Wout Withagen is mede-eigenaar van digital agency Freshheads. Toen hij bezig was een MT op te zetten, merkte hij dat hij hierover graag wilde sparren met andere ondernemers. In zijn zoektocht naar een ondernemersnetwerk vond hij Groeivoer en is sindsdien lid.
Kunnen je iets meer vertellen over digitaal bureau Freshheads? ´Wij zijn als digital agency gespecialiseerd in het opzetten van digitale diensten, denk aan SaaS-producten en platformen. Sinds we Werkspot.nl ontwikkelden ruim 15 jaar geleden, weten grote bedrijven ons te vinden. Onze kennis over online marktplaatsen hebben we gebundeld in het boek Bouw een succesvolle online marktplaats. Inmiddels werken we met 50 professionals verdeeld over 8 teams vanuit Tilburg aan het ontwikkelen succesvolle digitale diensten van onze klanten. We doen dit in 3 fases: discover, create en grow. Hierbij helpen we bedrijven dus van het valideren of een nieuw digital businessidee tot het bouwen en laten groeien van een online service.´ Hoe ben jij gegroeid als ondernemer? ´Ooit was ik vormgever en interactie ontwerper. Om eerlijk te zijn waren mijn collega´s daar beter in dan ik. Wat ik altijd wel goed kan is de ambities van klanten doorvertalen naar de een concrete aanpak. Al snel werd ik dus een veelgevraagd adviseur. Projectmanagement en bedrijfsvoering zijn vanaf het begin écht mijn ding. Dit heeft ertoe geleid dat ik directeur en mede-eigenaar ben geworden van Freshheads, en dit samen met de andere partners heb laten uitgroeien tot de agency die we nu zijn. Terugkijkend op de afgelopen 15 jaar, zie ik als persoon maar ook als bedrijf dat we vooral zijn gegroeid door onszelf uit te dagen. Door zo min mogelijk op safe spelen groei je het hardst.´ Outside the comfortzone is where the magic happens. Heb jij een voorbeeld van zo’n magic moment? ´Jaren terug sleepten we een opdracht binnen waarvan we dachten: holy shit. Deze website heeft miljoenen bezoekers! Onze pitch was prachtig, maar we hadden niet gedacht dat we deze ook echt zouden winnen. Toen dit gebeurde moesten we het gewoon gaan waarmaken. En dat was natuurlijk spannend. En hard werken. Maar als je dingen buiten je comfortzone oppakt, dan ga je groeien. Stay hungry stay foolish, is mijn motto. Mijn manier van leren, is door het gewoon te doen. Dit zit ook in het DNA van Freshheads. Kunnen we het nog niet? Dan gaan we het gewoon samen leren. Dat geldt ook voor het maken van keuzes binnen het bedrijf. Veranderingen doorvoeren in de bedrijfsstructuur is spannend en zeker niet comfortabel. Maar als je het aangaat, dan levert het je enorm veel op.´ Wat is de reden dat je lid bent geworden van de Groeiclub? ´Als eigenaar was ik bezig om meer afstand te nemen en een MT op te zetten. Ik zocht mensen om mee te sparren en diverse aspecten van ondernemerschap mee te bespreken. Waaronder het loskomen van de operatie. Wat ik zocht was een netwerk van ondernemers die net als ik open zijn over wat er speelt binnen het bedrijf. Vooral ook te bespreken wat er niet goed gaat. Visitekaartjes uitdelen en roepen dat het goed gaat kan iedereen. Maar elkaar daadwerkelijk helpen groeien is het doel van de Groeiclub, dus daarom heb ik voor deze ondernemersclub gekozen.´ Ben je ook gegroeid als ondernemer door de Groeiclub? ´Gerhard is erg goed in het provoceren en uitdagen van de leden binnen de groeiclub. Dat is niet altijd comfortabel maar wel nuttig. De hotseat is daar een voorbeeld van. In gesprek met elkaar ga je dingen vanuit een ander perspectief bekijken. Ook al de podcastgesprekken met ondernemers van de groeivoer podcast geven mij weer nieuwe inzichten.´ Wat levert het lidmaatschap van de Groeiclub jou op? ´Er lopen zoveel verschillende ondernemers uit verschillende branches rond, dat verbreedt je blikveld. Iedereen is behulpzaam, transparant en open in het delen van de lessen en worstelingen. Momenteel houden we ons bij Freshheads erg bezig met hoe we impact kunnen maken. Binnen de club zie ik ook andere ondernemers met deze wens en wat zij doen is simpelweg scherpe keuzes maken. Vooral ook goed kijken naar wat je niet wilt doen, met welke klanten je bijvoorbeeld liever niet in zee wilt gaan. De Groeivoer events zijn altijd interessant om bij te wonen. Afgelopen september 2021 mochten wij zelf een Groeivoer event hosten. We hebben ontzettend veel positieve reacties gekregen, ook van onze eigen medewerkers die de workshops mee hadden georganiseerd.´ Wie zou je aanbevelen om lid te worden van de Groeiclub? ´Iedereen die zoekt naar een netwerk met slimme en toffe ondernemers uit verschillende branches. Die ook open en eerlijk het reilen en zeilen in hun business willen delen met anderen. En andere ondernemers met raad en daad willen bijstaan, zo zie ik de huidige leden van de Groeiclub.´ Meer informatie Meer weten over Wout Withagen en digitaa bureau Freshheads? Beluister ook het Groeivoer podcastgesprek met Wout Withagen over hoe bouw je een succesvolle marktplaats en lees een blogartikel hierover met tips. Ervaringen van andere clubleden met Groeivoer Augusta en Stephanie van Bureau Fris Erik de Bruin WEA-accountants Anne en Hannah van De Billenboetiek Maurits van Everbetter Brian Hickey van HuisartsenHulp |