De 6 mindset theorieën die je moet kennen als ondernemer

Heb jij de juiste mindset om tien keer zo groot te groeien met jouw onderneming? Als jouw antwoord daarop geen volmondig  ´ja´ is, lees dan verder. Er zijn namelijk tal van denkwijzen die de groei van jou als ondernemer, jouw team en jouw bedrijf binnen korte tijd een flinke boost kunnen geven. Hierbij zetten we de 6 meest belangrijke mindset principes voor ondernemers op een rij.

1. De wet van de aantrekkingskracht

Heb je ooit besloten om een auto te kopen van een bepaald merk, en zie je die nu overal rijden? Pas als je een BMW koopt, zie je dat er meer BMW´s op de weg rijden dan dat je tot nu toe had gedacht. Reden? Jouw Reticulair Activerend Systeem (RAS), was tot voorheen niet gefocust op auto´s en niet op BMW´s. Dit netwerk van neuronen fungeert als een poortwachter van informatie en bepaalt daardoor wat je waarneemt in je bewustzijn. Ondanks dat dit automatisch gebeurt, kun je dit gaan sturen. Door bewust ergens je zinnen op te zetten. Omdat je je aandacht erop vestigt, dan ga je het zien, beter begrijpen en ga je de kansen die zich voordoen eerder aantrekken. 

Een meer spirituele benadering die uitlegt hoe je sneller kunt bereiken wat je wilt bereiken is de wet van de aantrekkingskracht. Deze is bekend geworden door het boek en de documentaire The Secret. Alles in de wereld zendt vibraties uit, en doe je dit op een bepaalde golflengte dan trek je mensen en situaties aan die op dezelfde golflengte vibreren. 

Of je nou voor de wetenschappelijke of spirituele benadering kiest, de boodschap is hetzelfde: door je te focussen op wat je wilt aantrekken en bereiken, gaat dat je ook (eerder) lukken. 

2. The abundance mindset

Een hele mooie manier om jezelf rijk te trainen, is om voortaan te gaan denken in overvloed. Oftewel, door the abundance mindset te adopteren. Dat gaat verder dan positief denken en het glas altijd halfvol zien. Het is de perceptie dat er altijd genoeg is voor iedereen. Genoeg tijd, genoeg geld, genoeg talent, genoeg eten… In principe is ons brein en ons lichaam geprogrammeerd om te denken in tekort. En dus denk je: ik heb geen tijd, klanten zitten niet op mij te wachten, diegene wil vast niet met mij praten.  Dat is denken vanuit een tekort, vanuit schaarste. Gevolg is dat je te laag inzet qua tarief of onzeker wordt. Als je denkt vanuit overvloed, ga je uit van je eigen kracht en staar je je niet blind op de competitie. Want er is genoeg voor iedereen, ook voor jou en jouw bedrijf.

3. The growth mindset

Ik kan het niet. 

Ik kan het nog niet. 

De eerste uitspraak getuigt van een fixed mindset, de tweede van een  growth mindset. Dit is een manier van denken waarbij je alle fouten ziet als leerervaring. Zoals oprichter van het Instituut van Faalkunde Remko van der Drift het onlangs tegen ons zei tijdens een Groeivoer podcastgesprek: fouten maken moed. Jezelf vertellen dat je iets nog niet kunt is een simpele woordkeuze, maar het zorgt ervoor dat je positief en op de leercurve blijft.

Carol Dweck, professor psychologie aan Stanford-universiteit, is overigens degene uit wiens koker de groeimentaliteit komt. Als je denkt dat je nog kunt groeien in deze manier van denken, dan zijn haar boeken het lezen waard. 

4. Stoïcijnse & topsporter mindset

Hoe win je olympisch goud? Veel topsporters zullen beamen dat de juiste mindset hiervoor cruciaal is. Zo ook topsporter Mark Tuitert. Hij won in 2010 olympisch goud op de 1.500 meter schaatsen. Hierbij gebruikte hij de principes van Stoïcijnse filosofen om het hoofd te bieden aan de immense druk van de topsport. Zijn kennis over de Stoïcijnse mindset bundelde hij in zijn boek Drive, 10 lessen voor een scherpe en relaxte mindset. Zijn advies? Je kunt jezelf trainen om je in welke situatie dan ook niet van de wijs te laten brengen. Door te accepteren waar je geen invloed op hebt en te doen waar je wel invloed op hebt, bijvoorbeeld. Wil je net als topsporter Mark leren om jezelf niet zo snel gek te laten maken? Dan is de Stoïcijnse manier van denken misschien iets voor jou.

Je niet laten afleiden door het negatieve is ook wat tennis topsporter Jackie Reardon adviseert. Als voormalig topsporter en inmiddels coach en auteur adviseert zij topondernemers en sporters op het gebied van  mentale weerbaarheid. Tijdens een Groeivoer podcastgesprek vertelde ze hoe: door op momenten die ertoe doen te focussen op je ademhaling en niet op je doel. Stel dat het mis gaat, dan kun je jezelf namelijk snel herpakken. Als je je dan ook nog eens alleen focust op het positieve (wat tennistrainer en coach Daan Jenkins in zijn boek Reset je mindset ) adviseert, dan ga je helemáál meer halen uit jezelf, anderen en het leven. 

5. Positieve mindset én kansen zien

Wist je dat met meerendeel van onze gedachten negatief is?  Vijftig jaar wetenschap laat keer op keer zien dat wij lijken voorgeprogrammeerd om ‘de zwarte stip’ te zien: alles wat we in het leven willen voorkomen zoals fouten, negatieve ervaringen en pijn. 

Hierdoor denken we automatisch in risico’s (in plaats van kansen) en laten we ons leiden door angst, in plaats van keuzes maken vanuit vertrouwen en het vervolgens los te laten. 

Je kunt dit omdraaien, door jezelf te trainen op positiviteit. Een voorbeeld van iemand die denkt in kansen is Lex Beans, een levend voorbeeld van iemand die vol vertrouwen grote risico´s durft te nemen. In een tijd waarin online betalingen nog niet bestonden en iedereen nog zeer traag internet had, startte hij met de verkoop van online vliegtickets. En zo startte het succesverhaal van Cheaptickets.

6. Think big

In 2021 hebben wij bij de Groeiclub de leden laten kennis maken met Thinking Time. Dit is een ritueel waarbij je bewust gaat nadenken over één grote vraag die je bezighoudt. Deze methode is bekend gemaakt door Keith Cunningham, spreker, ondernemer en auteur. Het is precies wat je denkt dat het is – je plant tijd in je agenda om na te denken. Zo’n sessie duurt 30-45 minuten en je schrijft je antwoorden op papier of in een document. Op het Groeivoer kantoor staat ook een Thinking Chair. Dé plek waar we nadenken over te maken beslissingen. Cunningham raadt aan om wanneer je tijd uittrekt om te kauwen op een groter vraagstuk, om ook te raadplegen wat  je hart (je eerste brein volgens Cunningham) en je onderbuikgevoel (je tweede brein) erover zeggen. 

Een interessante oefening om mee te nemen naar de Thinking Chair is de oefening in groots denken van business coach is Dan sullivan, co-auteur van het boek The Gap and the Gain. In zijn methode daagt hij jou uit om een grotere versie van jezelf te worden. Het werkt als volgt. Ga eens nadenken over hoe jouw bedrijf eruit ziet als deze 10 keer zo groot zou zijn. Dan ga je automatisch anders denken dan wanneer je alleen nadenkt over de volgende stap. En kun je misschien wel een aantal stappen overslaan. 

Meer Groeivoer blogs over mindset

4 x betere sales, een kwestie van mindset 

Jezelf beperken: zo tackle je jouw grootste groeiremmers

Stop met dingen doen. Denk jezelf met de juiste mindset naar een succesvol 2022

Oefen jezelf binnen 1 maand naar een betere mindset met deze oefeningen

Groeivoer podcasts over mindset

Ella Timmers over branding, creativiteit en commercie combineren. Speels blijven ondernemen en een growth mindset.

4 x betere sales is een kwestie van mindset.

Lex Beins van Cheaptickets over de opkomst van Cheaptickets, technologie, investor mindset en het belang van een goed netwerk.

Femke Hogema van Healthy Finance over Profit First en money mindset.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!