee je echt het verschil kunt maken binnen een bedrijf. 

Gewoontes binnen een bedrijf zijn bepalend voor de cultuur. Want hoe je met elkaar omgaat, wat je belangrijk vindt en hoe je met klanten omgaat zegt iets over de normen en waarden binnen een bedrijf. Het is dus goed om binnen jouw onderneming scherp te kijken naar de bewuste en onbewuste gewoontes. Een gastvrije bedrijfscultuur herken je aan personeel dat elkaar groet op de gang bijvoorbeeld. Speelt vitaliteit een grote rol? Dan zal er wellicht samen worden gesport of staat er een fruitmand op kantoor, bijvoorbeeld. 

Dieper geworteld zijn de werkwijzen en de gewoontes. Stel dat de accountmanagers de gewoonte hebben om standaard korting te geven… Dan heeft dat een groot effect op de omzet. Wil je dit gedrag ombuigen? Misschien kun je ze dan helpen om dit gedrag af te leren door er ander gedrag voor in de plaats te stellen. De klant verrassen met een spontaan cadeau in plaats van korting geven bijvoorbeeld. Of zoals Walt Disney dit als gewoonte had – en ook vroeg van zijn team: plussing. Dat betekent iedere dag iets extra´s voor je klant, elke dag weer. Stel dat je dit elke dag met jouw hele team doet… Moet je dan eens kijken wat er gebeurt!

Zo ga je het wél volhouden (écht!)

Als je dit leest en écht serieus aan de slag wilt met het introduceren van succes gewoontes bij jezelf en jouw team, dan hebben we nog een aantal praktische tips.

  • Kies één cornerstone habit. Een cornerstone habit is een gewoonte die alle andere gewoontes in gang zet. Voor mij is de cornerstone habit geweest het dragen van een Fitbit. Om de 10.000 stappen per dag te halen, ging ik veel meer wandelen. Tijdens het wandelen ging ik podcasts luisteren, iets wat uiteindelijk ook heeft geleid tot het starten van de Groeivoer podcast. Ondertussen werd ik fitter door het wandelen, waardoor ik me krachtig genoeg voelde om te gaan wielrennen. Kortom: door het kleine Fitbit apparaatje te dragen zijn ontzettend veel andere positieve gewoontes ontstaan en in gang gezet. Voor sommige mensen is het inbouwen van één nieuwe goede gewoonte zelfs cruciaal. Klaas Boomsma (inderdaad de broer van Arie) was zwaar verslaafd. Dat hij is gestart met hardlopen heeft zijn leven gered. Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen vertelt hij op donderdag 6 januari 2022 op het online Groeivoer ondernemersevent.
  • Zet kleine stapjes. Wil je afvallen? Haal dan 1 dikmakend gerecht uit je dieet. Drink 1 glas alcohol per week. Houd je dit vol, dan kun je de volgende stap zetten. 
  • Schrijf elke dag op wat je prio´s zijn, dan laat je je minder snel afleiden door randzaken en werk je gefocust aan het behalen van je (dag)doel.
  • Agendeer je goede gewoontes. Maak bijvoorbeeld een terugkerende taak van jouw meditatie-moment, sportmoment of het bellen van potentiële klanten in jouw (Google) agenda. Maak er een herhalende taak van. Het mooie is: iedere keer dat je het hebt gedaan, dan kun je het afvinken. En die klik op voltooien geeft een euforisch gevoel. Zo van: het is weer gelukt. Op die manier bouw je een beloningssysteem. Door jouw gedrag veelvuldig te herhalen bouw je bovendien nieuw positief ingesleten gedrag in.
  • Begin with the end in mind. Dat is de titel van één van de best verkochte managementboeken van de laatste tijd, geschreven door Steven Covey. Deze boektitel is meteen een oproep:  wat wil je bereiken? Wie wil je zijn? En wat staat jou in de weg om dat te bereiken? Welk gedrag of wat houd je tegen? Hoe je dit doet, starten met het einde in gedachten, kun je lezen in het boek van Steven. Hij introduceert hierbij ook een zevental goede gewoontes die jouw persoonlijke effectiviteit kunnen verbeteren, en die van jouw team.  
  • Omring je met mensen die jou scherp houden. Heb jij personen om je heen die jou frequent een spiegel voorhouden? Zo niet, ga daar naar op zoek. Doe het niet alleen. Ga in gesprek over je worstelingen. Zoek een netwerkclub met andere ondernemers die jou feedback geven en scherp houden. Zoek een focus partner, iemand waar jij elke week mee spart met als doel elkaar scherp en gefocust te houden. 

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!